Stromer voor ''prive gebruik''

Voor algemene discussies over Stromer en speed pedelecs.
jebro
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2018, 12:34

Stromer voor ''prive gebruik''

Bericht door jebro » 28 nov 2018, 13:01

Goedendag,

Ben me aan het oriënteren om nieuwe speed pedelec te kopen. En me keuze is op een Stromer ST2 gevallen. Nu vraag ik me alleen af hoeveel van jullie de fiets ook voor niet woon-werk verkeer gebruiken. Dus ontspannen rondje fietsen op vakantie of rondje met de kinderen? De zithouding is nogal sportief en naar mijn gevoel niet echt voor ontspannen fietsen en beetje om je heen kijken (dan wel niet op hoge snelheid!) of de kinderen een duwtje in de rug geven (met 1 hand fietsen voelt gevaarlijk aan) of gewoon voor gebruik in dorp/stad.

Hoe is jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen.

Gr Jan

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 7345
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Stromer voor ''prive gebruik''

Bericht door Stromeur » 28 nov 2018, 13:07

In Nederland is je Stromer voor de wet een bromfiets. Binnen de bebouwde kom moet je de rijbaan op, dus feitelijk is je Stromer niet geschikt voor een gezellig rondje met de kinderen. En over de gevaren van duwtje in de rug geven etc... ik zou er allemaal niet aan beginnen. Het is strafbaar, zelfs als je dit met gematigde snelheid doet.

(En ik weet dat er papa's zijn hier op het forum die daar anders over denken, dat waarschuwingen hierover niet altijd gewenst zijn, want dat iedereen heuswel voorzichtig doet etc., maar dit is nu eenmaal de wet en ALS je samen met je kind betrokken raakt bij een ongeval terwijl je dingen met je Stromer doet die niet zijn toegestaan, dan kun je grote problemen krijgen.)

Tot zover mijn waarschuwingen als Admin van dit forum. (Al onderschrijf ik deze persoonlijk ook, maar ik ga op persoonlijke titel niemand vertellen wat-ie wel of niet mag doen, dat mag iedereen fijn zelf bepalen).
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 7345
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Stromer voor ''prive gebruik''

Bericht door Stromeur » 28 nov 2018, 13:13

Overigens vind ik de Stromer wel prima om lekker een rondje mee te "peddelen", al is de zithouding inderdaad vrij sportief. Het zal van je persoonlijke voorkeur afhangen of je dit goed vindt werken of niet. Zit je liever (aanzienlijk) rechter op en wil je toch een speed pedelec, kijk dan bijvoorbeeld eens naar de Klever B Speed. Qua design moet je ervan houden, ik vind 'm wel geinig, en de zit is mega-rechtop:

https://www.klever-mobility.com/klever- ... e/b-speed/

Waarom koop je trouwens niet een gewone 25km/u e-bike voor dit soort activiteiten? Keus te over, ook in zithouding, scheelt een pak geld en dan heb je ook niks te maken met een geel kenteken, helmplicht, op de rijbaan moeten e.d.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Lomito
Veteraan
Veteraan
Berichten: 3460
Lid geworden op: 25 mei 2017, 21:24
Locatie: Herveld

Re: Stromer voor ''prive gebruik''

Bericht door Lomito » 28 nov 2018, 13:46

Naast werk-werkverkeer maak ik vrijwel dagelijks privéritten (boodschappen, bezoek aan familie/vrienden/Hemel en recreatieve ritten). Tijdens gezamenlijke ritten met andere fietsers gaat de snelheid omlaag naar zo'n 20-25 km/u maar als ik alleen rij gaat het eerder richting de 45, dus ook tijdens privéritten. Met een GoPro op het stuur van mijn ST5 kan ik de rit nog eens rustig bekijken.

Mijn vrouw zit nu ook te spinnen op een Stromer maar vindt de zithouding te sportief. Mijn dealer heeft daarom een ST1x-17" van een ander stuur voorzien dat veel meer rechtopgezet kan worden waardoor de zithouding verbetert. Mevrouw heeft haar zinnen echter op een ST3-17" gezet en wil geen "overjarig" model. We zijn ook bezig geweest om een proefrit te maken op een Klever B45 maar de dealer in Zetten doet z'n best om die proefrit niet te laten plaatsvinden... :ai Jammer, want het lijkt mij een prima fiets voor mijn vrouw. Zij vind het echter op een gehandicaptenfiets lijken en ze kan het weten want ze werkt in die sector. Maar ondertussen gaat ze nog bijna elke dag op haar Flyer met 350W motor naar het werk en dat bevalt op zich prima. Maar ze zou het fijn vinden om iets sneller te kunnen zodat wij samen op pad kunnen.

Wat voor jou het beste past kun je alleen ervaren door proefritten te maken, liefst zo lang mogelijke ritten. Succes met je zoektocht.
Waar het :ba vol van is...

Patrick63
Expert
Expert
Berichten: 126
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Re: Stromer voor ''prive gebruik''

Bericht door Patrick63 » 29 nov 2018, 16:14

Bedoeling is als ik m’n St3 heb ook deze te gebruiken voor privé ritjes .
Mijn vrouw heeft ook een elektrische fiets dus zal de snelheid maar rond 20 a 25km/u liggen .
Maar geen probleem , er zullen dagen zijn wanneer ik me genoeg kan uitleven :D
Stromer St3 deep black L in bestelling :D

Buzze
Expert
Expert
Berichten: 247
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Re: Stromer voor ''prive gebruik''

Bericht door Buzze » 30 nov 2018, 09:24

Ik heb geen andere fiets meer sinds mijn gewone fiets gepikt is. Winkelen, fietstochtjes, ... gebeuren allemaal met de Stromer sindsdien. Met de ondersteuning op 1 peddel je gewoon met de rest van het gezin mee.
Scheldelaan-Stromer

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1955
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Stromer voor ''prive gebruik''

Bericht door FreddyH » 30 nov 2018, 10:50

Buzze schreef:
30 nov 2018, 09:24
Ik heb geen andere fiets meer sinds mijn gewone fiets gepikt is. Winkelen, fietstochtjes, ... gebeuren allemaal met de Stromer sindsdien. Met de ondersteuning op 1 peddel je gewoon met de rest van het gezin mee.
Met de Belgische wetgeving is dat inderdaad goed te doen. Met de Nederlandse op zich ook, zolang je je maar beseft dat je dan in overtreding bent.
Ook al fiets je maar 16 km/h, je bent voor de wet een bromfiets dus je *moet* op de rijbaan als er alleen een fietspad is :bu:
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

mrstrom
Pro
Pro
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 okt 2018, 08:07
Locatie: NL nh

Re: Stromer voor ''prive gebruik''

Bericht door mrstrom » 30 nov 2018, 11:31

FreddyH schreef:
30 nov 2018, 10:50
Buzze schreef:
30 nov 2018, 09:24
Ik heb geen andere fiets meer sinds mijn gewone fiets gepikt is. Winkelen, fietstochtjes, ... gebeuren allemaal met de Stromer sindsdien. Met de ondersteuning op 1 peddel je gewoon met de rest van het gezin mee.
Met de Belgische wetgeving is dat inderdaad goed te doen. Met de Nederlandse op zich ook, zolang je je maar beseft dat je dan in overtreding bent.
Ook al fiets je maar 16 km/h, je bent voor de wet een bromfiets dus je *moet* op de rijbaan als er alleen een fietspad is :bu:
Dat risico neem ik ook hoor. Als ik mijn dochter bv. 's avonds moet ophalen van manege. Je bent wel in overtreding, maar het is mijn inziens uit te leggen en brengt niemand in gevaar. Weet voor de rechter heb je geen poot om op te staan, maar dat zie ik dan wel weer.
On the move: ST3 LE, body float

Wiebe
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 563
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda

Re: Stromer voor ''prive gebruik''

Bericht door Wiebe » 30 nov 2018, 11:36

Ik doe tegenwoordig alles op de Stromer.

Met mijn w/w ritten hou ik mij over het algemeen keurig aan de wet.
Voor de overige ritten ligt het iets anders.
Ritjes waarbij ik niet boven de 25 km/u uitkomt (dus samen met een ander) draag ik mijn helm bijna nooit en neem het fietspad. Verder neem ik geregeld de kinderen mee op de stang (ook beperkte snelheid natuurlijk en volgens mij alleen te doen met een 22" sport frame) of doe een handje in de nek (en dat mag natuurlijk ook niet met een brommer).

Tot nu toe 1x aangesproken door handhaving, die vroeg of wist dat ik daar niet mocht rijden met mijn SP. 'Ja' gezegd met de mededeling dat de wetgeving niet klopt en dat was hij eigenlijk wel met mij eens :lol:

Verder vind ik idd de zitpositie niet ideaal voor gezellig een rondje rijden en rondkijken. Daarvoor zit je (ik iig) eigenlijk net iets teveel voorover.

Mocht ik ooit aangehouden/bekeurd worden, dan zal ik daar natuurlijk uitgebreid verslag van doen hier. Ik ga er nog steeds vanuit dat ik genoeg charme en lulvermogen bezit om niet verder dan een reprimande te komen ;)
St1X 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 10000+ and counting.

Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Berichten: 339
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Re: Stromer voor ''prive gebruik''

Bericht door Polling » 30 nov 2018, 12:07

Ritjes waarbij ik niet of nauwelijks boven de 25 kmpu uitkom, en dat zijn bij mij alleen recreatieve ritten of ritjes korter dan 10 km, die doe ik niet op de SP, maar op de motorloze Gaastra... Darmee voorkom ik een aantal wetsovertredingen.

Als je geen andere fiets hebt, of als je lichamelijke beperkingen hebt, begrijp ik de keuze voor een ebike of SP voor recreatief fietsverkeer, maar anders eigenlijk niet... Maar dat is een pesoonlijke keuze. ;-)
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast