Beetje teleurgesteld?

geelfietsje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:41

Ik wil het feestje niet bederven. Gelukkig is iedereen erg enthousiast.
Wat ik teleurstellend vind zijn de (echte) gereden afstanden en gemiddelde snelheden die ik voorbij zie komen.
Met een ST5 100 km fietsen aan een snelheid van nog geen 30 km/h gemiddeld (en dat zijn dan ook nog stromer km/h). Je Stromer ST2 leegrijden op 55 km met een echte snelheid van iets boven de 30 km/h. Ik word daar toch een beetje verdrietig van.....
Ik fietsforens 45 km, dag in dag uit, op een gewone hybride van 10 jaar oud en een aanschafprijs van 800 euro met een gemiddelde tegen de 30 km/h. Ik ben verre van superman en ruim boven de 50. Toegegeven dat mn wind spelbreker kan zijn.
De "hebben"waarde van de fiets is voor mij nog heel hoog, maar het is wel erg veel geld voor weinig tijdswinst blijkbaar (6000 Euro voor nog geen 10 minuten tijdswinst per dag?).

Heb ik nu een te donkere bril op?
ST3 L 983, zwart met winterbanden, Giro Camden MIPS, Noord-Brabant, 2x20 km ww :cool2:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

geelfietsje schreef: 06 jan 2019, 10:36 Ik wil het feestje niet bederven. Gelukkig is iedereen erg enthousiast.
Wat ik teleurstellend vind zijn de (echte) gereden afstanden en gemiddelde snelheden die ik voorbij zie komen.
Met een ST5 100 km fietsen aan een snelheid van nog geen 30 km/h gemiddeld (en dat zijn dan ook nog stromer km/h). Je Stromer ST2 leegrijden op 55 km met een echte snelheid van iets boven de 30 km/h. Ik word daar toch een beetje verdrietig van.....
Ik fietsforens 45 km, dag in dag uit, op een gewone hybride van 10 jaar oud en een aanschafprijs van 800 euro met een gemiddelde tegen de 30 km/h. Ik ben verre van superman en ruim boven de 50. Toegegeven dat mn wind spelbreker kan zijn.
De "hebben"waarde van de fiets is voor mij nog heel hoog, maar het is wel erg veel geld voor weinig tijdswinst blijkbaar (6000 Euro voor nog geen 10 minuten tijdswinst per dag?).

Heb ik nu een te donkere bril op?
Met de resultaten van Barry (100 km aan < 30 km/h) zou ik zelf ook niet tevreden zijn. Dat kan ik ook met de racefiets. Ik ben er van overtuigd dat ik 32-35 km/h gemiddeld kan rijden op één batterij over een afstand van 100 km (35 km/h wanneer ik echt diep ga). Niet veel sneller, maar een wezenlijk verschil.

Die resultaten van de ST2 zijn waarschijnlijk die van mij? Ik rijd mijn fiets (bijna) nooit leeg over 55 km naar mijn werk. Ik heb meestal 10% over. En ik realiseer, op een enkele uitzondering na, een gemiddelde snelheid van 34 tot 37 km/h in de winter, en 1 km/h sneller wanneer het wat warmer is. Dat is niet iets boven de 30 km/h. Ik heb de rit met de ST2 eens aan 41,5 km/h gemiddeld gereden, maar dat doe ik niet meer, veel te veel risico (dan ga je er overal van uit dat mensen die je moeten voorang verlenen je ook zien en je ook die voorrang verlenen). Een stuk van de potentiële tijsdswinst investeer ik maw in veiligheid.

Met de racefiets is mijn record over diezelfde rit 30 km/h gemiddeld, met de wind in de rug. Er zitten nu eenmaal enkele vervelende stukjes in die rit, en ik moet vaak afremmen. Wanneer de wind op kop staat haal ik me de racefiets misschien 26 km/h.
Dat is 7 km/h trager, maar ik herinner me nog dat ik bij mijn record (30 km/h) een gemiddelde hartslag had van >160 en op de laatste helling echt "alles heb gegeven" , max hartslag tijden die rit was 180 bpm.

Met de Stromer rijd ik bewust wat kalmer (hartslag gem 125-130 bpm).

En 10 minuten tijdwinst? Neen dus.
racefiets : tussen 1h50m en 2h10m
stromer : tussen 1h25m en 1h37m

Dat is volgens mij nog altijd meer dan 10 minuten winst, per dag is dat een winst van ongeveer 70 minuten. En omdat ik mijn inspanning iets beter kan doseren, kan ik dat iedere dag opnieuw doen. De racefiets iedere dag zou onmogelijk zijn (ik ben van 08h00 - 18h00 op 't kantoor, daar nog eens 4 h + 30 min voor douchen bijtellen...
En door iedere dag die afstand te rijden, ben ik nu ook in een uitzonderlijk goede fysieke conditie (74,7% van max vermogen op vetgrens, 84,5% van max vermogen op lactaatgrens)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

Beste Geelhesje,

Volgens mij zijn er heel veel verschillende redenen waarom mensen voor een Stromer kiezen. Ik zelf heb als gevolg van de ziekte MS verlies aan kracht in mijn benen. De Stromer stelt mij in staat om weer lekker een toertocht te maken met een gemiddelde van rond de 30 km/uur. Hier geniet ik dan weer volop van. Veel harder hoeft voor mij ook niet. Daarnaast vind ik de Stromer een ontzettend mooi vorm gegeven fiets. Zelf heb ik een Stromer ST2 (2017) en daar deze zomer een tocht van ruim 105 km gemaakt met een gemiddelde van 28 km/uur. Ik had toen nog voldoende batterij capaciteit over om zeker nog 15 km te fietsen.

Kortom een Stromeur die nog geen seconde spijt geeft gehad van zijn (dure) aanschaf.
Gebruikersavatar
nick1
Expert
Expert
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 dec 2018, 22:15
Locatie: Linter (B)

De reden dat ik afscheid wil nemen van de Kalkhoff en over wil schakelen naar de Stromer is net de snelheid. Ik zou dan ook bijzonder teleurgesteld zijn mocht het zo zijn dat ik de 40km. woon-werkverkeer niet kan halen aan full-speed en moet beginnen besparen op de accu waardoor de snelheid ook weer daalt. Dan kan ik al evengoed mijn Kalkhoff behouden, daar kan ik tenminste steeds op de hoogste ondersteuning fietsen en daarmee behaal ik ook een gemiddelde van 30km/u. Nee...serieus, ik mag echt wel hopen dat ik aan de topsnelheid kan cruisen zonder me constant zorgen te maken of ik de afstand wel ga kunnen afleggen! Dit zou het plezier enorm vergallen!
Giant Twist Go double power --> Kalkhoff S10 --> Stromer ST3
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

En gem 30 km/h rijden op een gewone hydbride fiets? Dan ben jij echt wel een superman, want om een gemiddelde van tegen de 30 km/h te halen met zo'n fiets moet jij 32 -33 km/h rijden gedurende de volledige rit, en dat is dus ongeveer 300 Watt vermogen produceren.

Dwz dat wanneer jij een racefiets die zelfde afstand gaat afleggen, en je racestuur onderaan vasthoudt, je gemiddelde snelheid kunt optrekken naar 37-38 km/h. Ik zou dus geen Stromer kopen, maar een goede racefiets. En ik 't week-end mee gaan rijden met amateur fietsers, want ik denk dat je er nog wat prijzen kan halen bij de veteranen.
Laatst gewijzigd door Tomasj op 06 jan 2019, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

nick1 schreef: 06 jan 2019, 11:38 De reden dat ik afscheid wil nemen van de Kalkhoff en over wil schakelen naar de Stromer is net de snelheid. Ik zou dan ook bijzonder teleurgesteld zijn mocht het zo zijn dat ik de 40km. woon-werkverkeer niet kan halen aan full-speed en moet beginnen besparen op de accu waardoor de snelheid ook weer daalt. Dan kan ik al evengoed mijn Kalkhoff behouden, daar kan ik tenminste steeds op de hoogste ondersteuning fietsen en daarmee behaal ik ook een gemiddelde van 30km/u. Nee...serieus, ik mag echt wel hopen dat ik aan de topsnelheid kan cruisen zonder me constant zorgen te maken of ik de afstand wel ga kunnen afleggen! Dit zou het plezier enorm vergallen!
40 km met een Stromer, dan kan je met de trapsensor op 100% zonder enig probleem een gemiddelde van 40 km/h halen, tenzij de wind echt fel op kop zit.
De enige vraag is of je dat gemiddelde ook wilt halen (veiligheid).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
nick1
Expert
Expert
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 dec 2018, 22:15
Locatie: Linter (B)

Tomasj schreef: 06 jan 2019, 11:40 40 km met een Stromer, dan kan je met de trapsensor op 100% zonder enig probleem een gemiddelde van 40 km/h halen, tenzij de wind echt fel op kop zit.
De enige vraag is of je dat gemiddelde ook wilt halen (veiligheid).
Geen kat te zien op de oude spoorwegberm Tienen->Sint-Truiden op het vroege ochtendlijke uur en 's avonds ook al niet veel (behalve in de bloesemtijd van de fruitplantages, dan is het wat uitkijken). En gezien dit 16km van mijn traject is is het knallen geblazen dan. Enkel overstekend wild kan dan roet in het eten gooien :roll: .
Giant Twist Go double power --> Kalkhoff S10 --> Stromer ST3
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Woehahaha spijt krijgen van dingen die je niet gedaan hebt/doet da's spijtig en teleurstellend en dat zeg ik zonder roze bril.


De vette racefiets lekker voor in de bergen met vakantie, dagelijks w<>w met de st5 of de DF in beide gevallen geen file, lekker fit op het werk en weer thuis; soms met regen minder prettig maar na 5 minuten is de kop weer leeg :cool2:

Genieten van elke seconde, als je tevreden bent met een hybride fiets voor je dagelijkse w<>w rit prima, houden zo :ay
Bijthewee; met gemiddeld 30-32 op jouw fiets denk ik dat je de teller eens opnieuw moet instellen, het wegdraaigetal is niet correct.
30jr. geleden reed ik dat ook op m'n racefiets maar was toen wel getraind wielrenner. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door WFVst5 op 06 jan 2019, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
StroWo
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 aug 2018, 11:10

ik rij 34 km enkele reis naar m'n werk. Op tempo op de racefiets (iets boven de 30 gemiddeld) kan ik dit 2 dagen in de week volhouden, als het ook nog eens een beetje lekker weer is (weinig wind & gladheid). tijd: rond de 65 minuten

Op de stromer (ST1x) hou ik het 4 dagen achter mekaar vol (ik werk 4 dagen, 5 zou ik ook volhouden) met een gemiddelde van 39 km/u (inclusief regen, tegenwind etc etc). tijd: 50 minuten

voor mij een zeer wezenlijk verschil tussen volhouden en het niet halen dus + een kwartier tijdwinst per enkele reis.

Daarnaast gebruik ik hem nog wel eens om ergens anders heen te gaan, als ik door de grote stad moet bijvoorbeeld zakt het gemiddelde als een baksteen in mekaar natuurlijk. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen toerritjes op doen, met lage gemiddeldes als gevolg (ik niet, rij al genoeg :) )
Gebruikersavatar
Martijn Rookie
Veteraan
Veteraan
Berichten: 336
Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
Locatie: Vleuten

Voor mij zit de tijdwinst m vooral (ook) in de voorbereiding, omkleden, 2x douchen. Hierdoor nam ik steeds minder de fiets. Hier wil ik verandering in brengen middels de Stromer. Ben mee eens dat het een hoop geld ik, daarom heb ik ook tweedehands aangeschaft (vorige eigenaar ging voor ST3). Ik zou het nieuw ook niet kunnen verantwoorden thuis. Succes met de zoektocht 👍🏻
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
Plaats reactie