Je gemiddelde snelheid zal grotendeels afhangen van je traject, veel stop/vertragingen dan vreet in je gemiddelde snelheid. Mijn gemiddelde rijsnelheid ligt rond de 35 (weliswaar met een middenmotor), maar door het veelvuldig moeten stoppen en wachten ligt het gemiddelde tussen de 25 en 28. Dus om dat in te halen op mijn beperkte afstand gaat mijn maximale kruissnelheid heel wat hoger moeten liggen dan nu (tussen de 39 en 42), en again op mijn traject is er slechts 1 stuk van 4km waar dat echt kan.
Overlaatst 7km gereden waarin mijn meest trage punt zit. Stromer loopt uit, maar na 7km stonden we aan hetzelfde licht.
Verder als je vlotjes 30 kan rijden op een fiets, dan kan je je ondersteuning toch deftig terugschroeven, zo ervaar ik het toch.
@WFVst5 : je levert zelf 300W? Of doet de motor dat?
Stromer voor woon-werk
Nee lever dat natuurlijk zelf, meet ik met de SRM aan de cranks in de DF zit maar 1 motor, de benenmotor. Ik denk dat je ook eens moet bedenken wat de relatieve tijdswinst is tussen een SP en een e-bike over bijvoorbeeld 15 km waaronder 5 km binnen bebouwde kom met verkeerslichten etc. Mijn dagelijkse route is 6km binnen en 23-24 km buiten de bebouwde kom dus totaal 60 km dagafstand en gaat over goede fietspaden en b-wegen.
Mijn vrouw rijd elke dag totaal 13km binnen de bebouwde kom met e-bike waar ik op de motor 2 tanden groter ben gegaan, snelheidssensor verplaatst en de magneet uit het wiel op de crank heb gekit met Sika. loopt nu gemakkelijk en snel rond de 30km/uur en loopt heerlijk vlot door.
Mijn vrouw rijd elke dag totaal 13km binnen de bebouwde kom met e-bike waar ik op de motor 2 tanden groter ben gegaan, snelheidssensor verplaatst en de magneet uit het wiel op de crank heb gekit met Sika. loopt nu gemakkelijk en snel rond de 30km/uur en loopt heerlijk vlot door.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
300 watt is een stevig vermogen.....heel stevig. Amateur wielrenners die wedstrijden rijden doen dat ongeveer.WFVst5 schreef: ↑12 aug 2018, 20:04 Nee lever dat natuurlijk zelf, meet ik met de SRM aan de cranks in de DF zit maar 1 motor, de benenmotor. Ik denk dat je ook eens moet bedenken wat de relatieve tijdswinst is tussen een SP en een e-bike over bijvoorbeeld 15 km waaronder 5 km binnen bebouwde kom met verkeerslichten etc. Mijn dagelijkse route is 6km binnen en 23-24 km buiten de bebouwde kom dus totaal 60 km dagafstand en gaat over goede fietspaden en b-wegen.
Mijn vrouw rijd elke dag totaal 13km binnen de bebouwde kom met e-bike waar ik op de motor 2 tanden groter ben gegaan, snelheidssensor verplaatst en de magneet uit het wiel op de crank heb gekit met Sika. loopt nu gemakkelijk en snel rond de 30km/uur en loopt heerlijk vlot door.
Ik heb overigens nooit overwogen om in zon banaan te rijden, daar zie ik het nut niet van in. Te veel gedoe. Dat heeft alleenmaar zin als je hele goede brede fietspaden hebt, dat heb ik hier niet.
Nog een vraag over de frame maat, wat is jullie lengte / binnenbeen lengt ongeveer met welke framemaat?
Ik ben 1.78, binnenbeenlengte met fietsschoen 73,5-74 en heb een 20" besteld.
Vergeet overigens niet dat mijn DF een op maat gemaakt carbon kuipstoeltje heeft waar je vanuit je billen fietst en druk geeft dit kun je niet vergelijk met "gewoon" fietsen en ja heb tot mijn 45e gekoerst en fiets al mijn hele werkzame leven hard op racefietsen, in Velomobielen en SP's
Vergeet overigens niet dat mijn DF een op maat gemaakt carbon kuipstoeltje heeft waar je vanuit je billen fietst en druk geeft dit kun je niet vergelijk met "gewoon" fietsen en ja heb tot mijn 45e gekoerst en fiets al mijn hele werkzame leven hard op racefietsen, in Velomobielen en SP's
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Ok, ik ben iets kleiner, maar een 20" is dan wel het proberen waard. Er zijn er een aantal tweedehands in die maat.WFVst5 schreef: ↑28 aug 2018, 20:22 Ik ben 1.78, binnenbeenlengte met fietsschoen 73,5-74 en heb een 20" besteld.
