Voorschot betalen op een bestelde Stromer of niet?

Lomito

Kornelito schreef: 16 aug 2018, 13:07 Misschien is hier een mentaliteitsverschil. Het is netjes naar de dealer toe. Toch naar de kleinere dealers toe.
Van andere BE-fora (bouwinfo en ecobouwers) weet ik dat het betalen van voorschotten in BE gebruikelijker is maar niet wettelijk verplicht zijn. Een bedrijf kan dus vragen om een voorschot en als klant kun je dat vriendelijk afwijzen. Soms (vrijwel nooit) zal men dan weigeren de bestelling te plaatsen en doorgaans wordt je bestelling liefdevol zonder voorschot opgenomen.

Voor de (kleine) dealers hoef je geen medelijden te hebben, de bestelde EN niet afgeleverde fiets is binnen een week alsnog verkocht voor de hoofdprijs.
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Als deelnemer aan de ST3 wachtruimte voor de limited edition kan ik bevestigen dat ik een aanbetaling heb gedaan bij mijn reservering. In mijn geval een aanbetaling van 500 euro. Zoals ik ook in de wachtruimte hebt geschreven heb ik deze ongezien en ongetest gesteld. Ik heb mij veelal laten leiden door de positieve verhalen hier.

Het betalen van de aanbetaling vond ik wel redelijk. De relatief kleine dealer besteld op basis van mijn reservering een extra model van de ST3 om zijn voorraad aan te vullen. Ik heb de afgesproken prijs nu ook vast staan.

Als besteller van een launch edition, limited edition of nieuw model ga je toch al een afgewogen risico aan. Ik wilde de grotere wielmaat en dikkere banden. Ik wilde niet wachten tot 2019 voor een normale ST3. Ik kan nu 3 maanden eerder stoppen met file rijden. De mooie kleur en uniekheid zijn extra bonus.

Enerzijds hou ik het voor mogelijk dat alle beschikbare ST3 LE op reservering verkocht zullen worden (in Knokke konden ze ze niet meer krijgen). Anderzijds is het ook niet per definitie zo dat de Stromers als warme broodjes over de toonbank gaan. De kleine dealer neemt dus ook een zeker risico wanneer hij geen aanbetaling vraagt. Mijn dealer had nog een paar modellen ST1 en ST1X staan. Daarom reserveer ik en koop ik niet uit voorraad. Ik wil ook kopen bij de locale dealer waarbij ik mijn onderhoud zal laten plegen.

Het testen van een model voor aflevering sluit ook niet uit dat er nog enige (opstart)problemen zullen ontstaan. Ik heb hier ook verhalen gelezen van niet passende klepjes op de ST5 sturen, waarbij je toch de fiets afneemt en vertrouwd op een goede afhandeling van de klacht. Het is dus een vorm van vertrouwen in het merk stromer en je eigen dealer.

Ik hoop dat mijn afwegingen zo een beetje duidelijk zijn.
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik heb bij mijn kleine lokale Belgische dealer voor mijn ST5 ook 10% voorschot betaald, met de clausule om dat voorschot terug te krijgen als hij er nog niet zou zijn midden augustus. Ik zou mijn voorschot dus nu kunnen terugvragen. Ik zie het eerder als een vorm van appreciatie voor mijn dealer die nadien ook zeker heel veel kleinigheidjes voor mij gaat oplossen. Heb ook wel stevige korting gekregen op de fiets+accessoires.
Golvas

bartgo schreef: 16 aug 2018, 19:04 Ik zie het eerder als een vorm van appreciatie voor mijn dealer die nadien ook zeker heel veel kleinigheidjes voor mij gaat oplossen.
Dan kan je enkel maar hopen dat :

- hij dat daadwerkelijk doet

- hij dat doet naar jouw wensen
Lomito

Pimsky schreef: 16 aug 2018, 18:12Het betalen van de aanbetaling vond ik wel redelijk.
De vraag is of het redelijk is... er is in ieder geval geen verplichting om een voorschot te betalen ofwel het is een keuze van de klant die zich met de aanbetaling onnodig in het nadeel zet ten opzichte van de dealer.

Neem de aanschaf van een bril, da's best maatwerk en de meeste brillenzaken vragen daarom een voorschot. In de brillenzaak waar ik kom hebben ze zelfs bordjes op de verkooptafels staan dat altijd een voorschot van 20% gevraagd wordt. Als ik binnenkom zeg ik gelijk dat ik niet van plan ben een voorschot te betalen en dan blijkt dat dat totaal geen probleem is.
Na de meting en de keuze van het montuur wordt de rekening gemaakt zodat ik weet wat het eindbedrag gaat worden. Ik teken voor de bestelling en wacht dan 1-2 weken tot de bril gereed is en betaal het totaalbedrag ineens bij aflevering, gelijk oversteken...

Vorig jaar heb ik een louncheset besteld bij een tuinmeubelwinkel in Opheusden. Men vroeg alleen naam en adres voor aflevering, er werd geen identificatie gevraagd en zelfs geen handtekening (overeenkomst). Na 3 weken werd de set keurig afgeleverd en via mobiele PIN-transactie afgerekend.

Veel langer geleden heb ik projectvloerbedekking besteld voor de hele zolderverdieping waarvoor € 2.400 gerekend werd, heb dat uit onderhandeld tot € 1.600 en het gevraagde voorschot geweigerd... was geen probleem. Tijdens het plaatsen wilde men nog extra kosten in rekening brengen voor het plaatsen van lassen en een deurstrip waarop ik heb voorgesteld om dan maar weer te vertrekken met de vloerbedekking. Daarop is alles voor de afgesproken prijs geplaatst en is er ter plekke contant afgerekend. Had ik een voorschot betaald dan was het lastiger om die bijkomende kosten te weigeren.

Bekende voorschotproblemen bij SOD-projecten, keukens en badkamers en dan kun je voor duizenden tot tienduizenden euro's het schip in gaan. En het gebeurt!
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Lomito, in de bouw in belgie is het simpel bij ons: de aannemers hebben genoeg werk dus geen voorschot of tussentijdse betaling > ze komen niet of doen niet verder. Gelukkig zijn er ook andere hoor.
Pimsky
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2018, 16:32
Locatie: Tilburg

Ik schrijf dat ik het redelijk vond. Daarmee staat het een ander vrij het niet redelijk te vinden. Wellicht viel erover te praten, ik kreeg een mooie korting en vond de omgang met elkaar erg prettig. Ik heb zeker niet de gewoonte overal voorschotten voor te betalen.

De vraag is wat mij betreft dus niet of het redelijk is maar of je het zelf redelijk vindt. Mijn bedoeling is niet anderen over te halen. Ik beschrijf enkel de overwegingen die ik heb gemaakt. Het staat een ieder vrij zijn eigen keuze te maken. Dealers genoeg. :bf:

Ik vind eigenlijk ook dat Stromer een foutloze fiets dient af te leveren die het jaren zonder problemen gaat doen. Een launch edition dient geen beta test te zijn. De realiteit dat Stromer aan het pionieren is en een unieke marktpositie heeft met weinig echte concurrenten maakt dat ik mijn verwachting iets heb bijgesteld. Jullie ervaringen hebben geholpen om mij tot op zekere hoogte te behoeden voor frustraties. Staat mijn fiets straks meer bij de dealer dan dat ik ermee onderweg kan zijn....dan is het natuurlijk een andere zaak :bu:

Wederom is dat ieders eigen afweging. Dit forum helpt die overweging geïnformeerd te maken. :cool2:
Schitterende ST3 LE voor 30 km enkele reis woon-werk
Lomito

bartgo schreef: 16 aug 2018, 20:46 Lomito, in de bouw in België is het simpel bij ons: de aannemers hebben genoeg werk dus geen voorschot of tussentijdse betaling > ze komen niet of doen niet verder. Gelukkig zijn er ook andere hoor.
Tussentijdse betalingen of termijnbetalingen is nog iets anders voor zover het gaat om het tussentijds afrekenen van gerealiseerd werk, dus 1e betaling na gereedkomen fundering, tweede betaling na gereedkomen metselwerk enz. Ook hier is een variant met voorschotten mogelijk (steeds de volgende fase vooruit betalen) maar ook dan loop je weer onnodig risico en is je positie ten opzichte van de aannemer niet meer gelijkwaardig. Deze variant wordt nog wel eens gekozen als de aannemer over weinig middelen beschikt om voor te financieren, in dat geval is een korting op het eindbedrag te verdedigen. Overigens hoeven aannemers doorgaans weinig voor te financieren door het systeem van termijnbetalingen plus het leverancierskrediet (uitgestelde betaling van soms wel 1-2 maanden) zodat de leveranciers van bouwmaterialen of onderaanneming betaald kunnen worden met de opbrengst van de termijnbetaling. Deze zaken dien je wel van te voren af te spreken met je aannemer en op papier laten zetten als onderdeel van de overeenkomst.

Zo kun je ook overeenkomen dat het werk ononderbroken uitgevoerd zal worden met enkele ruim gekozen tussenopleveringen en opnieuw ruim gekozen einddatum van de werkzaamheden. Eventueel met een boete, bijv. € 1.000 per dag dat te laat opgeleverd wordt EN een bonus voor elke dag dat eerder opgeleverd wordt. Zo voorkom je dat de aannemer jouw bouwwerk als vulwerk gaat gebruiken en de oplevering eindeloos kan uitstellen.

Wanneer je een Stromer bestelt bij een dealer zal deze de bestelling plaatsen bij Stromer of hij regelt een ruil met een andere dealer zodat een kortere leveringstijd mogelijk is. De dealer zal je vervolgens een richtdatum geven waarop je de fiets geleverd krijgt, laat die datum vermelden op de overeenkomst, wanneer die datum niet gehaald wordt kun je de overeenkomst ontbinden. Een week voordat de fiets door Stromer geleverd gaat worden krijgt de dealer een bericht van Stromer inclusief het verzoek de factuur vooraf te betalen. De dealer maakt het bedrag 1-2 dagen voor levering over. Na ontvangst van de fiets worden afgesproken accessoires geplaatst en een afspraak gemaakt voor aflevering van de fiets waarbij ook de betaling zal plaatsvinden: gelijk oversteken. De dealer hoeft daarom nauwelijks geld voor te financieren, hooguit voor enkele dagen zodat de financieringskosten zeer gering zijn (10% van 7K geeft 700E per jaar ofwel 2E per dag). De risico's voor de dealer zijn ook minimaal omdat Stromer-fietsen zeer gewild zijn en een niet verkochte fiets gemakkelijk via ruil of MP verkocht kan worden.

Ik zie de redelijkheid om een voorschot te betalen dan ook niet, eerder de onredelijkheid voor de klant:
- kans op verlies van het volledige voorschotbedrag bij faillissement
- onverplichte betaling zonder tegenprestatie (je betaalt voor niks)
- niet kunnen beschikken over het voorschotbedrag en evt. rentekosten in geval van maandenlange levertijd
- gedoe om voorschotbedrag terug te krijgen wanneer de fiets niet volgens afspraak geleverd kan worden

Een gezonde overeenkomst werkt gelijkwaardig naar beide kanten:
- relatief klein voorschotbedrag als zekerheid voor de dealer, bijvoorbeeld 5% met 3 maanden levertijd
- betaling van 90% bij aflevering
- eindafrekening van 5% 3 maanden na aflevering als zekerheid dat alle gebreken snel en correct afgehandeld worden

Maar veel gemakkelijker is het als de klant 100% betaald op de dag van aflevering.
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Lomito, dat vind ik inderdaad wel een goed voorstel: als de fiets er eindelijk is ga ik voorstellen om nog 5% niet te betalen. Die betaling kan dan volgen na 3 maanden ofzo, als problemen correct worden opgevangen. Dat lijkt me een mooie compensatie die de dealer kan geven nu ik hem al 6 maanden voorgefinancierd heb met mijn voorschot.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dit zijn zaken die je afspreekt (en vastlegt) tijdens het sluiten van de koop. Ik betwijfel of een dealer het je in dank gaat afnemen als je na het sluiten van de koop plotseling eenzijdig de betalingsvoorwaarden verandert.

Je hebt natuurlijk recht op een goed product. Dit wordt gewaarborgd door garantie en door de wet. Met het inhouden van 5% op het eindbedrag praat je feitelijk over een soort verlengde testperiode. Geen gek idee, maar dat doe je niet nadat je de koop al hebt afgetikt. Dat is mijn mening.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie