afschrijving bij veel kilometers
Als je op drie jaar naar de 75000 km zou willen gaan dan zou ik zeker een verlengde garantie overwegen.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Mispakt u daar niet aan, je zal een héél strave moeten zijn om dit te doen.
Denk er ook aan dat dit naar de 3hr fietsen per dag zal zijn.
En dit door alle weer.....
Doenbaar bij mooi weer, maar niet dagelijks als woon/werk verkeer.
Dat zal dan wel minderen....
Mijn raad, mispak u niet. Huur eens een fiets om een week te woon/werk fietsen.
Ik zie niet in waarom dit niet zou lukken. Ik rijd zo goed als iedere dag met de fiets naar 't werk, 55 km x 2.
Ik vertrek iets na 06h00 's morgens en ben iets voor 20h00 thuis. Alleen wanneer ik vanwege een deadline wat langer moet doorwerken en pas na 21h00 thuis ben, wordt het echt zwaarder.
Ik rijd iedere dag, tenzij
- ik die dag op verplaatsing moet zijn (vorig jaar 3-4 dagen per maand, naar Parijs of Luxemburg is me wat ver met de Stromer, laatste maanden flink wat minder)
- wanneer het KMI code oranje of rood geeft
- wanneer ik me wat ziek voel of een blessure heb.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Dagelijks ca 50km enkele reis moet idd kunnen met een beetje conditie, maar de voorwaarden moeten er ook zijn: geen privé verplichtingen (bijv kinderen halen/brengen), flexibele werktijden, enz. Je wilt vroeg vertrekken om schooljeugd voor te zijn (6:00 idd). In principe zou je dan rond 16:00-16:30 huiswaarts kunnen, dus 18:00 thuis. Maar ik heb bijv vaak meetings tot 17:30.
Verder zijn ijzel, sneeuw en stortbuien dealbreakers voor mij. Maar idd onder goede omstandigheden ga ik ook vaker op de fiets dan mijn voorgenomen 2x per week.
Verder zijn ijzel, sneeuw en stortbuien dealbreakers voor mij. Maar idd onder goede omstandigheden ga ik ook vaker op de fiets dan mijn voorgenomen 2x per week.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Met dagelijks 50+ km enkel ga je wel tot de absolute die-hards behoren.
Degenen die dat doen behoren tot een speciaal ras. Het gaat je wellicht prima lukken, maar bedenk dat het wel eens als best veel kan uitpakken.
Degenen die dat doen behoren tot een speciaal ras. Het gaat je wellicht prima lukken, maar bedenk dat het wel eens als best veel kan uitpakken.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
-
- Pro
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:42
- Locatie: Deventer
- Merk SP: Stromer
- Km-stand: 14.000
Elke dag zal denk ook wel te optimistisch zijn voor mij. Maar volgens mij doet dat niet heel veel af aan de berekening. Het wordt enkel over een langere periode uitgesmeerd. En de auto wordt minder radicaal aan de kant gezet.
Ik denk dat een stromer alleen financieel iets gaat opleveren als je een auto weg kunt doen of een dure diesel kunt vervangen door een kleine benzine auto. Als de terugverdientijd meer dan 2 jaar is, kun je ook moeilijk voorspellen hoe je situatie dan gaat zijn (andere baan, kinderen, enz).
Voor mij was de reden puur een investering in mezelf: lichaamsbeweging. Met 2 uurtjes tijdinvestering zit ik nu 6 uur per week op de fiets. Een abbo op de sportschool zou mij veel meer extra tijd kosten en minder conditie opleveren.
Als ik het stromeren volhoud, wordt de volgende auto wel een kleinere benzine auto (ipv de 1700kg diesel...)
Voor mij was de reden puur een investering in mezelf: lichaamsbeweging. Met 2 uurtjes tijdinvestering zit ik nu 6 uur per week op de fiets. Een abbo op de sportschool zou mij veel meer extra tijd kosten en minder conditie opleveren.
Als ik het stromeren volhoud, wordt de volgende auto wel een kleinere benzine auto (ipv de 1700kg diesel...)
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Hier ben ik nog het meest benieuwd naar. Dit is een van de weinige slijtage artikelen die je eigenlijk niet kan vervangen aangezien je dan een heel achterwiel moet vervangen. Is in principe ook uitgesloten van garantie.
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Voor mij ook. Lichaamsbeweging en weg uit die verrotte files op de A4.
Ik heb een leaseauto en ook nodig voor werk. Ik zou kleiner kunnen leasen, maar dan heb ik eigenlijk toch teveel plezier in autorijden (buiten de files), dat ik mijzelf niet terug zie gaan naar een standaard Golfje met 1.6 blue/slowmotion motortje.Als ik het stromeren volhoud, wordt de volgende auto wel een kleinere benzine auto (ipv de 1700kg diesel...)
In de tekst hieronder doe ik een aantal aannames. Dit omdat ik jouw situatie helemaal niet ken. Je moet de berekening voor jezelf dus nog wel even specifiek maken.napauleon schreef: ↑22 jan 2019, 18:31Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Uiteraard is dat het geval als je daarmee de auto compleet vervangt, maar dat is nog geen optie voor ons. Dus als ik ervan uitga dat enkel de ritten naar het werk vervangen gaan worden, dan ziet het er minder gunstig uit.
De vergelijking die ik dan doe is:
- auto: onderhoud + brandstofprijs
- fiets: aanschaf + onderhoud
Die vergelijking is misschien niet eerlijk ivm afschrijving auto, maar op de korte termijn zijn dit wel de variabelen. Het is natuurlijk wel zo dat ik dan voor een goedkopere auto zou kunnen gaan, maar ook dat vergt initieel een forse investering.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? is de vergelijking die ik maak terecht? Ik wil graag uitkomen op een goede kostenbesparing, inclusief behoud van auto, als ik de Stromer aanschaf.
Uitgangspunt 1: je krijgt €0,19 aan netto vergoeding voor elke zakelijke kilometer. Het maakt voor jouw werkgever niet uit hoe je die kilometers aflegt (auto, fiets, trein, bus, lopen).
Feit 1: Als je een zakelijke kilometer met de auto aflegt, zul je in bijna alle gevallen geld bij moeten leggen. Dit is ongeacht ongeacht het aantal kilometers die je per jaar aflegt. Een autokilometer is bijna altijd duurder dan de netto kilometervergoeding van €0,19. Alleen bij een auto uit de zogenaamde mini-klasse zou je goedkoper uit kunnen zijn (zie de info achter de link naar het Nibud verderop in dit verhaal)
Als je een zakelijke kilometer met de fiets aflegt, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je wel toe komt met de vergoeding van €0,19 netto. Een en ander hangt af van de aanschafprijs van de fiets (inclusief accesoires) en het aantal kilometers dat je per jaar ermee denkt te rijden. Als je veel kilometers zakelijk aflegt, dus als je meer fietst dan dat omslagpunt, dan houd je zelfs geld over.
Uitgangspunt 2: Ik ga er in dit verhaal van uit dat de netto €0,19 aan zakelijke kilometervergoeding in combinatie met het aantal zakelijke kilometers precies de kosten dekt die de fiets jou (all inclusive) kost. Je fietskosten zijn dan nul: je verdient er niks aan, maar het kost je ook niks.
De vraag is vervolgens: wat is dan je besparing?
Voordat we die vraag kunnen beantwoorden neem ik nog 2 uitgangspunten.
Uitgangspunt 3: De auto wordt gedurende de tijd die jij met de fiets weg bent door niemand anders gebruikt. Vergelijk het met de situatie zoals die nu het geval is, je bent er niet en de de auto staat niet voor de deur.
Uitgangspunt 4: De vaste kosten van je auto veranderen niet.
Omdat de auto jou per definitie geld kost per gereden kilometer, bespaar je dus op de variabele kosten die de zakelijke woon-werk kilometers je anders zouden hebben gekost. Ik neem voor de berekening voor het gemak de cijfers van het Nibud, te vinden op deze site.
Je rijdt een middenklasser en de variabele kosten (want daar hebben we het hier even over) bedragen: €0,259 per gereden kilometer. Dit is dus 6,9 ct meer dan de netto vergoeding van €0,19 per kilometer.
Stel je woon-werk verkeer bedraagt op jaarbasis 9.000 kilometer en die afstand is gelijk voor auto als ook voor de fiets.
Als je met je auto naar je werk was gegaan, zou dit jou aan variabele kosten hebben gekost: 9.000 x €0.259 = €194,25
Je krijgt van je werkgever €0,19 per gereden kilometer, dat komt neer op: 9.000 x €01,9 = €142,50
Je woon-werk verkeer kost je dus aan variabele kosten op jaarbasis: €194,25 - €142,50 = €51,75. Door op de fiets te gaan bespaar je dus dit bedrag op jaarbasis.
Conclusies:
- Op de fiets gaan kost je dus geen extra geld, maar je bespaart er geld mee. Je netto kilometervergoeding bedraagt €0,19 per gereden kilometer [uitgangspunt 1]. Je moet wel voldoende kilometers maken om de fiets zonder kosten te kunnen rijden [uitgangspunt 2]. De auto wordt gedurende die tijd dat je weg bent niet door anderen gebruikt en de vaste kosten van de auto veranderen niet [uitgangspunten 3 en 4]
- Fietsen is gezond. Het levert je een gezonder lichaam op, je komt fris aan, je verliest onderweg je zorgen, je levert een mooie bijdrage aan het milieu, etc. etc. Daarnaast beleef je er waarschijnlijk nog eens plezier aan. Afhankelijk van de situatie kost het je niet eens veel meer extra tijd. Misschien neem je op je ritten wat eten en drinken mee en heb je daar wat extra kosten aan.
- De grote besparing ga je pas realiseren als je een goedkopere auto neemt of de auto helemaal weg doet
- Als het thuisfront de auto voor de deur ziet staan en die tijdens je afwezigheid gaat gebruiken, ben je snel je voordeel kwijt. Aan de andere kant beleeft je familie wel plezier van de auto. Wellicht is jou op deze manier een tweede auto bespaard gebleven.
weer terugverdiend via de declaratie van de zakelijke kilometerkosten.
Doordat je minder kilometers hebt afgelegd met de auto, is deze ook minder snel aan vervanging toe.
Al met al: je kunt proberen om met 4 cijfers achter de komma de kosten / opbrengsten proberen te gaan berekenen, maar dat zal niet mee gaan vallen.
Een ding is zeker: als je dagelijks 50km (enkele rit) naar je werk fietst, bespaar je geld.
-------update-------
Enkele typo's verwijderd
Laatst gewijzigd door Henry op 23 jan 2019, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019