Hypothetische vraag: ST5, ST3 of ST2 S?

CKR
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2017, 20:11
Locatie: Randstad
Merk SP: ST2S
Km-stand: 19.500

Marky schreef: 20 jul 2018, 00:15 Hallo,

schakelen is dus sneller, gemakkelijker met de elektronische versie.

als je veel in de stad fiets : is deze dan de betere keuze
(veel stoppen voor lichten, vertrekken. Vertragen, versnellen, enz..)
(vertrekken in verkeerde stand, door snel te moeten stoppen en ondertussen niet terugschakelen)

groetjes

Marky
Mijn ervaring is dat electrisch een stuk sneller schakeld. Dat is altijd handig als je een keer misschakeld bij optrekken. Ik rijd zelf dagelijks ongeveer 2x12 km dwars door Amsterdam en dan wil je geen schakelgedoe. En dan nog 2x 23 km door polder inclusief 2 dorpen met minder verkeer.
In vergelijking met Shimano XT (atb) en Shimano Ultegra (racert) is schakelen op ST2S een stuk prettiger.
Ook electrisch rustig aan met schakelen onder druk. Verder superaccuraat en consistent.
Batterij gaat bij mij 5.000km op een oplaadbeurt.
Alleen moet er niets niet kapot gaan, dan doet ie pijn in de portemonnee.
Mijn volgende racert neem ik ook electrisch.

Di2 is naar mijn idee het principe van een goed zakenhotel. Het hoeft niet maar alle beetjes helpen om fris te blijven.
St2S met gebruikelijke opties. Woon-werk 35km enkele trip. En een lekkere fully MTB en carbon racert in de garage.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Zou je het elektrisch schakelen als optie kunnen laten opbouwen op een ST3 :bn:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ja hoor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromer Newbee

Ik begrijp eerlijk gezegd die opmerkingen niet over het 'sneller' schakelen met electronische shifter.
Uiteindelijk moet de derailleur achteraan toch exact dezelfde beweging uitvoeren als bij een manuele shifter?
De ketting van het ene blad op het andere geleiden.

Is het enige verschil niet aan de hand?
Manueel is duuwtje en trekje.
Elektronisch is duwen.

Als ik afrem voor een verkeerslicht of iets dergelijks dan duw ik snel 2 à 3 keer en ik sta 3 versnellingen lichter voordat ik stil sta en opnieuw comfortabel kan vertrekken.
Kost me eigenlijk totaal geen tijd.
Optrekken is zelfde verhaal. Al stampend 2 à 3 klikjes doen en de schakeling volgt instant en onmiddellijk.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gedacht van 'tiens, het zou leuk zijn mocht dit 0.2sec sneller gaan' :mrgreen:
Ik zou ook niet weten hoe het nog sneller kan??

Maar ik zal het eerst eens moeten beleefd hebben voordat ik het begrijp waarschijnlijk :bn:

Mij is het alleszins geen meerprijs waard.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Gewoon omdat het kan is soms reden genoeg :shock: (om er eens naar te vragen wat dat eventueel zou kosten)
Ik ben wel gevoelig voor dat soort liflafjes
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer Newbee schreef: 23 jul 2018, 15:56 Maar ik zal het eerst eens moeten beleefd hebben voordat ik het begrijp waarschijnlijk :bn:
Klopt. Het gaat ook niet om hoeveel nanoseconden het sneller is. Het gaat gewoon soepeler, sneller, met minder kracht en is altijd raak.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marky
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 jun 2018, 10:43
Locatie: belgië, Vlaams Brabant

hallo,

het is moeilijk om hier iets van voor te stellen.
Ik fiets al meer dan 10 jaar met dezelfde fiets. (de laatste dagen wel met de tot 25km/u beperkte fiets van mijn vrouw, die ik aangeslagen heb…. ) weliswaar niet ondersteund door een motor.
Schakelen doe ik heel de tijd. Ik heb nog nooit gehad dat mijn ketting eraf vloog.
Dus het zal ook wel steeds precies en juist zijn.

Ik geeft wel toe dat na al die jaren ik deze fiets en dit schakelen gewoon ben.
Daarmee mijn vraag dat ik gesteld had : wat verschil dit geeft.

Ik zal dus eens op een st2/3 moeten fietsen en daarna dadelijk op een st5 om het verschil te weten.
als ik al een verschil merk, naargelang wat hier medegedeeld wordt : maakt niet veel uit,
te duur voor dit kleine verschil, enz

Misschien is het iets van : boys and toys… !?

groetjes

Marky
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben geen boy, dus die vlieger gaat alvast niet op.

Verder is het een kwestie van testen. Niet alles valt online te beoordelen. En het systeem is inderdaad steenduur, dus zeker de moeite om te proberen voordat je beslist of het je waard is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
netvista
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jul 2017, 20:54

Ik ben vorig jaar met mijn vader op fietsvakantie geweest en we hebben toen 2 stromers gehuurd. Een st2 en een st2S,, dus ik kon goed vergelijken. Beide zijn hele fijne fietsen, maar de st2 S blinkte met name uit door het schakelen.

De st2 schakelde prima, maar is in geen enkel opzicht een match voor de st2S. De st2S vereist alleen een korte druk op de knop om te schakelen tussen de versnellingen en het is echt retesnel. *klik* en je zit in de versnelling. Veel sneller dan de conventionele derailleur van de ST2.

Kortom, het kost wat extra, maar draagt absoluut bij aan het rijcomfort.
Plaats reactie