Ervaren berijder?

Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

Lomito schreef: 08 jan 2019, 14:09 1) Zie jij jezelf als een beginner of een ervaren berijder? Op een schaal van 1 (beginner) tot en met 4 (zeer ervaren), hoe zou jij jezelf scoren?
voorstel voor schaal:
1 = beginner
2 = intermediate Vrijwel elke rit heeft enkele leermomentjes. De GoPro is daarbij erg handig om een verkeerssituatie achteraf nog eens rustig te bekijken.
3 = vergevorderd
4 = zeer ervaren

2) Welke aspecten spelen voor jou een rol in je score?
A) Eerdere ervaring met motor / MTB / Racefiets / SP of vergelijkbaar Geen
B) Aantal jaren / km's dat je nu op een SP rijdt Anderhalf jaar
C) Verkeersinzicht Gaat prima
D) Vaardigheid en zekerheid op SP in bochtenwerk / uitwijkmanoeuvres Ging heel erg goed tot ik op grind onderuit ging, daarna toch iets voorzichtiger geworden
E) Deelname aan training/cursus Geen
F) Het oordeel van andere ervaren SP'ers/MTB'ers/... Geen
G) Anders namelijk ... :bn:

3) Aan welke aspecten zou je moeten/willen werken om jezelf als zeer ervaren te gaan scoren?
Kwestie van kilometers maken onder verschillende omstandigheden. Het hele jaar doorrijden lijkt mij van belang.


Toen ik nog beginner was had ik vrij regelmatig bijna-aanrijdingen door te veel risico's nemen (gokken) en op snelheid te blijven doorjakkeren. Na een half jaar toch maar iets defensiever gaan rijden en sindsdien vrijwel geen problemen meer. Rijvaardigheidscursus staat in de planning en verder zou ik graag nog een goed werkende RAW-installatie op de fiets willen hebben. Liefst een setje met oranje knipperlichten op de punten van het stuur en een gemakkelijk bedienbare schakelaar (ook met handschoenen!) op het stuur.
[/quote]
Blinkergrips hebben een knopje om te bedienen in het handvat zelf.Het doel is in feite richtingaanwijzer,maar als je deze terzelfdertijd inschakelt heb je oranje knipperlichten.De nieuwe Winglights die eraan komen gaan hierin nog een stapje verder met witte breedtelichtjes zichtbaar vooraan,achteraan rood,en inschakelbaar als pinker.(met voor en achteraan wordt hier wel nog steeds uiteinden van de handvatten bedoeld )
ST3 cool White
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Barry schreef: 06 jan 2019, 22:19
1) Zie jij jezelf als een beginner of een ervaren berijder? Op een schaal van 1 (beginner) tot en met 4 (zeer ervaren), hoe zou jij jezelf scoren?
voorstel voor schaal:
Ik geef mezelf een 2,5 dan. Ik heb zo'n 6000km op de teller staan nu, sinds eind 2017. Ik rij echter vooral woon/werk en de verschillende routes die ik neem kan ik nu bijna dromen en zijn meestal ook op veiligheid gekozen. Ik heb nog weinig ervaring met nieuwe routes, onverwachte omstandigheden, stadsverkeer, ...
Barry schreef: 06 jan 2019, 22:19 2) Welke aspecten spelen voor jou een rol in je score?
A) Eerdere ervaring met motor / MTB / Racefiets / SP of vergelijkbaar
B) Aantal jaren / km's dat je nu op een SP rijdt
C) Verkeersinzicht
D) Vaardigheid en zekerheid op SP in bochtenwerk / uitwijkmaneuvres
E) Deelname aan training/cursus
F) Het oordeel van andere ervaren SP'ers/MTB'ers/...
G) Anders namelijk ...
A/C: Eerdere ervaring is onontbeerlijk volgens mij. Ik zie (te) vaak mensen met een SP onderweg die recht uit hun auto de SP zijn opgeklommen, maar weinig of geen ervaring hebben met fietsen op de weg. Vaak is ook hun kennis van de wegcode ondermaats en het wordt hen niet verteld bij de dealer. Je ziet hen dan hier in het dorp bv op smalle fiets/wandelpaden rijden (de Belgische D9) voor hun eigen veiligheid, maar dan wel aan een te hoge snelheid, zonder te beseffen dat ze elk moment mensen die een winkel verlaten of uit hun auto stappen kunnen tegenkomen, terwijl ze heel gemakkelijk gewoon met het verkeer mee kunnen rijden. Voor dergelijke mensen is snelheid maken vaak het hoofddoel.

Jaren of kilometers spelen m.i. minder een rol, wel afwisseling in de routes die je rijdt. Vaak dezelfde route rijden zorgt er dan wel voor dat je daar alle risico's kan inschatten, maar je valt door de mand als je eens in een nieuwe situatie terechtkomt.

G: inzicht in het eigen kunnen en een defensieve ingesteldheid. Een cursus of oordeel van anderen kan daarbij helpen maar je moet er wel voor open staan. Ik zie ook veel haantjesgedrag en dat is nefast voor de veiligheid van jezelf en anderen.
Barry schreef: 06 jan 2019, 22:19 3) Aan welke aspecten zou je moeten/willen werken om jezelf als zeer ervaren te gaan scoren?
- Beter inzicht in de werking van de fiets (ik speel niet met de instellingen bv)
- Meer kilometers op nieuwe routes.
Scheldelaan-Stromer
Plaats reactie