Zarges K 470 AccuSafe

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Zarges; fijn merk !

Op dit moment heb ik er 4 in gebruik (op uitzending)(zie foto's; CDtje erbij gezet voor de beeldvorming).
2 heb ik zelf aangeschaft via Marktplaats. Ze kosten dan zo'n € 100 ~ € 150 geheel afhankelijk van de maat, uitvoering en toestand. Ik gebruik ze als veilig vervoermiddelen voor privé-goederen. Ze doen het ook prima als tafel en stoel...
Vooral de lage groene is echt fijn; die past onder (stapel)bedden en scheelt dus ruimte.
kisten privé-goederen
kisten privé-goederen
DSCN0985.JPG (227.22 KiB) 3414 keer bekeken
De 2 grote kisten zijn voor "dienstgoederen". 1 is er nog verzegeld en ik hoop maar dat ik die verzegeling niet hoef te verbreken want dat is hier iets heel erg mis aan het gaan...…
kisten dienst-goederen
kisten dienst-goederen
DSCN0984.JPG (168.35 KiB) 3414 keer bekeken
In ieder geval zijn het goede kisten: robuust, goed afsluitbaar, waterdicht, etc etc. Mijn kisten gaan al 5 uitzendingen mee en hebben wat kras-schade opgelopen. Volledig irrelevant.

De K470-serie is een van de standaard-lijnen van Zarges.
Het nu gemaakte model 40582 "accu safe" is gebaseerd op kist nummer Z40849 met een buitenmaat 60x60x25 cm.
Ik had liever gezien dat ze een batterijbox gemaakt hadden op kist nummer Z40810 met een buitenmaat 60x40x18 cm. Da's de kleinste uit de lijn waar nog steeds een Stromer-accu in past. In deze kist ZOUDEN 2 accu's prima passen.

Maar wij zijn de klant niet. En de klant heeft kennelijk verzocht om een transport/opslag-middel voor (defecte) li-ion batterijen (zo is deze kist ingeschreven). Hiervoor is een test uitgevoerd; een prijzige inspanning want buiten de € 8000 testkosten dient de aanvrager ook 2 accu's ter beschikking te stellen (waarvan er minimaal 1 destructief verbruikt wordt). Ik snap die klant echter wel want juist kapotte/defecte accu's zijn een veiligheidsrisico. Bij (bedrijfs)ongevallen met Intacte accu's bestaat er een verhaalmogelijkheid bij de accu-leverancier. Die heeft namelijk accu's geleverd die een inherent probleem hebben.
Voor defecte accu's kan de organieke fabrikant niet aansprakelijk worden gesteld. Vandaar de vraag naar dit specifieke product. En buiten het veilig opleggen van potentiel probleem-accu's heeft de klant een vervoersmogelijkheid voor deze accu's waarbij normaal de ADR heel vervelende consequenties kan hebben (ADR is de afkorting van ‘Accord européen relatief au transport international de marchandises Dangereuses par Route’). Je kan door de ADR niet zo maar iedere route nemen, moet bijzondere veiligheidsvoorzieningen treffen, etc etc. Door de Zarges Accu Safe wordt het leven van een transporteur van dit soort materieel een stuk eenvoudiger.

Voor ons als Stromer-bezitter (maar ook andere E-Bikes) zou de eerder aangehaalde kleinere kist 60x40x18 veel fijner zijn. Daar zouden dan "maar" 2 accu's in passen; eigenlijk precies de bedoeling. Wat wel de bedoeling is, is die originele vraag van Sylvia/Stromeur die een laadmogelijkheid wilde. Da's door Zarges verkeerd begrepen want die dachten dat Sylvia een eigen oplader IN de Zarges-kist wenste. Zarges heeft daarop geantwoord dat zij daarvoor de expertise niet heeft. Logisch: het is een kisten- & ladderbouwer. Ik denk dat Sylvia bedoelde dat er een doorvoermogelijkheid van de externe oplader aanwezig moest zijn.
Zonder Zarges te hebben gecontact weet ik dat ze dit kunnen: ze leveren namelijk ook andersoortige aansluitingen/doorvoeren in hun kisten. Voorbeelden: vochtigheids-indicatoren en overdrukventielen.

En nou begint de moeilijkheid:
- OF het is een dom gat waarbij de stekker eenvoudig doorgevoerd wordt zodat intern de kist het laden door kan gaan.
- OF het is een stekker-aansluiting waarbij de oplader uitwendig aan de Zarges-kist wordt verbonden en vervolgens inwendig met een nieuw-te-maken kabel naar de accu zelf loopt.

Ad1 : de uitvoering zal niet moeilijk zijn. Een slim gekozen locatie van het gat zodat de kabel makkelijk langs de inwendige Cirrux-matten gevoerd kan worden. Even opletten dat er geen scherpe rand aan het gat zit (slijtmogelijkheid van de laad-kabel) en klaar.......in theorie.
In de praktijk zal hiermee de brandtest niet meer gehaald kunnen worden want er is nu een open verbinding met buiten. Op dit moment zie je op de video geen vuur buiten de kist (wel wat rook).
rook; geen vuur....
rook; geen vuur....
Brandtest-2.png (344.31 KiB) 3408 keer bekeken
Dat er rook uitkomt is door een lokale overdruk; er komt echter geen zuurstof IN de kist. Als er zuurstof bij een smeulende/gloeiende accu komt gaan heel andere brandprocessen lopen. Ik vrees dat het dan niet bij de nu aangehaalde 100 graden blijft maar meer op de hevig vuurspuitende accu uit de demofilm gaat lijken.

Ad2: de uitvoering zal moeilijker zijn. Er zal een specifieke doorvoerstekker gemaakt moeten worden die de gasdichtheid van de Zarges-kist intact laat. Dit is een heel normale procedure; op zich niet moeilijk. Het is alleen nog niet voor deze toepassing gedaan. Stromer AG zal een uitspraak (of levering ?) moeten doen voor de interne verbinding in de kist. OF een geheel losse kabel (goedgekeurd door Stromer AG) OF al eenzijdig verbonden aan de doorvoerstekker (wederom goedgekeurd door Stromer AG).
Moelijker qua uitvoering maar zeker niet onmogelijk. En eigenlijk is dit wat we willen als eindgebruiker.......

Ik vind het huidige aanbod van € 290 (ex BTW) voor de K470 Accu Safe een heel nette prijs. Een nieuwe K470 kost rond de € 150 op Ebay.de (in de juiste maat) en hier is nog intern in gelast vanwege de tussenschotten en er zijn speciale Cirrux-matten in aangebracht. Nogmaals: nette prijs. En je krijgt er een gecertificeerde transport/opslagkist voor.

Als Stromer-eindgebruiker zou ik een opslag/laadkist willen. Da's een ander type kist, een andere maat en ik vrees een stukje duurder. Hoe gek het ook klinkt: ik denk dat ze nog verkocht gaan worden ook !
Ik heb hier zo'n originele Stromer-accutas liggen maar DAAR word ik helemaal niet blij van; zeker niet gezien de prijs. Een goede opslag/laadkist graag; zie bovenstaande beschrijving. De techniek is volledig aanwezig; er hoeft niets uitgevonden te worden.......

Stromer AG........leest u mee ?

Excuseer mijn veel te lange mail.
Groetsels vanuit de zandbak,
Reinout
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Denk dat het een onmisbaar iets wordt voor diegene die z'n fiets per vliegtuig wenst mee te nemen, weet niet wat hier de reglementen voor zijn.

Buiten dit topic, stel ik me ook vragen over elektrische auto's, waar een veelvoud van batterijen in steekt en zeker niet brandtechnisch afgeschermd gemonteerd zijn..Volgens bevindingen brandweer, een hele klus als er de vlam in schiet.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Free2be,

ook daar zijn normen voor: IATA .
Net zoals normeringen voor de trein (ADT) en scheepvaart (ADN).

Ieder transport-medium/middel heeft haar eigen dingetjes en daar is men de afgelopen jaren steeds beter op gaan letten. Zeker vervoer van gevaarlijke stoffen krijgt de aandacht.
Voor een fabrikant van verpakkingsmiddelen is het onhandig om voor alle vervoermiddelen apart te testen. Er zijn ook overstijgende normen die domweg zo streng zijn dat alles er onder valt.
Als voorbeeld de UN4B-normering.

En wat is deze Zarges-kist; zie filmpje....UN4B. Dat staat prominent aan de buitenzijde en da's logisch want zichtbaar voor de vervoerder. Juist daarom heeft de fabrikant er een brandtest aan gespendeerd OM dat er op te mogen zetten.
Deze kist zou dus geaccepteerd moeten worden door een vliegmaatschappij als je je fiets-accu wilt meenemen. Dan is deze zelfs over-genormeerd want deze kist is ontworpen om defecte accu's veilig te vervoeren. Maar je kan moeilijk "even bewijzen" dat je accu goed is dus de norm is hier gerechtvaardigd.

Blijf nog steeds van mening: te groot (en niet voorzien van een laad-doorvoer).
Plaatje K470-assortiment:
K470
K470
174302_1511771140.jpg (52.96 KiB) 3381 keer bekeken
Op de 1e stapel van links; 2e kist van onder is de nu genoemde Accu Safe.
Op de 2e stapel van links; 2e kist van boven is "mijn gewenste" maat.

Wat de norm is voor (brandveiligheid) bij electrische auto's weet ik niet. Daar vormt de accu een (voor de consument) geheel met de auto zelf. Bij fietsaccu's zijn ze van huis uit los.

Grtz, Reinout
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Inhoud onderste alukist...Gokje. Combopennen en pillen? Zo te zien In ieder geval iets wat je niet wilt open maken (en ook niet hoeft) voor autoriteiten van andere landen. :D
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

goedemorgen Rob77,
jij mag niet meer raden.....

Complete CBRN-uitzet met alle filters, vloeistoffen en ander leuks wat helemaal niet fijn is met 40 graden omgevingstemperatur. Maar de temperatuur is niet het probleem; ik wil gewoon helemaal geen gebruik hoeven te maken van deze spullen !

Blijven wel toffe kisten.
Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Velen leggen hun fietsaccu op het keukenblad met de lader erin, en gaan slapen of uit huis...Ik vermoed dat brandverzekeringen hier vroeg of laat gaan op inspelen en je verplicht wordt om zulke accu's op te laden in een daarvoor bestemde brandsafe koffer.
Wat het laden betreft en er een opening dient voorzien te worden in de kist, zal dit een impact hebben op de beoogde brandveiligheid. En toch zal het noodzakelijk zijn om ze te kunnen gebruiken om je accu veilig te kunnen opladen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Free2be,

helemaal met je eens. Het gaat gewoon eens gebeuren dat opslag/laden volgens specifieke normen moet gebeuren anders is je brandverzekering niet meer dekkend. Precies om die reden startte Sylvia/Stromeur dan ook dit topic want zij was blij dat nu de eerste fabrikant met een daadwerkelijk product kwam.
En mocht het echt een wettelijk/verzekeringstechnisch vereiste worden kan je er gif op innemen dat binnen no-time meerdere fabrikanten in dat gat zullen springen.

De fabrikanten die NU beginnen met hun producten zijn de vroege vogels. Dat is investeren maar als ze een mooi product kunnen maken hebben zij het enorme voordeel al aan merkbekend te kunnen werken. Marketing-technisch een grote pre; het investeren waard.

Stromer AG hoeft geen niet meer aan naamsbekendheid te werken. Voor hun zou zo'n specifieke transport/laad-kist "gewoon" een accessoire zijn net zoals de accutas en de mogelijkheid van verschillende stuur-opties.
Voor bijvoorbeeld Zarges AG zou dit echt een een potentieel product kunnen zijn. Zij stellen dan een juiste kist ter beschikking (zie bovengaande mailtrail) en maken deze geschikt voor iedere merk. Mocht het mogelijk zijn door een eenvoudig gat (voor stekkerdoorvoer) en een verende flap aan de binnenzijde zijn ze in 1 keer klaar voor alle merken.
Ik vrees echter dat de brandveiligheidsnorm met deze constructie niet gehaald gaat worden. En dan moet Zarges AG overgaan op "mijn" andere optie van een ingebrachte harde stekkerdoorverbinding. Of met interne aangesloten kabel; of met een interne losse kabel. En die kabel/stekker heeft de fietsenfabrikant al in haar pakker want die zit al op iedere E-bike die ze maakt.....
Zarges AG moet alleen er een harde bevestiging in de kist ervoor maken.

Zarges AG zou dus een specifieke kist voor ieder merk kunnen aanbiden. Van huis uit levert Zarges AG de kist met specifiek brandwerend materiaal. De fietsenleverancier levert de stekker/doorverbinding. Zarges AG zorgt voor de montage.
Hoe de fietsfabrikanten de kist willen hebben (kleurtje ?) is geheel tussen/aan deze partijen.

Ik ga trouwens even deze mailtrail bij Zarges onder de aandacht brengen......gewoon omdat het kan.
Het zou trouwens een geweldige zaak zijn dat Zarges met haar kennis wel de mogelijkheid ziet om een gat-constructie (stekker-doorvoer) haalbaar te maken waarbij de brandveiligheid nog steeds intact. Zarges zou dan, zonder dat ze het nog weet, een heel bruikbaar product hebben voor een specifieke markt: de E-bike. En da's een markt die alleen maar groeit....


Groetsels vanuit de zandbak,
Reinout

Even doordenkend: bovenstaande 60x40x18 kist heeft niet alleen de lengte voor een Stromer-batterij (de "langste" batterij nu in gebruik in E-Bike-land) maar ook de ruimte om de "dikste" batterij van Flyer/Kalkhoff plat in kwijt te kunnen.
Wauw: 1 kist die 2 accu's kan bevatten; irrelevant welk merk. Aardig universeel.......
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ik denk maar even mee wat die stekker voor het laden betreft.
Zoals in branddeuren een systeem zit, dat bij brand uitzet en de deur geheel luchtdicht klemt in de sponning, kan er ook hier gedacht worden aan zulke invalshoek. Maar de mogelijkheid om je accu te kunnen opladen moet er zeker zijn. Buiten dat je zuurstof afsluit om een brandvertraging te bekomen, zal je ook rekening moeten houden met ontploffing en de kist zodanig construeren dat er geen bomeffect onststaat.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Op verzoek kan er een speciale kist worden ontwikkeld voor 2 accu’s de kosten zijn afhankelijk van het te produceren aantal .
Hoeveel mensen zouden we hier bijelkaar kunnen krijgen voor een opdracht? Ik heb wel interesse..
Gebruikersavatar
Stroener
Pro
Pro
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 jul 2018, 18:33
Locatie: Maassluis (NL)

Ik heb ook interesse kist voor 1 accu voor mij groot genoeg
St2 ltd 256
woon-werk 25 meter!
Plaats reactie