Ervaren berijder?

Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Barry schreef: 06 jan 2019, 22:19 I

1) Zie jij jezelf als een beginner of een ervaren berijder? Op een schaal van 1 (beginner) tot en met 4 (zeer ervaren), hoe zou jij jezelf scoren?
voorstel voor schaal:
1 = beginner
2 = intermediate
3 = vergevorderd
4 = zeer ervaren

2) Welke aspecten spelen voor jou een rol in je score?
A) Eerdere ervaring met motor / MTB / Racefiets / SP of vergelijkbaar
B) Aantal jaren / km's dat je nu op een SP rijdt
C) Verkeersinzicht
D) Vaardigheid en zekerheid op SP in bochtenwerk / uitwijkmaneuvres
E) Deelname aan training/cursus
F) Het oordeel van andere ervaren SP'ers/MTB'ers/...
G) Anders namelijk ...

3) Aan welke aspecten zou je moeten/willen werken om jezelf als zeer ervaren te gaan scoren?
1: 3
2: A, B, C, D, G (ongeval)
3: kilometers maken.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Richvergunst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jan 2018, 12:43
Locatie: Oberwangen

Vraag 1
3= vergevorderd, door de jarenlange wedstrijd en tour ervaring met wielrennen ruime ervaring met het opsnelheid rijden.
Echter weten de medeweggebruikers de pedelec nog niet op de goede op snelheid in te schatten :aq

vraag 2 A, zie hierboven :bj . 2E


Vraag 3 ervaring opdoen doe je alleen maar door kilometers te maken :hy:
Laatst gewijzigd door Richvergunst op 07 jan 2019, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
ST 3 black matte :P, ortlieb backroller classic , Bodyfloat kinect, Giro bexley mips :geek:, spatbordverlengers van Zijp techniek :mrgreen:
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Over die partner en het zelfinzicht: ik denk dat mijn partner (ook SP-rijder) voorzichtiger rijdt dan ik en dat ik meer voertuigbeheersing heb dan zij. Daarmee behalen we dezelfde veidigheidsscore, denk ik... ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

1: 3

2: Naast heel veel autokm’s ook 40000 km op een woon-werk en vakantiefiets door heel Europa. En nu 13000 km op de SP. Hoewel ik die vakantiefietskm’s niet volledig gelijkstel met de SP (de anderen reageren anders, en met een volgepakte vakantiefiets heb je wel hetzelfde gewicht (of meer) maar een heel andere snelheid (behalve bergaf, dan rijd ik op de vakantiefiets ook regelmatig 40+ of harder)

3: km’s maken en vooral alert blijven. Het risico van veel ervaring is gebrek aan oplettendheid en het uitgaan van automatismes. Dnk aan een dagelijke rit die hetzelfde is, op een bepaald moment weet je neit eens meer dat je bepaalde punten hebt genomen, afslagen gaan automatisch enz. Dan wordt het pas echt gevaarlijk volgens mij....
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Barry schreef: 06 jan 2019, 22:19 1) Zie jij jezelf als een beginner of een ervaren berijder? Op een schaal van 1 (beginner) tot en met 4 (zeer ervaren), hoe zou jij jezelf scoren?
voorstel voor schaal:
1 = beginner
2 = intermediate
3 = vergevorderd
4 = zeer ervaren
4 Zeer ervaren; 10-duizenden kilometers training en in het wielerpeloton, cyclo's, woon/werk, atb trektochten, etc.
2) Welke aspecten spelen voor jou een rol in je score?
A) Eerdere ervaring met motor / MTB / Racefiets / SP of vergelijkbaar
B) Aantal jaren / km's dat je nu op een SP rijdt
C) Verkeersinzicht
D) Vaardigheid en zekerheid op SP in bochtenwerk / uitwijkmaneuvres
E) Deelname aan training/cursus
F) Het oordeel van andere ervaren SP'ers/MTB'ers/...
G) Anders namelijk ...
A (zie vorige vraag)
C (niet meer of minder dan een andere fietser)
D (met name stuurvaardigheid en balans goed op orde door atb ervaring)
3) Aan welke aspecten zou je moeten/willen werken om jezelf als zeer ervaren te gaan scoren?
Ervaren is ook risico. Zoals al eerder in dit topic is geschreven: je gaat op de auto-pilot, soms toch de drive naar dat hoge gemiddelde, er vanuit gaan die mensen jou goed inschatten, etc. Mijn angst is dan ook dat ik door een momentje van wederzijdse onoplettendheid toch bij een ongeval betrokken raak.
ph7gis
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2018, 13:11

Barry schreef: 06 jan 2019, 22:19 Als je eens zelfkritisch naar je eigen rijden kijkt, hoe zou je dan de volgende drie vragen beantwoorden?

1) Zie jij jezelf als een beginner of een ervaren berijder? Op een schaal van 1 (beginner) tot en met 4 (zeer ervaren), hoe zou jij jezelf scoren?
voorstel voor schaal:
1 = beginner
2 = intermediate
3 = vergevorderd
4 = zeer ervaren
Als beginner (1), wel vele duizenden km tracking, woon-wwerk enz. maar niet op een aangedreven fiets.
Barry schreef: 06 jan 2019, 22:19 2) Welke aspecten spelen voor jou een rol in je score?
A) Eerdere ervaring met motor / MTB / Racefiets / SP of vergelijkbaar
B) Aantal jaren / km's dat je nu op een SP rijdt
C) Verkeersinzicht
D) Vaardigheid en zekerheid op SP in bochtenwerk / uitwijkmaneuvres
E) Deelname aan training/cursus
F) Het oordeel van andere ervaren SP'ers/MTB'ers/...
G) Anders namelijk ...
B,C,D,G
Ik heb mijn ST1x nu ruim een half jaar en heb 'pas' 3000km gereden. waarvan ongeveer een 2k met helmcam. Zodat ik mijn rijden terug kan kijken, dan zijn er zeker situaties die voor verbetering vatbaar zijn.. Het is al vele malen beter dan toen ik mijn eerste km's maakte. Het zijn veel bijzondere situatie's bijv. te snel op een onoverzichtelijke kruispunt af komen rijden en dan je eigenlijk realiseren dat je te hard reed en nooit had kunnen stoppen. Hoewel dat tegenwoordig minder voorkomt, doordat ik nu voortijdig mijn snelheid eruit haal.
Barry schreef: 06 jan 2019, 22:19 3) Aan welke aspecten zou je moeten/willen werken om jezelf als zeer ervaren te gaan scoren?
Meer bewust zijn van mijn snelheid en de remafstanden. Ik heb jaren op een 'normale' fiets gereden en weet daar wat kan en niet kan. Nu rij je met een hogere snelheid, en dit is (ook na een half jaar) nog zeker wennen.
Lomito

1) Zie jij jezelf als een beginner of een ervaren berijder? Op een schaal van 1 (beginner) tot en met 4 (zeer ervaren), hoe zou jij jezelf scoren?
voorstel voor schaal:
1 = beginner
2 = intermediate Vrijwel elke rit heeft enkele leermomentjes. De GoPro is daarbij erg handig om een verkeerssituatie achteraf nog eens rustig te bekijken.
3 = vergevorderd
4 = zeer ervaren

2) Welke aspecten spelen voor jou een rol in je score?
A) Eerdere ervaring met motor / MTB / Racefiets / SP of vergelijkbaar Geen
B) Aantal jaren / km's dat je nu op een SP rijdt Anderhalf jaar
C) Verkeersinzicht Gaat prima
D) Vaardigheid en zekerheid op SP in bochtenwerk / uitwijkmanoeuvres Ging heel erg goed tot ik op grind onderuit ging, daarna toch iets voorzichtiger geworden
E) Deelname aan training/cursus Geen
F) Het oordeel van andere ervaren SP'ers/MTB'ers/... Geen
G) Anders namelijk ... :bn:

3) Aan welke aspecten zou je moeten/willen werken om jezelf als zeer ervaren te gaan scoren?
[/quote]Kwestie van kilometers maken onder verschillende omstandigheden. Het hele jaar doorrijden lijkt mij van belang.


Toen ik nog beginner was had ik vrij regelmatig bijna-aanrijdingen door te veel risico's nemen (gokken) en op snelheid te blijven doorjakkeren. Na een half jaar toch maar iets defensiever gaan rijden en sindsdien vrijwel geen problemen meer. Rijvaardigheidscursus staat in de planning en verder zou ik graag nog een goed werkende RAW-installatie op de fiets willen hebben. Liefst een setje met oranje knipperlichten op de punten van het stuur en een gemakkelijk bedienbare schakelaar (ook met handschoenen!) op het stuur.
Vdbrinky
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 40
Lid geworden op: 07 okt 2018, 12:42
Locatie: Nijkerk - NL
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 21684

1) ik ben een beginnende SP berijder. Maar qua verkeersdeelnemer een intermediate

2)A D F

3) Meer kilometers maken onder alle (weers)omstandigheden. Heb nog geen 1000 km op de SP staan met ruim 25 uur. Dus dat is niet heel veel. Echter bestaat mijn dagelijkse fietsrit voor 80% fietspad buiten de bebouwde kom. Dus veel problemen onderweg heb ik nog niet ondervonden.
Is aan het genieten van een ST1x
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Leuk al die (uiteenlopende) antwoorden! Dank daarvoor :ay Er zit toch heel wat diversiteit zo op het forum.

Ik deel de zorg van o.a. Daniel1975 dat ervaring ook risico's met zich mee brengt.

Ik merk nu al dat door elke dag dezelfde route te nemen de routine er al inslijt en kan me voorstellen dat je scherpte gaat verliezen. Ik leer er nu sowieso heel veel van door in de weekenden andere (onbekende) routes te nemen die je voor nieuwe verkeerssituaties en typen wegdek (t/m zandpaden aan toe) stelt. Ook op lagere snelheden Stromeren helpt mij om de ST5 beter te leren kennen.

De opmerking van Lomito over het filmen van eigen ritten ter evaluatie van verkeerssituaties vind ik ook een goede suggestie. Ik overweeg daarom om binnenkort een gopro aan te schaffen (maar trekhaak en fietsdrager staan bovenaan het lijstje).

Ik hoop dat er nog wat meer mensen hun antwoorden delen, want erg leuk om te lezen :cool2:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat ervaring zich niet één op één laat vertalen naar bedreven of kundig. Schoot me laatst nog te binnen. Vandaar dat ik mezelf niet als "zeer ervaren" kwalificeer, terwijl ik dat dan eigenlijk wel ben. Maar dat maakt mij niet per definitie ook "zeer bedreven".
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie