Samen fietsen met je partner

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Een maand of twee geleden hebben mijn vriendin en ik samen onze eerste fietsvakantie met onze Stromer-fietsen gehouden, waar we veel plezier van hebben gehad. Maar omdat we vaak op onbekend terrein waren en soms smalle stukken konden we niet altijd naast elkaar fietsen. Op mijn fiets had ik navigatie via Google Maps en ik wist dus waar we moesten afslaan.

Gemiddeld gezien kwam het er op neer dat ik de navigatiestem voor mijn vriendin was waarbij ik redelijk luid telkens links/rechts/stop/omkeren moest roepen. Vaak riep ik voor me uit omdat je je blik op de weg wil houden en draai ik mijn hoofd niet even om naar achteren om te roepen. Omdat je met hoge snelheid gaat, je elkaar niet altijd goed verstaat door de wind en het nogal eens wilde verschillen wie op de momenten dat we achter elkaar reden voor of achter reden wilde ik een oplossing hiervoor verzinnen.

Nou heeft mijn vriendin in dit geval het 'geluk' dat ze een gehoorapparaat heeft en ik heb mijn telefoon dan ook via Bluetooth verbonden met haar gehoorapparaat. Op die manier hoef ik niet meer telkens te roepen (en hopen dat ze het goed hoort) waar we heen moeten en krijgt ze heel duidelijk en tijdig de afslagen door. Dit onlangs geprobeerd en lijkt goed te werken, het rijdt in ieder geval wat ontspannender wetende dat mijn vriendin ook weet wat ze kan verwachten en het verkleint de kans op onveilige situaties.

Fietsen er hier ook mensen met hun partner samen op Stromers? En herkennen die zich in dit soort navigatieproblemen en/of ben ik wat doorgeslagen met deze vorm van automatisering? :P
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Lomito

Daar is techniek nu juist goed voor, het is er en je maakt er handig gebruik van. Overigens kun je ook eenvoudige signalen geven zoals het kortstondig remmen (remlicht) om aan te geven dat je bij een gevaarlijke situatie komt of bij een punt waar afgeslagen moet worden, richting aangeven met je ellebogen. Langzamer gaan rijden lijkt mij sowieso een bruikbaar signaal om een situatie kenbaar te maken.
Gebruikersavatar
mhoutman
Pro
Pro
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 aug 2018, 00:27

Wat een leuk verhaal uit de praktijk :ay

Je moet eens kijken naar de Cratoni SmartRide, een NTA 8776 goedgekeurde helm die er binnenkort aan schijnt te komen; althans hij wordt al heel lang beloofd.

viewtopic.php?f=9&t=559

http://cratoni.com/res/download/cratoni_katalog.pdf

Behalve dat je nog net geen koffie met deze helm kunt zetten kun je wel, mits de ander fietser dezelfde helm draagt, met elkaar draadloos communiceren. Dat noemen de de walkie talkie modus. Dit kan meen ik to wel 5 personen. Helm gaat behoorlijk duur worden maar wellicht een optie voor jullie beiden.

Een andere opmerking. Heb je een achteruitkijkspiegel gemonteerd? Zo niet, is dit wellicht een optie om je meisje nog beter in de gaten te houden :)

Tenslotte, maar de overbodige tip om wellicht wat rustiger aan te fietsen. Voordeel is dat je dan ook een grotere actieradius hebt
Plaats reactie