Vergeet overigens niet dat mijn DF een op maat gemaakt carbon kuipstoeltje heeft waar je vanuit je billen fietst en druk geeft dit kun je niet vergelijk met "gewoon" fietsen en ja heb tot mijn 45e gekoerst en fiets al mijn hele werkzame leven hard op racefietsen, in Velomobielen en SP's
Wat je zegt, bij 300 watt is het geen fietsen meer, maar koersen....
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
De tabel in onderstaand topic is ook wel interessant ter indicatie, al heb je helemaal gelijk dat je binnenbeen-lengte zeer bepalend is:
viewtopic.php?f=5&t=1418&p=27962&hilit= ... aat#p27962
Ik ben zelf 1,65cm, binnenbeenlengte weet ik zo even niet, maar ik rij uiteraard op een 17" Stromer. Mijn 17" ST1 X is trouwens verkocht aan een man van rond de 1,72m, hij heeft er in mijn wijk op proefgereden en zat er helemaal prima op, zag er goed uit. (Voor mij is 17" eigenlijk nog iets te groot.)
viewtopic.php?f=5&t=1418&p=27962&hilit= ... aat#p27962
Ik ben zelf 1,65cm, binnenbeenlengte weet ik zo even niet, maar ik rij uiteraard op een 17" Stromer. Mijn 17" ST1 X is trouwens verkocht aan een man van rond de 1,72m, hij heeft er in mijn wijk op proefgereden en zat er helemaal prima op, zag er goed uit. (Voor mij is 17" eigenlijk nog iets te groot.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mijn Flyer is 17" (ook 27,5" wielen) en zit ik als gegoten.
Ik heb gereden op 17,5" st5 en die was inderdaad te klein voor mij en erg kort op het stuur aangezien er geen andere voorbouw op kan .....bovendien was de zadelpen al 15mm boven het maximum insert merkteken en da's niet goed he....
Velomobielen rijden fantastisch geen "last' van een zadel, voor sommigen kan dit echt een last zijn, ik heb er geen last van.
Pro,
Je ligt/zit droog, warm, beschermd wenig last van de wind en de snelheden zijn hoog als je hard fietst, enige spier aanpassing is wel nodig, veel trekken en duwen vanuit je billen en goede bagage ruimte, knipperlichten, remlicht en claxon zijn standaard omdat de fiets breder dan 75cm is EN 3 wielen heeft mag je op het fietspad dit hoeft dus niet, zeer weinig afschrijving, lage onderhoudskosten (bijv. 45.000-60.000km met ketting en kettingwielen)tochten van 250-300 km/dag mogelijk
Contra,
Maken herrie, helemaal mijn carbon bak, anders in&uitstappen, je moet anticiperend rijden, altijd met licht op, met erg harde zijwind (> 8Bft) kun je omslaan, hoge aanschafprijs.
Ik heb gereden op 17,5" st5 en die was inderdaad te klein voor mij en erg kort op het stuur aangezien er geen andere voorbouw op kan .....bovendien was de zadelpen al 15mm boven het maximum insert merkteken en da's niet goed he....
Velomobielen rijden fantastisch geen "last' van een zadel, voor sommigen kan dit echt een last zijn, ik heb er geen last van.
Pro,
Je ligt/zit droog, warm, beschermd wenig last van de wind en de snelheden zijn hoog als je hard fietst, enige spier aanpassing is wel nodig, veel trekken en duwen vanuit je billen en goede bagage ruimte, knipperlichten, remlicht en claxon zijn standaard omdat de fiets breder dan 75cm is EN 3 wielen heeft mag je op het fietspad dit hoeft dus niet, zeer weinig afschrijving, lage onderhoudskosten (bijv. 45.000-60.000km met ketting en kettingwielen)tochten van 250-300 km/dag mogelijk
Contra,
Maken herrie, helemaal mijn carbon bak, anders in&uitstappen, je moet anticiperend rijden, altijd met licht op, met erg harde zijwind (> 8Bft) kun je omslaan, hoge aanschafprijs.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe