Voorschot betalen op een bestelde Stromer of niet?

Lomito

Vandaag hebben nieuwe meubels besteld... loopt alles bij elkaar aardig in de papieren, alles maatwerk, materiaalkeuzes, afwerkingsdetails maar geen cent voorschot hoeven te betalen. Eenvoudig VOOR de bespreking (wilt u koffie... nou dan heb ik eerst nog even een vraag voor u) duidelijk maken dat je liever geen voorschot betaalt. Meestal (90%) is dat geen probleem en als ze wel moeilijk doen dan beperk ik het voorschot tot maximaal 5% en vraag later in de onderhandeling om 10% (extra) korting... zo niet: doei!
Martin

In dit geval(maatwerk) toch netjes van de verkoper dat je geen voorschot hoeft te betalen. Het stukje vertrouwen moet er zijn vanuit de verkoper naar de klant en niet andersom.
Bij maatwerk in dit geval en vooral bij aankoop van een nieuwe keuken(ook maatwerk) wordt wel vaak een voorschot gevraagd in Nederland, maar dit zijn dan ook bij mijn weten de enigste uitzonderingen.

Dat er in België vaak wel een voorschot wordt betaald is inderdaad een cultuurverschil en mentaliteitskwestie. Ik vind de Belgen trouwens in veel gevallen ook te lief en aardig in aankopen is mij opgevallen, terwijl de Nederlanders mondiger en brutaler zijn.
Lomito

Gisteren heb ik een nieuwe bril besteld, meting laten verrichten (geen achteruitgang in 4 jaar), montuur uitgezocht (die is wel heel erg blauw volgens partner), dure multifocusglazen, extra dun, alles bij elkaar € 500 en levering over 2-3 weken. Of ik het bedrag NU even wilde betalen (= 100% aanbetaling!!!)... nee dus. Of ik dan NU even een voorschot wilde betalen... nee dus. Geen probleem, tot over enkele weken! :lol: :aq
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Da's toevallig dit had ik vorig weekend aan de hand, met glazen om te lezen en voor de computer.
Beetje knap Porsche design montuur, ontspiegelen, tinten en harden was zomaar €900 kwijt ik vroeg of ik iets moest aanbetalen.......nee nee hoor dat komt pas als u tevreden bent....zo kan het ook. :cool2:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Lomito

WFVst5 schreef: 28 aug 2018, 19:59 Da's toevallig dit had ik vorig weekend aan de hand, met glazen om te lezen en voor de computer.
Beetje knap Porsche design montuur, ontspiegelen, tinten en harden was zomaar €900 kwijt ik vroeg of ik iets moest aanbetalen.......nee nee hoor dat komt pas als u tevreden bent....zo kan het ook. :cool2:
Bij de brillenzaak waar ik kom heeft men bordjes op de displays dat altijd 20% aanbetaling gevraagd wordt. Voor mij is dat hetzelfde als een politieagent die je om je identiteitsbewijs vraagt terwijl je gewoon over straat loopt. Geen probleem, vragen staat vrij... ;p
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Ik ben het hier niet mee eens. Ik werk zelf bij een optiekzaak, en zonder voorschot wordt er niets besteld. Je zou ervan versteld staan hoe vaak klanten de bril niet komen ophalen. En een op maat besteld glas, kan je niet gebruiken voor iemand anders = veel geld in de vuilbak.

Ik betaal altijd een voorschot voor een product 'op maat'. Anders niet.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

BMartens schreef: 02 okt 2018, 09:36 Ik betaal altijd een voorschot voor een product 'op maat'. Anders niet.
Dit vind ik wel een belangrijke factor inderdaad; op maat is voor jouw specifiek. Zeker met brilglazen. Een ST3 bijvoorbeeld zijn ze morgen alweer kwijt als je hem toch niet zou willen, dus is vooruit betalen niet van toepassing.
Lomito

Geen voorschot maar wel een handtekening waarmee ik een overeenkomst aanga met de winkelier. Bril niet komen ophalen, dan aanmaning en incassobureau er op zetten. Ik bied ook altijd mijn identiteitskaart aan voor controle van mijn gegevens. De rest is ondernemersrisico.

Voor een Stromer is het ondernemersrisico vrijwel nihil terwijl de voorschottende klant wel risico loopt bij faillissement.
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

Hallo,

ik heb dan een st3LE kunnen reserveren.

in juli :

De fm had 1 st3le besteld maar wel in een grotere maat.
Hij heeft de maat voor mij aangepast naar de kleinste versie. Zodra hij binnen is bellen ze.
Ze houden de fiets voor mij gereserveerd, dit zonder een voorschot en zonder een aankoopverplichting.

De fm heeft me in de voorbije week gebeld. Fiets is toegekomen.
Ben gaan kijken en hij is mooi. Kon er niet mee rijden, daar hij nog niet geactiveerd was. En het is geen testfiets.
De test st3 is nog niet toegekomen. Maar heb dan met hun test st5 gereden.
amaaai. dat bolt nogal !

Maar heb besloten om toch de st3le te nemen. Ik vind de kleur van deze fiets wel heel mooi.
Nu afwachten of deze zo goed op de baan ligt en rijd als de st5.
Wat minder krachtig, maar of dit zoveel verschil zal maken...

ps : Hij kon maar 1 st3le bestellen, en dit zou zo zijn voor vele dealers

groetjes

Marky
Lomito

Marky schreef: 27 okt 2018, 01:26 Maar heb dan met hun test ST5 gereden.
amaaai. dat bolt nogal !
Een understatement...
Maar heb besloten om toch de ST3-LE te nemen. Ik vind de kleur van deze fiets wel heel mooi.
Nu afwachten of deze zo goed op de baan ligt en rijd als de ST5.
Wat minder krachtig, maar of dit zoveel verschil zal maken...
Mijn ervaring is dat het verschil in ondersteuning minimaal is. Met de ST3 (-LE) hoef je weinig concessies te doen ten opzichte van de ST5.
Plaats reactie