Stromer stopt assemblage ST5/ST3 in Zwitserland

Martin

Het schijnt dat Stromer de assemblage van de ST5 en ST3 uitbesteedt aan een grote fietsfabrikant in Duitsland. De Duitse firma Sachsenring Bike in Sangerhausen gaat de fabricage doen van de ST5 en ST3 voor Europa en USA. Dus geen eigen assemblage meer in Zwitserland. Ik ben heel erg benieuwd wat de reden(en) voor Stromer is geweest om voor deze werkwijze te kiezen. Uitbesteding kost veel geld, maar blijkbaar is dat geen issue voor Stromer.

Bron: https://www.stromerforum.ch/showthread.php?tid=1646

https://www.mz-web.de/wirtschaft/luxus- ... p?tid=1646
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Ik kan me voorstellen dat een fietsfabrikant die op schaal produceert, dit goedkoper kan (productie in Duitsland wellicht ook goedkoper dan in Zwitserland?).

Hopelijk komt dit ook de kwaliteit van de productie ten goede (zoals elders op het forum uitgebreid besproken).

Ik hoop van harte dat mijn ST5 in December in een keer goed wordt geproduceerd én afgeleverd (zonder transportschade) :bn:
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Krimp in eigen personeel wellicht? Dan wordt het ook automatisch outsourcen.

Opvallend besluit wel, als je bedenkt dat assemblage in Zwitserland door Stromer als USP bij de ST5 werd gepresenteerd en nu het roer alweer om gaat.

Waar ter wereld Stromer laat assembleren maakt mij overigens echt helemaal niks uit, mits de kwaliteit maar goed is. (Hopelijk gaat de lokatiewijziging niet gepaard met allerlei opstartproblemen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Martin schreef: 30 sep 2018, 18:19 Het schijnt dat Stromer de assemblage van de ST5 en ST3 uitbesteedt aan een grote fietsfabrikant in Duitsland. De Duitse firma Sachsenring Bike in Sangerhausen gaat de fabricage doen van de ST5 en ST3 voor Europa en USA. Dus geen eigen assemblage meer in Zwitserland. Ik ben heel erg benieuwd wat de reden(en) voor Stromer is geweest om voor deze werkwijze te kiezen. Uitbesteding kost veel geld, maar blijkbaar is dat geen issue voor Stromer.
Outsourcen kost niet 'veel geld'. Het maakt het mogelijk om snel capaciteit uit te breiden , en ze daarna terug af te bouwen, zonder negatieve PR. En de loonkost in Zwitserland is zeer hoog (trust me), dus die fietsjes in Duitsland maken gaat gewoon stukken goedkoper zijn
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Mogelijk belastingtechnische reden; hoewel Zwitserland een “EVA” land is, ligt Duitsland binnen de EU met vrij verkeer van goederen. Assemblage en vervolgens verkoop binnen de EU zou voordeel op moeten leveren.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

J3R schreef: 30 sep 2018, 19:31 Mogelijk belastingtechnische reden; hoewel Zwitserland een “EVA” land is, ligt Duitsland binnen de EU met vrij verkeer van goederen. Assemblage en vervolgens verkoop binnen de EU zou voordeel op moeten leveren.
Welk voordeel? Zwitserland en de EU hebben een vrijhandelsakkoord
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
puurstromer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2018, 10:19

MADE IN TAIWAN

Op het gelijkvormigheidsattest van mijn Stromer ST1X staat als fabrikant "Fairly Bike Manufacturing co." met als adres New Taipei City in Taiwan. Is dat ook het geval voor die ST3 en ST5?

Nu ja, Zwitserse makelijk?
Laatst gewijzigd door puurstromer op 30 sep 2018, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
ST1X 2018 met fietsbel van 4 euro , bodyfloat en shockstop. WW 34km enkel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit verhaal ging sowieso aanvankelijk alleen over de ST5, en later wellicht ook over de ST3, maar over de assemblage-locatie van de ST3 heb ik volgens mij nooit een officieel statement gezien van Stromer. Plus: het gaat hier om de assemblage, niet om de fabricage van alle afzonderlijke onderdelen, incl. het frame (want daarvan komt bijna alles uit Azië).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Tomasj schreef: 30 sep 2018, 19:38
J3R schreef: 30 sep 2018, 19:31 Mogelijk belastingtechnische reden; hoewel Zwitserland een “EVA” land is, ligt Duitsland binnen de EU met vrij verkeer van goederen. Assemblage en vervolgens verkoop binnen de EU zou voordeel op moeten leveren.
Welk voordeel? Zwitserland en de EU hebben een vrijhandelsakkoord
Is dat zo? EVA landen onderling hebben afspraken en EU-EVA hebben andere overeenkomsten gesloten.
Wanneer je een fiets, horloge, auto, etc in Zwitserland koopt en importeert in Nederland betaal je gewoon BTW, invoerrechten (en bij voertuigen BPM, maar dat geldt ook voor de EU).
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Patrick63
Veteraan
Veteraan
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2018, 11:13

Zal dit de leveringstermijnen beïnvloeden van de reeds bestelde stromers ?
Stromer St3 Sport 2019 deep black L :d3: , helm Giro Bexley :cool2:
Plaats reactie