afschrijving bij veel kilometers

NikolaasArts
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 mei 2018, 19:59

Waar kan je dat zien, die restcapaciteit?
napauleon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:42
Locatie: Deventer
Merk SP: Stromer
Km-stand: 14.000

Henry schreef: 22 jan 2019, 08:54 Het feit blijft wel staan dat een fiets in gebruik goedkoper is dan een auto
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Uiteraard is dat het geval als je daarmee de auto compleet vervangt, maar dat is nog geen optie voor ons. Dus als ik ervan uitga dat enkel de ritten naar het werk vervangen gaan worden, dan ziet het er minder gunstig uit.
De vergelijking die ik dan doe is:
- auto: onderhoud + brandstofprijs
- fiets: aanschaf + onderhoud
Die vergelijking is misschien niet eerlijk ivm afschrijving auto, maar op de korte termijn zijn dit wel de variabelen. Het is natuurlijk wel zo dat ik dan voor een goedkopere auto zou kunnen gaan, maar ook dat vergt initieel een forse investering.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? is de vergelijking die ik maak terecht? Ik wil graag uitkomen op een goede kostenbesparing, inclusief behoud van auto, als ik de Stromer aanschaf.
Lomito

Hoeveel is het fietsplezier en gezondheid je waard? Puur economisch is een Stromer naast een bestaande auto inderdaad gewoon een extra kostenpost. Maar die extra kosten zijn relatief laag door de besparing op variabele autokosten.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

op het bierviltje heb ik mijn w/w uitgerekend als 2000 euro brandstof en/of treinkaartjes (kwam comfortabel genoeg overeen).
Aanschaf van de fiets 5000, met kleding en addities nog ff 1000 euro erbij, nog 500 euro onderhoud p/j erbij en je komt op ongeveer 4 jaar stromeren om de fiets volledig af te schrijven als kostenpost tov de auto/OV.

Dat is met een w/w afstand gouda-leiden a 32 km enkel, en een niet zo zuinige auto (VW Golf III variant, 1:12), die daarentegen echt niet verder afgeschreven kan worden :bj

Dit is dus voor de ST1X ervan uitgaande dat ik geen motor, accu of OMNI hoef te vervangen in die tijd buiten de garantie.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Wiebe schreef: 22 jan 2019, 19:19 op het bierviltje heb ik mijn w/w uitgerekend als 2000 euro brandstof en/of treinkaartjes (kwam comfortabel genoeg overeen).
Aanschaf van de fiets 5000, met kleding en addities nog ff 1000 euro erbij, nog 500 euro onderhoud p/j erbij en je komt op ongeveer 4 jaar stromeren om de fiets volledig af te schrijven als kostenpost tov de auto/OV.

Dat is met een w/w afstand gouda-leiden a 32 km enkel, en een niet zo zuinige auto (VW Golf III variant, 1:12), die daarentegen echt niet verder afgeschreven kan worden :bj

Dit is dus voor de ST1X ervan uitgaande dat ik geen motor, accu of OMNI hoef te vervangen in die tijd buiten de garantie.
Je bent toch wel verzekerd Wiebe :bf:

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Voor de fiets beter dan voor de auto :cool2:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

:bp:
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
napauleon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:42
Locatie: Deventer
Merk SP: Stromer
Km-stand: 14.000

Wiebe schreef: 22 jan 2019, 19:19 op het bierviltje heb ik mijn w/w uitgerekend als 2000 euro brandstof en/of treinkaartjes (kwam comfortabel genoeg overeen).
Aanschaf van de fiets 5000, met kleding en addities nog ff 1000 euro erbij, nog 500 euro onderhoud p/j erbij en je komt op ongeveer 4 jaar stromeren om de fiets volledig af te schrijven als kostenpost tov de auto/OV.

Dat is met een w/w afstand gouda-leiden a 32 km enkel, en een niet zo zuinige auto (VW Golf III variant, 1:12), die daarentegen echt niet verder afgeschreven kan worden :bj

Dit is dus voor de ST1X ervan uitgaande dat ik geen motor, accu of OMNI hoef te vervangen in die tijd buiten de garantie.
mijn "probleem" is dat ik een diesel heb, dus relatief goedkope brandstof en 1:20. Wel enorme wegenbelasting / verzekering, maar dat zal blijven zolang we de auto houden. Met 4 jaar Stromeren gaan er wel grote extra kosten bijkomen als ik dat mag geloven van anderen hier.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Henry schreef: 22 jan 2019, 08:54 De kosten zullen voor het vervangen van de motor zijn aanzienlijk. Naast de nieuwe motor zul je dan ook de spaken moeten laten vervangen plus je zal de nieuwe motor moeten laten inspaken. Ik heb geen idee of je alleen maar de lagers kunt laten vervangen.
Een nieuwe motor is niet "los" verkrijgbaar : dat wordt sowieso een compleet nieuw achterwiel, ook wanneer er een defect is aan de lagers ... de aankoopprijs (voor een ST2) zit momenteel rond de € 1230 (via internet).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 22 jan 2019, 08:54Dus een doe-het-zelver zal door een gunstiger inkoop van de materialen en de besparing op het arbeidsloon op een lagere kilometerprijs uitkomen.
Maar Stromer probeert met ST3 en ST5 te ontraden om zelf achterwiel te demonteren, dus die doe het zelver gaat misschien toch een probleem hebben, ook al omdat het aandraaimoment correct moet ingesteld worden.
Over de motor: die heeft volgens mij niet het eeuwige leven. Er komt een moment dat die ook vervangen moet worden. De kosten zullen voor het vervangen van de motor zijn aanzienlijk. Naast de nieuwe motor zul je dan ook de spaken moeten laten vervangen plus je zal de nieuwe motor moeten laten inspaken. Ik heb geen idee of je alleen maar de lagers kunt laten vervangen.
Elektrische motoren hebben niet het eeuwig leven. Maar 75000 km = 2000 uur zou toch een eitje moeten zijn
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie