Kosten Stromer vs kosten auto (per km, afschrijving, onderhoud etc.)

Lomito

Klopt, maar dan komt het rijplezier toch echt om de hoek kijken. Ieder zal voor zich moeten besluiten of die € 900 per jaar meerprijs de moeite waard is. Per maand is dat € 75 voor elke dag maximaal rijplezier... een avondje stappen kost tegenwoordig al meer (gisteravond 80 euro met 3 personen versleten bij De Hemel).

In ieder geval ligt het break-even point dus bij zo'n 32-38 km enkel en dan heb je het over een aanzienlijk deel van de populatie (ca. 40%).
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik snap je opmerking, maar eigenlijk heet dat punt niet het break-even point, want je blijft appels met peren vergelijken. :D
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Appels met druiven vergelijken dan... :d3:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Oké, appels met druiven. :D

Dan maar even druiven met peren: Een Stromer ST2s waarmee 19.200 km per jaar wordt gereden is per km goedkoper dan een tweedehands fiets van €100 (willekeurig goedkoop Chinees merk) die eens per week gebruikt wordt om 1 km verderop in het dorp boodschappen mee te doen. Het "break-even point" ligt bij de ST2s in dit voorbeeld op een dagelijks ritje van zo'n 6 km. :bj

Wel een aardige redenatie om te proberen de uitgave van een kleine €9.000,- te verantwoorden. :mrgreen:
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Sst... partner :ba :ba leest soms mee...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito en Henry, dank voor deze heerlijke discussie en de berekeningen. Ik heb jullie gesprek met een brede grijns gevolgd, want ook ik ben dol op cijfers, en "vrije" (appel, peer, druiventaart) interpretaties daarvan :d3:

En serieus: ik denk dat de berekende kosten per km, ongeacht het model, een eye-opener zullen zijn voor élke automobilist.

Henry: zou het niet mogelijk zijn om hier een voor iedereen toegankelijke rekensheet van te maken? Zodat iedereen op basis van enkele eenvoudige en bekende gegevens, zoals model + prijs van de Stromer + verwachte aantal kilometers per week kan berekenen wat een Stromer per km/per jaar kost en daar een fraai kostenoverzichtje van krijgt?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie