Een gestolen fiets is al vervelend genoeg!

Plaats reactie
Olaf
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jul 2017, 18:21

Samen met de RDW is met IBM een pilot ontwikkeld die de registratie van (e-)bikes mogelijk moet maken in de "BikeBlockchain". Met name de administratieve afhandeling van diefstal (hoop dat het je nooit overkomt) moet hiermee een stuk eenvoudiger en sneller worden. En, een duwtje in de rug van de ontwikkelaars en geïnteresseerden (verzekeraars) kan zeker geen kwaad :ay

Het is voor mij een beetje "preken voor eigen parochie", aangezien ik werkzaam ben voor de in het artikel genoemde werkgever, maar wilde jullie dit artikel toch niet onthouden.

Benieuwd naar jullie reactie.
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

A) Zeer suggestief artikel mbt tot een "moeizame" afhandeling van de verzekering. Maar goed er moet iets verkocht worden.

B)
"De blockchain “chaincode” gaat na of het slot dicht of open was toen deze voor het laatst contact had met de blockchain. Was het slot open, dan is er helaas geen recht op een claim, maar de aangifte is al wel gedaan. Was deze echter dicht, dan gaat de informatie door naar de verzekeraar en kan automatisch worden nagegaan hoe je bent verzekerd. Zo weet je binnen een paar seconden of je verzekerd bent en voor hoeveel."
-> erg leuk als je verbindingsproblemen had vlak voor de diefstal.

Blockchain is voor digitale zaken en in de digitale wereld traceerbaar. Als je dat gaat koppelen aan een fysiek fietsslot en baseert op een wireless verbinding introduceer je nogal wat mogelijke points of failure.. Dit riekt een beetje naar "wij moeten ook iets met blockchain".
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22998
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jammer genoeg is het artikel behoorlijk slecht geschreven, zowel inhoudelijk als grammaticaal...

Maar ik heb het gelezen en ik denk wel dat Bikeblockchain in de basis een prima concept is. Echter, zoals het nu wordt opgediend heeft het inderdaad nogal wat haken en ogen waar eerst kritisch naar gekeken moet worden (volledig eens met NickV dus).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie