Pekel en nachtvorst

maartenbm
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 nov 2018, 17:21

Goedemorgen,

Ik twijfel of ik de komende week ga stromeren als het gaat vriezen en er gestrooid gaat worden. Van de week een mega hagelbui gehad en dat was geen pretje.
Is het te doen als je voldoende snelheid terug neemt bij bochten en bruggetjes?
En ik heb al verschillende horror stories gehoord over de impact van pekel op je fiets. Zijn er mede-stromers die al jaren door pekel rijden?

Edit: nog een andere vraag. Als ik met de ST3 LE een paar meter aan de hand loop dan maakt hij een piepend geluid, hebben jullie dat ook?

Maarten
Laatst gewijzigd door maartenbm op 19 jan 2019, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST3 LE | 983 Wh | 21km enkel sinds jan 2019, regio Amsterdam | Spurcycle black | Cateye BM45 | Giro Camden MIPS | Oakley Jawbreaker Prizm Road + Low light | Bodyfloat
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Ik vraag me af of de pekel ( die nu milieuvriendelijker zou zijn)die ze nu strooien nog schade kan veroorzaken aan je kader en andere onderdelen van je fiets?
Vroeger was dit wel het geval.
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Uiteraard kan dat probleempjes veroorzaken. Lagers, grotere krasjes in de lak, boutjes: pekel heeft altijd invloed als je de boel niet goed onderhoudt.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Een vrachtauto die ingezet wordt voor strooidienst gaat gemiddeld vijf jaar korter mee ivm doorrotten/materiaal afname van chassis en en andere dragende delen.
Als je je fiets niet goed behandeld met DecoPro geel of in de spuitvaseline zet voor de pekelperiode of hem elke dag goed afspuit hoor je hem s'nachts "knorren" in de garage da's niet de lader maar de corrosieworm :bu: :bu:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

WFVst5 schreef: 19 jan 2019, 11:13 Een vrachtauto die ingezet wordt voor strooidienst gaat gemiddeld vijf jaar korter mee ivm doorrotten/materiaal afname van chassis en en andere dragende delen.
Als je je fiets niet goed behandeld met DecoPro geel of in de spuitvaseline zet voor de pekelperiode of hem elke dag goed afspuit hoor je hem s'nachts "knorren" in de garage da's niet de lader maar de corrosieworm :bu: :bu:
Thx voor de tip :cool2:
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

maartenbm schreef: 19 jan 2019, 08:36 Edit: nog een andere vraag. Als ik met de ST3 LE een paar meter aan de hand loop dan maakt hij een piepend geluid, hebben jullie dat ook?
Waarschijnlijk rommel tussen de remschijf en de rempads (of je rem staat niet helemaal lekker meer uitgelijnd).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Een zandkorreltje hoor je al. Als je eens met je nagel tegen de voorvork of het frame tikt wordt dit geluid al hevig versterkt door de "klankkast" Het frame en de remklauwbevestigingen zijn ontzettend stijf daarom wordt het geluid heel erg direct doorgegeven en versterkt.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
maartenbm
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 nov 2018, 17:21

Stromeur schreef: 19 jan 2019, 14:59
maartenbm schreef: 19 jan 2019, 08:36 Edit: nog een andere vraag. Als ik met de ST3 LE een paar meter aan de hand loop dan maakt hij een piepend geluid, hebben jullie dat ook?
Waarschijnlijk rommel tussen de remschijf en de rempads (of je rem staat niet helemaal lekker meer uitgelijnd).
Thanks! Bijna toe aan de eerste onderhoudsbeurt (750km) dus zal eens vragen of ze dat na kunnen kijken
Stromer ST3 LE | 983 Wh | 21km enkel sinds jan 2019, regio Amsterdam | Spurcycle black | Cateye BM45 | Giro Camden MIPS | Oakley Jawbreaker Prizm Road + Low light | Bodyfloat
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Les 1 bij schijfremmen: dit geluid gaat nooit volledig weg. Soms een tijdje, maar komt altijd wel weer een keer terug. Dit ivm de minimale marges tussen blok en schijf.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Yep remblokken liggen altijd "aan" tegen de schijf in tegenstelling tot trommelremmen daar moeten de trommels vrij lopen van de schoenen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie