Re: Zarges K 470 AccuSafe
Geplaatst: 28 sep 2018, 06:34
Zarges; fijn merk !
Op dit moment heb ik er 4 in gebruik (op uitzending)(zie foto's; CDtje erbij gezet voor de beeldvorming).
2 heb ik zelf aangeschaft via Marktplaats. Ze kosten dan zo'n € 100 ~ € 150 geheel afhankelijk van de maat, uitvoering en toestand. Ik gebruik ze als veilig vervoermiddelen voor privé-goederen. Ze doen het ook prima als tafel en stoel...
Vooral de lage groene is echt fijn; die past onder (stapel)bedden en scheelt dus ruimte. De 2 grote kisten zijn voor "dienstgoederen". 1 is er nog verzegeld en ik hoop maar dat ik die verzegeling niet hoef te verbreken want dat is hier iets heel erg mis aan het gaan...… In ieder geval zijn het goede kisten: robuust, goed afsluitbaar, waterdicht, etc etc. Mijn kisten gaan al 5 uitzendingen mee en hebben wat kras-schade opgelopen. Volledig irrelevant.
De K470-serie is een van de standaard-lijnen van Zarges.
Het nu gemaakte model 40582 "accu safe" is gebaseerd op kist nummer Z40849 met een buitenmaat 60x60x25 cm.
Ik had liever gezien dat ze een batterijbox gemaakt hadden op kist nummer Z40810 met een buitenmaat 60x40x18 cm. Da's de kleinste uit de lijn waar nog steeds een Stromer-accu in past. In deze kist ZOUDEN 2 accu's prima passen.
Maar wij zijn de klant niet. En de klant heeft kennelijk verzocht om een transport/opslag-middel voor (defecte) li-ion batterijen (zo is deze kist ingeschreven). Hiervoor is een test uitgevoerd; een prijzige inspanning want buiten de € 8000 testkosten dient de aanvrager ook 2 accu's ter beschikking te stellen (waarvan er minimaal 1 destructief verbruikt wordt). Ik snap die klant echter wel want juist kapotte/defecte accu's zijn een veiligheidsrisico. Bij (bedrijfs)ongevallen met Intacte accu's bestaat er een verhaalmogelijkheid bij de accu-leverancier. Die heeft namelijk accu's geleverd die een inherent probleem hebben.
Voor defecte accu's kan de organieke fabrikant niet aansprakelijk worden gesteld. Vandaar de vraag naar dit specifieke product. En buiten het veilig opleggen van potentiel probleem-accu's heeft de klant een vervoersmogelijkheid voor deze accu's waarbij normaal de ADR heel vervelende consequenties kan hebben (ADR is de afkorting van ‘Accord européen relatief au transport international de marchandises Dangereuses par Route’). Je kan door de ADR niet zo maar iedere route nemen, moet bijzondere veiligheidsvoorzieningen treffen, etc etc. Door de Zarges Accu Safe wordt het leven van een transporteur van dit soort materieel een stuk eenvoudiger.
Voor ons als Stromer-bezitter (maar ook andere E-Bikes) zou de eerder aangehaalde kleinere kist 60x40x18 veel fijner zijn. Daar zouden dan "maar" 2 accu's in passen; eigenlijk precies de bedoeling. Wat wel de bedoeling is, is die originele vraag van Sylvia/Stromeur die een laadmogelijkheid wilde. Da's door Zarges verkeerd begrepen want die dachten dat Sylvia een eigen oplader IN de Zarges-kist wenste. Zarges heeft daarop geantwoord dat zij daarvoor de expertise niet heeft. Logisch: het is een kisten- & ladderbouwer. Ik denk dat Sylvia bedoelde dat er een doorvoermogelijkheid van de externe oplader aanwezig moest zijn.
Zonder Zarges te hebben gecontact weet ik dat ze dit kunnen: ze leveren namelijk ook andersoortige aansluitingen/doorvoeren in hun kisten. Voorbeelden: vochtigheids-indicatoren en overdrukventielen.
En nou begint de moeilijkheid:
- OF het is een dom gat waarbij de stekker eenvoudig doorgevoerd wordt zodat intern de kist het laden door kan gaan.
- OF het is een stekker-aansluiting waarbij de oplader uitwendig aan de Zarges-kist wordt verbonden en vervolgens inwendig met een nieuw-te-maken kabel naar de accu zelf loopt.
Ad1 : de uitvoering zal niet moeilijk zijn. Een slim gekozen locatie van het gat zodat de kabel makkelijk langs de inwendige Cirrux-matten gevoerd kan worden. Even opletten dat er geen scherpe rand aan het gat zit (slijtmogelijkheid van de laad-kabel) en klaar.......in theorie.
In de praktijk zal hiermee de brandtest niet meer gehaald kunnen worden want er is nu een open verbinding met buiten. Op dit moment zie je op de video geen vuur buiten de kist (wel wat rook). Dat er rook uitkomt is door een lokale overdruk; er komt echter geen zuurstof IN de kist. Als er zuurstof bij een smeulende/gloeiende accu komt gaan heel andere brandprocessen lopen. Ik vrees dat het dan niet bij de nu aangehaalde 100 graden blijft maar meer op de hevig vuurspuitende accu uit de demofilm gaat lijken.
Ad2: de uitvoering zal moeilijker zijn. Er zal een specifieke doorvoerstekker gemaakt moeten worden die de gasdichtheid van de Zarges-kist intact laat. Dit is een heel normale procedure; op zich niet moeilijk. Het is alleen nog niet voor deze toepassing gedaan. Stromer AG zal een uitspraak (of levering ?) moeten doen voor de interne verbinding in de kist. OF een geheel losse kabel (goedgekeurd door Stromer AG) OF al eenzijdig verbonden aan de doorvoerstekker (wederom goedgekeurd door Stromer AG).
Moelijker qua uitvoering maar zeker niet onmogelijk. En eigenlijk is dit wat we willen als eindgebruiker.......
Ik vind het huidige aanbod van € 290 (ex BTW) voor de K470 Accu Safe een heel nette prijs. Een nieuwe K470 kost rond de € 150 op Ebay.de (in de juiste maat) en hier is nog intern in gelast vanwege de tussenschotten en er zijn speciale Cirrux-matten in aangebracht. Nogmaals: nette prijs. En je krijgt er een gecertificeerde transport/opslagkist voor.
Als Stromer-eindgebruiker zou ik een opslag/laadkist willen. Da's een ander type kist, een andere maat en ik vrees een stukje duurder. Hoe gek het ook klinkt: ik denk dat ze nog verkocht gaan worden ook !
Ik heb hier zo'n originele Stromer-accutas liggen maar DAAR word ik helemaal niet blij van; zeker niet gezien de prijs. Een goede opslag/laadkist graag; zie bovenstaande beschrijving. De techniek is volledig aanwezig; er hoeft niets uitgevonden te worden.......
Stromer AG........leest u mee ?
Excuseer mijn veel te lange mail.
Groetsels vanuit de zandbak,
Reinout
Op dit moment heb ik er 4 in gebruik (op uitzending)(zie foto's; CDtje erbij gezet voor de beeldvorming).
2 heb ik zelf aangeschaft via Marktplaats. Ze kosten dan zo'n € 100 ~ € 150 geheel afhankelijk van de maat, uitvoering en toestand. Ik gebruik ze als veilig vervoermiddelen voor privé-goederen. Ze doen het ook prima als tafel en stoel...
Vooral de lage groene is echt fijn; die past onder (stapel)bedden en scheelt dus ruimte. De 2 grote kisten zijn voor "dienstgoederen". 1 is er nog verzegeld en ik hoop maar dat ik die verzegeling niet hoef te verbreken want dat is hier iets heel erg mis aan het gaan...… In ieder geval zijn het goede kisten: robuust, goed afsluitbaar, waterdicht, etc etc. Mijn kisten gaan al 5 uitzendingen mee en hebben wat kras-schade opgelopen. Volledig irrelevant.
De K470-serie is een van de standaard-lijnen van Zarges.
Het nu gemaakte model 40582 "accu safe" is gebaseerd op kist nummer Z40849 met een buitenmaat 60x60x25 cm.
Ik had liever gezien dat ze een batterijbox gemaakt hadden op kist nummer Z40810 met een buitenmaat 60x40x18 cm. Da's de kleinste uit de lijn waar nog steeds een Stromer-accu in past. In deze kist ZOUDEN 2 accu's prima passen.
Maar wij zijn de klant niet. En de klant heeft kennelijk verzocht om een transport/opslag-middel voor (defecte) li-ion batterijen (zo is deze kist ingeschreven). Hiervoor is een test uitgevoerd; een prijzige inspanning want buiten de € 8000 testkosten dient de aanvrager ook 2 accu's ter beschikking te stellen (waarvan er minimaal 1 destructief verbruikt wordt). Ik snap die klant echter wel want juist kapotte/defecte accu's zijn een veiligheidsrisico. Bij (bedrijfs)ongevallen met Intacte accu's bestaat er een verhaalmogelijkheid bij de accu-leverancier. Die heeft namelijk accu's geleverd die een inherent probleem hebben.
Voor defecte accu's kan de organieke fabrikant niet aansprakelijk worden gesteld. Vandaar de vraag naar dit specifieke product. En buiten het veilig opleggen van potentiel probleem-accu's heeft de klant een vervoersmogelijkheid voor deze accu's waarbij normaal de ADR heel vervelende consequenties kan hebben (ADR is de afkorting van ‘Accord européen relatief au transport international de marchandises Dangereuses par Route’). Je kan door de ADR niet zo maar iedere route nemen, moet bijzondere veiligheidsvoorzieningen treffen, etc etc. Door de Zarges Accu Safe wordt het leven van een transporteur van dit soort materieel een stuk eenvoudiger.
Voor ons als Stromer-bezitter (maar ook andere E-Bikes) zou de eerder aangehaalde kleinere kist 60x40x18 veel fijner zijn. Daar zouden dan "maar" 2 accu's in passen; eigenlijk precies de bedoeling. Wat wel de bedoeling is, is die originele vraag van Sylvia/Stromeur die een laadmogelijkheid wilde. Da's door Zarges verkeerd begrepen want die dachten dat Sylvia een eigen oplader IN de Zarges-kist wenste. Zarges heeft daarop geantwoord dat zij daarvoor de expertise niet heeft. Logisch: het is een kisten- & ladderbouwer. Ik denk dat Sylvia bedoelde dat er een doorvoermogelijkheid van de externe oplader aanwezig moest zijn.
Zonder Zarges te hebben gecontact weet ik dat ze dit kunnen: ze leveren namelijk ook andersoortige aansluitingen/doorvoeren in hun kisten. Voorbeelden: vochtigheids-indicatoren en overdrukventielen.
En nou begint de moeilijkheid:
- OF het is een dom gat waarbij de stekker eenvoudig doorgevoerd wordt zodat intern de kist het laden door kan gaan.
- OF het is een stekker-aansluiting waarbij de oplader uitwendig aan de Zarges-kist wordt verbonden en vervolgens inwendig met een nieuw-te-maken kabel naar de accu zelf loopt.
Ad1 : de uitvoering zal niet moeilijk zijn. Een slim gekozen locatie van het gat zodat de kabel makkelijk langs de inwendige Cirrux-matten gevoerd kan worden. Even opletten dat er geen scherpe rand aan het gat zit (slijtmogelijkheid van de laad-kabel) en klaar.......in theorie.
In de praktijk zal hiermee de brandtest niet meer gehaald kunnen worden want er is nu een open verbinding met buiten. Op dit moment zie je op de video geen vuur buiten de kist (wel wat rook). Dat er rook uitkomt is door een lokale overdruk; er komt echter geen zuurstof IN de kist. Als er zuurstof bij een smeulende/gloeiende accu komt gaan heel andere brandprocessen lopen. Ik vrees dat het dan niet bij de nu aangehaalde 100 graden blijft maar meer op de hevig vuurspuitende accu uit de demofilm gaat lijken.
Ad2: de uitvoering zal moeilijker zijn. Er zal een specifieke doorvoerstekker gemaakt moeten worden die de gasdichtheid van de Zarges-kist intact laat. Dit is een heel normale procedure; op zich niet moeilijk. Het is alleen nog niet voor deze toepassing gedaan. Stromer AG zal een uitspraak (of levering ?) moeten doen voor de interne verbinding in de kist. OF een geheel losse kabel (goedgekeurd door Stromer AG) OF al eenzijdig verbonden aan de doorvoerstekker (wederom goedgekeurd door Stromer AG).
Moelijker qua uitvoering maar zeker niet onmogelijk. En eigenlijk is dit wat we willen als eindgebruiker.......
Ik vind het huidige aanbod van € 290 (ex BTW) voor de K470 Accu Safe een heel nette prijs. Een nieuwe K470 kost rond de € 150 op Ebay.de (in de juiste maat) en hier is nog intern in gelast vanwege de tussenschotten en er zijn speciale Cirrux-matten in aangebracht. Nogmaals: nette prijs. En je krijgt er een gecertificeerde transport/opslagkist voor.
Als Stromer-eindgebruiker zou ik een opslag/laadkist willen. Da's een ander type kist, een andere maat en ik vrees een stukje duurder. Hoe gek het ook klinkt: ik denk dat ze nog verkocht gaan worden ook !
Ik heb hier zo'n originele Stromer-accutas liggen maar DAAR word ik helemaal niet blij van; zeker niet gezien de prijs. Een goede opslag/laadkist graag; zie bovenstaande beschrijving. De techniek is volledig aanwezig; er hoeft niets uitgevonden te worden.......
Stromer AG........leest u mee ?
Excuseer mijn veel te lange mail.
Groetsels vanuit de zandbak,
Reinout