Om het wensenlijstje voor de ST3 en misschien de ST4 (omdat gezien het tijdstip de bijdrage aan de ST3 minimaal zal zijn) hier maar ook even aan te vullen met mijn ideëen. Wie weet helpt het en lezen ze mee.
Algemene verbeteringen
Hogere kwaliteit, onderhoudsarmer en goedkoper.
Verbeteringen aan de veiligeid
- Goede banden, bijvoorbeeld de Continental banden in plaats van de Schwalbes, zeker voor de nattere landen als Nederland. Daarbij komt ook nog eens dat de Continental wel zijreflectie hebben en de Schwalbes niet. Kan ook een keuze-opie zijn (zie later).
- Uistekende remmen. Alleen op de ST2s hebben ze de Magura MT5 New E gemonteerd, maar ik vind dat die Magura MT5 New E op alle 45 km/uur Stromer-fietsen moeten zitten. De MT4 New E is goed en zou uitstekend dienst kunnen doen op de 25 km/uur Stromer-modellen.
- De Spurcycle fietsbel zou er standaard op moeten zitten. Als je met deze snelheden op het fietspad fietst, moet je gewoon een goed waarschuwingssignaal kunnen versturen.
- Een goede koplamp. Als je in het donker fietst met snelheden van 25+ km/uur moet je gewoon een uitstekende koplamp op je fiets hebben.
Overige techniek
- Goed werkend product bij aflevering!! Wat ik lees is dat de dealers de problemen snel oplossen, maar dit zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Het product moet bij aflevering gewoon al aan een hoge kwaliteitsstandaard moeten voldoen.
- Topkwaliteit. Bij een kwalititsproduct (met prijzen tot €10.000 voor de ST2s) mag je kwaliteitsonderdelen verwachten. Die kwaliteitsproducten zitten er niet altijd op.
- Een langer voorspatbord. Het huidige voorspatbord is te kort waardoor een rubber spatlab een functioneel noodzakelijke aanschaf is geworden, tenminste... als je niet ondergespetterd wilt worden door je eigen voorwiel.
Fiets op maat
Keuze uit verschillende opties: waarbij je een "fiets op maat" zou moeten kunnen samenstellen. In de race- en MTB-wereld kan dit al jaren. Waarom in de markt van (speed) pedelecs niet? De opties waar je nu uit kan kiezen zijn te beperkt. Ik vind eigenlijk dat je bijvoorbeeld een keuze zou moeten hebben in: velgen, banden, cassettes, tandwielen, pedalen, zadels, handvatten en vering. Je zou ook de remmen, de lampen en de bel (zie eerste punt) hier nog onder kunnen laten vallen, al vind ik dit vanwege de veiligheid alleen kunnen als die veiligheid er niet onder lijdt. De kleur is een keuze die bij de fabrikant ligt. Laat de dealer (de leverancier) de afmontage doen en zorg zelf voor een goede basis (frame + electrisch deel van de fiets). Het kost wellicht wat meer, maar ik weet zeker dat mensen bereid zijn om dat te betalen.