Beetje teleurgesteld?

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Aan geelhesje: zie screenshot.
Accu zal rond de 50% hebben gezeten. Op dit ritje met tegenwind gebruik ik meer dan 50%, bij tegenwind minder dan 50%. Bij 4-5bft vol tegen ga ik naar 65% verbruik bij een snelheid van ca 40km/u (gps!) gemiddeld.
Ik vind je insteek dus niet heel correct.
Ik heb best wel wat kritiekpunten op de fiets, maar dit toevallig net niet ;)
Bijlagen
D3667CB3-D9B3-4DA6-9A8C-5B19FBD7E5C3.jpeg
D3667CB3-D9B3-4DA6-9A8C-5B19FBD7E5C3.jpeg (158.54 KiB) 3455 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

nick1 schreef: 06 jan 2019, 11:47 Geen kat te zien op de oude spoorwegberm Tienen->Sint-Truiden op het vroege ochtendlijke uur en 's avonds ook al niet veel (behalve in de bloesemtijd van de fruitplantages, dan is het wat uitkijken). En gezien dit 16km van mijn traject is is het knallen geblazen dan. Enkel overstekend wild kan dan roet in het eten gooien :roll: .
Die weg is over de volledige lengte verboden voor speed-pedelecs volgens de signalisatie. Aangezien er door B. Weyts is aangegeven dat fietssnelwegen ook gebruikt mogen worden door speed-pedelecs tenzij specifiek aangegeven, rijd ik er ook over, maar stellen dat er geen kat te zien is echt wel overdreven.
Ik kruis af en toe een ST1X op dat stuk, en ik zou die graag eens goed de huid vol schelden, omdat hij als een echte wegpiraat tussen de fietsers slalomt. Dat soort a-sociaal fietsgedrag zal leiden in een handhaving van het speed-pedelec verbod op deze weg.

En je gemiddelde snelheid wordt op dat stuk een beetje gefnuikt omdat je om de 2 km voorrang moet afstaan en zo goed als tot stilstand komt. Het 'snelste' stuk weg in de omgeving van Tienen is de Vissenakenstraat -> Torenstraat -> Attenrodestraat, 7 km waar je overal voorrang hebt én overzichtelijke kruispunten, op zo'n weg kan je gewoon constant 45 km/h rijden, en de N279 van Gussenhoven naar Ezemaal :D
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
geelfietsje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:41

Leuk om al die reacties te lezen. \
Dat genieten verhaal snijdt bij mij mn zeker hout.
Discussie over fietssnelheid met gewone fiets lijkt wat onbeduidend, maar daar zit voor mij wel de twijfel. Ik ben dan ook blij met een reactie als van Tomasj (duidelijk ook een fietser).
Dus ja: Ik ben geen superman, maar fiets wel dag in dag uit, ongeveer 27-29 km gemiddeld, dus cruisesnelheid ongeveer 32 km/h (met GPS). Ik ben zwaar en gemiddelde wattages van 250 watt over een uur fiets ik (geijkt gemeten) inderdaad zonder forceren. Ik heb een ligstuur en hoef maar op 2 punten te stoppen als ik pech heb. Je mag aan deze waardes twijfelen, maar dat is niet zinvol.
Ik vroeg me dus af of de Stromer met deze uitgangspositie mij wel genoeg gaat brengen in termen van tijdswinst (antwoord dus: waarschijnlijk wel).

Om de discussie een zetje te geven:
Is de Stromer een fiets voor sportieve mensen die nog harder willen of is het een fiets voor brommerrijders, die hun benen willen bewegen.

Genieten lijkt het mij sowieso
ST3 L 983, zwart met winterbanden, Giro Camden MIPS, Noord-Brabant, 2x20 km ww :cool2:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Zie mijn post en data hierboven. Ben ik met 5 Marmottes, alle Ardennencyclo’s en de Dolomieten Marathon in 6 uur tijd (kan ik nu niet meer hoor) voldoende fietser voor jou? ;)
Op de racefiets doe ik die 32km met 28-29 gemiddeld, maar dan wel veel inspannender, natte rug van de rugzak en bij tegenwind na drukke dag gewoon onplezierig.
Mijn ST3 is dan echt een verademing. Als ik geen puf heb stuif ik nog steeds met 39-40 gemiddeld (garmin) naar huis.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

geelfietsje schreef: 06 jan 2019, 10:36 Ik fietsforens 45 km, dag in dag uit, op een gewone hybride van 10 jaar oud en een aanschafprijs van 800 euro met een gemiddelde tegen de 30 km/h.
Als je dit naar volle tevredenheid doet met van die geweldige prestaties, dan ik zie niet in waarom je zou willen investeren in een Stromer. Voor de 5.000-10.000 euro die een Stromer je kost kun je een droom-beul van een racefiets of hybride kopen.

Dus laten we de vraag eens omkeren: waarom overweeg je eigenlijk een Stromer?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Jaaaaa, leuk topic; wat kun je voor mooie fiets kopen voor €7500,- :cool2:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

geelfietsje schreef: 06 jan 2019, 16:34
Om de discussie een zetje te geven:
Is de Stromer een fiets voor sportieve mensen die nog harder willen of is het een fiets voor brommerrijders, die hun benen willen bewegen.

Genieten lijkt het mij sowieso
Een Stromer is geschikt voor beiden.

Er zijn hier op 't forum enkele zeer geoefende fietsers, die om verschillende redenen een Stromer hebben gekocht. Sommigen omdat ze in ploegen werken en na een post fysieke arbeid geen zin meer hebben om 30 of 40 km af te leggen, en liefst zonder zware inspanningen te leveren op de fiets. Anderen om de lange afstand wat sneller te overbruggen. Zonder Stromer zou ik niet gemiddeld 12 h per week fietsen (en sommige mensen beseffen niet dat je ook kan sporten op een speedbike, iets wat absoluut wel mogelijk is, zeker met een Stromer en zijn uitgebreide mogelijkheden om de ondersteuning te tunen).

En er zijn hier ook anderen die met een zo beperkt mogelijke inspanning zich zo snel mogelijk voor te bewegen. En ook voor hen is de Stromer een geschikt vervoermiddel.

Je bepaalt zelf hoeveel inspanningen je levert op een Stromer om vooruit te komen. Alleen wanneer de af te leggen > 40 km is, ga je ofwel moeten accepteren van trager te rijden (in de winter, met wind op kop) of jezelf meer in te spannen om een hoge gemiddelde snelheid aan te houden . Of je kan natuurlijk ook een tweede batterij kopen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Qua te verwachten actieradius is dit wel een interessant topic:

viewtopic.php?f=8&t=86&hilit=vermogen+actieradius

Wil je zo ver mogelijk komen, dan lijkt het me wijs om een ST1 X met 983Wh op de kop te tikken, dat is momenteel de zuinigste Stromer uit de vloot (en EOL in 2019, dus het wordt misschien even zoeken, maar ze zijn momenteel wel lekker scherp geprijsd).

Of je wacht wat de Relaunch ST1 gaat doen. Met de speciale editie heb je dan meteen een leuk geelfietsje ;) .

Maargoed, vooralsnog begrijp ik de keus voor een Stromer in dit geval sowieso niet :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
geelfietsje
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 dec 2018, 16:41

# Stromeur.
Omdat het een geweldige gave fiets is en ik dat heel leuk vind.
Omdat ik soms ook moe of lui ben. Bovendien is harde wind of zelfs storm tegen voor mij ook gewoon beulen en ik ben volledig afhankelijk van de fiets.

PS Voor de duidelijkheid voor wat betreft die "prestaties": Ik fiets 15000 km per jaar, weeg 95 kg. 2,5 watt per kg is absoluut niet bijzonder, maar wel anders dan de doorsnee gebruiker die ik hier tegenkom. Vandaar mijn interesse in ervaringen als bv van Daniel1975.
ST3 L 983, zwart met winterbanden, Giro Camden MIPS, Noord-Brabant, 2x20 km ww :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

geelfietsje schreef: 06 jan 2019, 18:40 # Stromeur.
Omdat het een geweldige gave fiets is en ik dat heel leuk vind.
Omdat ik soms ook moe of lui ben. Bovendien is harde wind of zelfs storm tegen voor mij ook gewoon beulen en ik ben volledig afhankelijk van de fiets.
Nou, perfecte reden toch? Kopen dat ding en gaan met die lollie :d3:

Aan trainen kom je echt wel toe. Gelukkig weegt de Stromer een kleine 30kg (moet je toch allemaal vooruit zien te krijgen) en hóef je niet met volle ondersteuning te rijden. Kom je meteen ook een stuk verder, want 95% van de door gebruikers opgegeven actieradiussen is gebaseerd op continu volle ondersteuning. En heb je wind tegen (ik kan erover meepraten vanuit Friesland), dan zet je de ondersteuning gewoon wat hoger zodat je je tempo kunt aanhouden.

Waar je tot slot altijd tegenaan zult lopen, is dat Stromers net als alle andere speed pedelecs zijn begrensd op 45km/u. Mensen met een goeie conditie zullen bij volle ondersteuning regelmatig tegen de grens aan trappen, maar de ondersteuning van de Stromer is dermate goed te tweaken dat je het jezelf echt wel beduidend lastiger kunt maken in b.v. standje 2.

Doe eens een testrit zou ik zeggen. Een flinke, met wind. Dan voel je wel of de barrière die je ervaart psychologisch of mechanisch is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie