Stromer voor woon-werk

Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Wat betreft snelheid, hoe hard moet je mee trappen om 35+ gemiddeld te halen? Op de racefiets haal ik 30 km/u redelijk comfortabel.
40 km/u gaat zonder enige moeite. Zelfs met wat wind tegen. (windkracht 3 a 4)
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

ApaX schreef: 12 aug 2018, 09:31 Opladen op het werk zal geen probleem zijn, maar dat doe je liever niet (als het niet nodig is). De praktijk gaat toch zijn dat ik op mooie dagen de 35+ route ga fietsen en op slechte dagen de 20+ km route. Ik denk dat je vooral goede kleding moet hebben om door het koude slechte weer te fietsen.
35 + 20 = 55, dat zou geen probleem mogen zijn om dat af te leggen aan gemiddeldes van 35 km/h - 40 km/h, afhankelijk van wind en koude. Ik doe 52 km enkele rit, heb meestal 15% over en rijd gemiddeld 37-39 km/h (ST2)
Waar ik me een beetje zorgen om maak, wederom gezien de investering, hoe dat in het donker gaat. Is er voldoende licht dat niet verblindend is voor tegenliggers? Is het een beetje te doen om door te scheuren in het donker? Je ziet regelmatig fietsers met verschrikkelijke lampen (soort vloed licht).
De lamp op de ST2 en ST1X is STvzo, dus niet verblindend. Ik moet nog altijd een lange testrit in 't donker doen, ik denk niet dat ik comfortabel 45 km/h in 't donker ga rijden, eerder 40 km/h of zo. De ST2 heeft betere verlichting dan de ST1X, en de ST3 heeft nog wat betere verlichting dan de ST2.
En banden, hoe gaat dat? Ik neem aan dat het geen normale fietsbanden zijn. Ik rij ook op de motor, daar rij ik al jaren uitsluitend op "nat weer banden" zoals de Michelin Pilot Road 5. In het droog meer dan zat grip en in het nat ronduit geweldig. Heb je op de banden voor de Stromer een beetje goed grip in het nat?
Vervang de standaard banden van de Stromer door Continental Contact City of Continental Top Contact II. Deze hebben allebei veel betere grip. Continental heeft ook een uitstekende winterband. Die continentals hebben ook allemaal een reflecterende strip in de zijwand, in theorie verboden voor speed-pedelecs, maar daar maalt niemand om.
:D. De parktijk gaat zijn dat ik de helft van de dagen de kortste route ga fietsen, soms in de avond de lange route en soms in de ochtend en de avond de lange route.

Wat betreft snelheid, hoe hard moet je mee trappen om 35+ gemiddeld te halen? Op de racefiets haal ik 30 km/u redelijk comfortabel.
Ik rijd zelf met de koersfiets gemiddeld 30 km/h. Met de Stromer haal ik gemiddeldes van 37-40 km/h met koppelsensor op 30-40 % (dus lang niet volle ondersteuning). Ik heb dan een hartslag 120 - 130 bpm, en een kruissnelheid van 42-45 km/h. Ik kom dan aan met 15% batterijcapaciteit over (na 52 km). In de winter ga ik dus iets moeten minderen qua snelheid.
Dat dagelijks stromeren wordt dan een geweldige training.
Ik heb vrijdag een aangepaste instelling gebruikt waarbij ik nog minder ondersteuning vroeg en bijna 34 km/h gemiddeld reed ondanks redelijk wat hoogtemeters en redelijk veel stop en go's. Ik verbruikte toen ongeveer 1 % batterij per gereden km; dus ik zou 33,5 km/h gemiddeld moeten kunnen rijden over 100 km...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

ApaX schreef: 12 aug 2018, 09:31 Opladen op het werk zal geen probleem zijn, maar dat doe je liever niet (als het niet nodig is).
Waarom doe je dat liever niet?
Als het niet te veel gedoe is zou ik dat toch iedere dag doen. Blijkt goed voor de levensduur van je batterij te zijn...
Ik "sleur" iedere dag die lader op en neer.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Tomasj schreef: 12 aug 2018, 10:20
Ik rijd zelf met de koersfiets gemiddeld 30 km/h. Met de Stromer haal ik gemiddeldes van 37-40 km/h met koppelsensor op 30-40 % (dus lang niet volle ondersteuning). Ik heb dan een hartslag 120 - 130 bpm, en een kruissnelheid van 42-45 km/h. Ik kom dan aan met 15% batterijcapaciteit over (na 52 km). In de winter ga ik dus iets moeten minderen qua snelheid.
Dat dagelijks stromeren wordt dan een geweldige training.
Ik heb vrijdag een aangepaste instelling gebruikt waarbij ik nog minder ondersteuning vroeg en bijna 34 km/h gemiddeld reed ondanks redelijk wat hoogtemeters en redelijk veel stop en go's. Ik verbruikte toen ongeveer 1 % batterij per gereden km; dus ik zou 33,5 km/h gemiddeld moeten kunnen rijden over 100 km...
Ja, dat heb ik ook, gemiddeld 30 is prima te doen op de racefiets (hartslag van ca. 135 tot 145). Harder kan wel, maar dan moet ik wel serieus hard gaan werken. 35 km/u gemiddeld zou al helemaal geweldig zijn. Dat is dan 35 minuten naar het werk. Als ik nu met de auto ga dan moet ik omrijden (totaal 30 km enkele reis). Dat is zonder file al ca. 25 minuten. Op normale dagen is dat al snel 45 minuten. Wellicht is een stromer met de kleine accu voor mij al ruim voldoende. Is het mogelijk om accu''s te upgraden?
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Tony Mb schreef: 12 aug 2018, 10:57 Waarom doe je dat liever niet?
Als het niet te veel gedoe is zou ik dat toch iedere dag doen. Blijkt goed voor de levensduur van je batterij te zijn...
Ik "sleur" iedere dag die lader op en neer.
Teveel gedoe. Lader meenemen, accu eruit halen etc etc. Ik rij op de motor vaak in groepen, daar hebben de meeste de niet te onderdrukken neiging om meteen te tanken zodra het lampje gaat branden. Dat kan het verschil zijn tussen 1 keer per dag bij de pomp staan of 3 keer per dag.
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

ApaX schreef: 12 aug 2018, 09:45 Wat betreft snelheid, hoe hard moet je mee trappen om 35+ gemiddeld te halen? Op de racefiets haal ik 30 km/u redelijk comfortabel.
Hangt er vanaf van waar de wind komt ;) Wind mee kost mij dat geen enkele moeite en haal ik soms met gemak 47-48km/u. Ideaal op rechte stukken.

Wind tegen is wat anders. Als de wind pal op kop zit dan haal ik 40-42km/u max en dan moet ik ook al goed doortrappen. Maar goed, ik heb dan ook maar een St1x ;) De St2(s)/St5 halen denk ik met gemak 45km/u bij wind tegen (maar zijn ook duurder in aanschaf). Best is inderdaad om eens enkele modellen voor een paar dagen te testen en zelf de voor- en nadelen te ondervinden.
ApaX schreef: 12 aug 2018, 09:45 NL. Ik hoorde van een Vlaamse collega dat er in Belgie gewoon een 19cent per km vergoeding is? Komt dat van de overheid of is dat van de werkgever? Ik moet sowieso eens goed uitzoeken wat voor een fiscale mogelijkheden zijn.
In België krijgt je max 0.23cent/km ;) Dat is ook wat ik krijg. Je werkgever betaalt dit en is voor hem gewoon fiscaal aftrekbaar.
ApaX schreef: 12 aug 2018, 09:31 En banden, hoe gaat dat?
Zoals Tomasj zegt: de standaard Big Bens vervangen door Continental banden :) Ik heb de Continental Top Contact II er nu op liggen, en voor de winter heb ik de Continental Top Contact II Winter besteld. Op die Big Bens durfde mijn voorwiel in sommige bochten al eens wegschuiven. Die Continentals kleven aan de grond in bochten. Die kosten wel wat, maar dat weegt niet op tegen de kosten van eventuele materiële en lichamelijke schade bij een uitschuiver ;)
ApaX schreef: 12 aug 2018, 11:04 Is het mogelijk om accu''s te upgraden?
Accu's zijn er in 3 groottes: 618, 814 of 983Wh. Welke batterij je standaard hebt hangt af van welk model fiets je neemt, maar je kan idd een grotere nemen voor een meerprijs indien je dat wil.
ApaX schreef: 12 aug 2018, 11:11 Teveel gedoe. Lader meenemen, accu eruit halen etc etc.
Die lader zeul ik ook iedere dag in mijn fietstas mee hoor ;) Eenmaal op het werk haal ik de batterij er uit en hang die binnen aan de lader. Ik moet wel of ik geraak 's avonds iet meer thuis. En tijdens de wintermaanden is het beter om je batterij binnen op kamertemperatuur te houden ipv deze een ganse dag in de kou in je fiets te laten zitten :) Tenzij je je fiets ergens binnen kan zetten natuurlijk...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb gewoon een tweede lader op 't werk liggen. Zoveel makkelijker.
En even opmerken dat de snelheden die Draftsman opgeeft snelheden zijn van de Omni, en de Stromer snelheidsaanduidingen zijn redelijk optimistisch. Ik haal volgens mijn Garmin GPS max 45,1 km/h op vlakke weg met de fiets, en mijn omni geeft op dat ogenblik 48,5 km/h aan.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
ApaX
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 aug 2018, 21:29

Draftsman schreef: 12 aug 2018, 11:25 Zoals Tomasj zegt: de standaard Big Bens vervangen door Continental banden :) Ik heb de Continental Top Contact II er nu op liggen, en voor de winter heb ik de Continental Top Contact II Winter besteld. Op die Big Bens durfde mijn voorwiel in sommige bochten al eens wegschuiven. Die Continentals kleven aan de grond in bochten. Die kosten wel wat, maar dat weegt niet op tegen de kosten van eventuele materiële en lichamelijke schade bij een uitschuiver ;)
Banden zijn voor mij echt belangrijk. Vertrouwen en grip in het nat is het belangrijkse....:D.
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Tomasj schreef: 12 aug 2018, 11:48 Ik heb gewoon een tweede lader op 't werk liggen. Zoveel makkelijker.
Maar ook weer duurder ;)
Tomasj schreef: 12 aug 2018, 11:48 En even opmerken dat de snelheden die Draftsman opgeeft snelheden zijn van de Omni, en de Stromer snelheidsaanduidingen zijn redelijk optimistisch. Ik haal volgens mijn Garmin GPS max 45,1 km/h op vlakke weg met de fiets, en mijn omni geeft op dat ogenblik 48,5 km/h aan.
Klopt inderdaad. Was ik vergeten te zeggen. De snelheden op mijn Garmin zijn iets lager :)
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

IMG_6386.JPG
IMG_6386.JPG (4.32 MiB) 3921 keer bekeken
Heb je al eens aan een VM gedacht, gebruik deze ongeveer 50% van mijn woon<>werk ritten. Droog, warm, kan veel bagage meenemen, trekt niet zo snel op als een stromer dus in stedelijk gebied wat minder snel maar op snelheid lach ik elke stromer of klever uit. Ik heb er een SRM kit in gebouwd en bij 5-Bft wind pal op de kop lever ik 300 Watt om 45km/uur te halen en vast te houden.
Bij 345Watt loop ik 52-55 km/uur en kan dit, mits verantwoord op de weg en verkeer 1,5 uur volhouden als ik geen energie bijtank.
Op de baan heb ik 3,5 uur 48 km/uur gemiddeld gehaald. De SP is voor mij alleen een mooi weer fiets, regen kan nog maar kou en gladdigheid pak ik de DF.
Ik doe er met de auto ms. 5 minuten korter over, maar een half uur file is zonde van mijn tijd en humeur bovendien blijf ik fit.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie