Je maakt wat mee als Stromert

Lomito

Wiebe schreef: 26 apr 2018, 19:36 Laten we ervan uitgaan dat we nog wat aan elkaar moeten wennen :bj
Ik raak al aardig gewend aan jouw bevindingen. Al rij je 70 km/uur in een 30 zone dan nog moet en zal je ingehaald worden want fiets. En dan rakelings langs je rijden dat inhalen moet zo snel mogelijk, nu dus, zelfs als even verderop genoeg ruimte is. Het is hersenstamgedrag en dat is er niet uit te slaan.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eergisteren ben ik me in Leeuwarden helemaal kapot geschrokken. Ik klapte op het brom/fietspad bijna op een piepkleine brugklasser die mijn Spurcycle bel niet had gehoord. Ik haalde een groepje kinderen in, precies terwijl hij zich plotseling uit de groep losmaakte en zonder hand uit te steken linksaf ging.

Wat gebeurde er: ik zag voor me een groepje brugklassers met z'n allen op een kluitje fietsen. Ik bel, twee keer, en ik zie hoe het jochie dat links aan de buitenkant van het groepje rijdt iets meer rechts gaat rijden. Ik dacht: hij heeft me gehoord, hij dikt in, ik kan erlangs, dus ik start met inhalen. Maar wat bleek: die jongen had oortjes in met muziek op, en hij zwalkte eerst wat naar rechts omdat-ie van plan was om linksaf te slaan (typisch fietsersgedrag dat mensen die niet normaal kunnen autorijden ook in hun auto doen voordat ze afslaan). Ik had geen idee van zijn voornemen, want hij stak geen hand uit.

Gelukkig had ik mijn snelheid al flink laten zakken voordat ik inhaalde, ik schat naar rond de 27km/u, maar het resulteerde alsnog in een stevige noodstop. Ik voelde hoe mijn achterwiel begon te slippen, onder mij weg dreigde te schuiven en ik dacht nog, nou... daar ga ik dan hoor. Maar de Continental hield het gelukkig goed en na wat heen en weer geschuif van mijn achterwiel stond ik stil.

Ik ben me helemaal dood geschrokken. Van het joch op de fiets kreeg ik een grote bek. In zijn belang ben ik maar doorgereden, want mij een grote mond geven terwijl ik net zo geschrokken ben, dat is serieus spelen met vuur. (Een volwassene had op dat moment een groot probleem met mij gehad, maar een kind, tja..)

Helaas was de batterij van mijn GoPro net die dag halverwege de route al leeg gegaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
KevKe
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 16 jan 2018, 12:34
Locatie: België

En dan lees je van die artikelen dat pedelec's het grote gevaar op de weg zijn... :bu:
Fietsers of wandelaars met oortjes in zijn veel gevaarlijker mijns inziens.
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Zwart
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Hoe zit dat eigenlijk met inhalen, met de auto mag het niet bij een gelijkwaardige kruising, is dat op de fiets ook zo?
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Lomito

Stromeur schreef: 27 apr 2018, 15:23 Ik voelde hoe mijn achterwiel begon te slippen, onder mij weg dreigde te schuiven en ik dacht nog, nou... daar ga ik dan hoor. Maar de Continental hield het gelukkig goed en na wat heen en weer geschuif van mijn achterwiel stond ik stil.
Herkenbaar, ook al enkele keren een noodstop gemaakt waarbij de achterband slipt door te krachtig remmen maar weigeren om uit te breken. Ik heb de bandjes al enkele keren op mijn knieën bedankt! :ba
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Polling schreef: 27 apr 2018, 15:50 Hoe zit dat eigenlijk met inhalen, met de auto mag het niet bij een gelijkwaardige kruising, is dat op de fiets ook zo?
Die wet is in de afgelopen jaren een paar keer gewijzigd.

Momenteel is het als volgt (Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), Geldend van 01-07-2017 t/m heden):
§ 2. Inhalen
Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen
Maargoed, een speed pedelec is geen fiets, maar een brommer. En de fietser in kwestie gaf niet aan af te willen slaan.(Sterker nog, het tegenovergestelde gebeurde: hij ging juist meer rechts rijden, en sloeg toen plotseling om naar links.) En had-ie wel zijn hand uit gestoken, dan had hij volgens de wet alsnog moeten wachten totdat ik voorbij was.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Gelukkig ben je er met de schrik van afgekomen, heb ook al eens mogen noodstoppen om niet in de flank van een auto te belanden, dat is idd serieus schrikken :shock:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nou en of.

De ellende als ik plotseling heel erg schrik, is dat er twee dingen kunnen gebeuren: ik ga huilen, of ik word kwaad. Ik voelde dat laatste direct opkomen toen ik een grote mond op de koop toe kreeg van die knul (waarschijnlijk had-ie dezelfde reactie als ik :?, en dan nog wat peer-group pressure erbij van zijn maatjes), en ik heb maar besloten om "the bigger man" te zijn. Gelijk hebben is één ding, gelijk halen heeft soms totaal geen zin, al helemaal niet als ik weet dat ik niet kalm ga blijven. Het was nog maar een kind en hij zal zo ook al genoeg geschrokken zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Zebbernaut schreef: 27 apr 2018, 19:25 heb ook al eens mogen noodstoppen om niet in de flank van een auto te belanden, dat is idd serieus schrikken :shock:
Donderdag door een bomenallee waar 60 wordt gereden met een vrijliggend fietspad zo''n 7 meter naast de rijbaan over het fietspad bijna aangereden door een afslaande auto.
Hij kwam samen met een andere auto uit tegengestelde richting en sloeg na zijn voorganger af met de intentie om direct het fietspad over te steken. De eerste auto ging voor me langs en de tweede auto en ik konden elkaar enkel ontwijken door beide een noodstop te maken.
Gelukkig reed ik op asfalt en met de Conti's. Met een Stromeur manoeuvre tot stilstand vlak voor de neus van de auto die voor de helft over het fietspad stond.
Geschrokken bood hij zijn excuses aan en we maakten een korte begripvolle babbel.
Kennelijk heeft dit begrip een remmende werking op de uitstoot van adrenaline want voelde dit niet en was nadien ook geheel rustig van binnen.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Wat mij vaak helpt/redt is een lichtsignaal van het grootlicht, zelfs overdag. Verkeersborden over een afstand tot zo'n 300-400 meter lichten dan fel op... alleen op de Es en ST5 die zijn uitgerust met de M99pro.
Plaats reactie