Re: Sh*t, wielrennert in mijn wiel
Geplaatst: 06 jul 2018, 09:49
Oké, dit heeft (weer helemaal) niks met het onderwerp te maken, maar bevat wel informatie over het voordeel van "in een peloton rijden" en geeft indirect inzicht in de wijze waarop je wellicht accu-energie kunt besparen op een lange rit.
De nieuwste studie, uitgevoerd door de Technische Universiteit Eindhoven, geeft inzicht over de verschillen in luchtweerstand die de renners in een peloton ondervinden. De onderzoekers stelden zich de vraag hoe groot het voordeel is wanneer een renner in de buik van het peloton rijdt in plaats van op kop? De resultaten zijn verrassend te noemen. Middenin het peleton rijd je 50 km/uur met het gevoel alsof je niets doet.
Omdat deze tekst wellicht niet het eeuwige leven heeft op het internet, heb ik de belangrijkste passages ook maar even naar dit topic toe gekopieerd.
"De Tour win je in bed", sprak Joop Zoetemelk reeds in 1980. Toch wordt de Tour steeds vaker gewonnen vanachter een computerscherm van een wetenschapper. Alles wordt gemeten: van wattages tot de beste houding op de fiets. Chris Froome paste zijn beroemde houding tijdens het dalen aan omdat het nóg aerodynamischer kon. Allemaal dankzij de wetenschap.
De nieuwste studie, uitgevoerd door de Technische Universiteit Eindhoven, geeft inzicht over de verschillen in luchtweerstand die de renners in een peloton ondervinden. De onderzoekers stelden zich de vraag hoe groot het voordeel is wanneer een renner in de buik van het peloton rijdt in plaats van op kop? De resultaten zijn verrassend te noemen.
Tot op heden werd gedacht dat een wielrenner in het peloton 50% minder luchtweerstand heeft dan een renner die alleen rijdt. Na testen in de windtunnel kwamen de onderzoekers van de TU Eindhoven tot de conclusie dat in werkelijkheid die luchtweerstand liefst tien keer zo laag is.
Om tot dat inzicht te komen, liet het onderzoeksteam een simulatie maken met 121 renners in een windtunnel. Met behulp van geavanceerde technieken en computermodellen konden de onderzoekers precies meten hoe groot de luchtweerstand is op welke plek in het peloton.
Zo blijkt een renner in het midden van het peloton slechts 5% luchtweerstand te hebben. In de praktijk wil dat zeggen dat bij een pelotonsnelheid van 50 km/uur, een renner die in het midden fietst het gevoel heeft een inspanning te leveren die overeenkomt met 12 km/uur. Met andere woorden: die renner hoeft bijna niets te doen.
Een andere opvallend resultaat is dat een renner die op kop van het peloton rijdt niet 100% luchtweerstand heeft, maar 85%. De renner wordt als het waar voortgeduwd door het peloton. Renners aan de buitenkant vangen volgens de Eindhovense berekeningen zo'n 60% luchtweerstand.
Volgens de onderzoekers is dit een van de redenen waarom heel veel ontsnappingen niet meer lukken. Weliswaar gebruiken ploegleiders en renners wel de juiste modellen, maar de input van die modellen is fout. De kracht en de voordelen van het peloton worden dan als het ware onderschat.
Bron: NOS.nl
Conclusies:
1) Als je dus een heel peleton wielrennerts in je achterlicht hebt zitten, dan zal het je niet mee gaan vallen om die zomaar af te schudden. Het beste is dan een gesprek met ze aangaan dat je dit liever niet wilt hebben.
2) Wil je op een laag accuverbruik zitten, zoek dan vriendjes op je rit waar je een peleton mee kunt vormen.
De nieuwste studie, uitgevoerd door de Technische Universiteit Eindhoven, geeft inzicht over de verschillen in luchtweerstand die de renners in een peloton ondervinden. De onderzoekers stelden zich de vraag hoe groot het voordeel is wanneer een renner in de buik van het peloton rijdt in plaats van op kop? De resultaten zijn verrassend te noemen. Middenin het peleton rijd je 50 km/uur met het gevoel alsof je niets doet.
Omdat deze tekst wellicht niet het eeuwige leven heeft op het internet, heb ik de belangrijkste passages ook maar even naar dit topic toe gekopieerd.
"De Tour win je in bed", sprak Joop Zoetemelk reeds in 1980. Toch wordt de Tour steeds vaker gewonnen vanachter een computerscherm van een wetenschapper. Alles wordt gemeten: van wattages tot de beste houding op de fiets. Chris Froome paste zijn beroemde houding tijdens het dalen aan omdat het nóg aerodynamischer kon. Allemaal dankzij de wetenschap.
De nieuwste studie, uitgevoerd door de Technische Universiteit Eindhoven, geeft inzicht over de verschillen in luchtweerstand die de renners in een peloton ondervinden. De onderzoekers stelden zich de vraag hoe groot het voordeel is wanneer een renner in de buik van het peloton rijdt in plaats van op kop? De resultaten zijn verrassend te noemen.
Tot op heden werd gedacht dat een wielrenner in het peloton 50% minder luchtweerstand heeft dan een renner die alleen rijdt. Na testen in de windtunnel kwamen de onderzoekers van de TU Eindhoven tot de conclusie dat in werkelijkheid die luchtweerstand liefst tien keer zo laag is.
Om tot dat inzicht te komen, liet het onderzoeksteam een simulatie maken met 121 renners in een windtunnel. Met behulp van geavanceerde technieken en computermodellen konden de onderzoekers precies meten hoe groot de luchtweerstand is op welke plek in het peloton.
Zo blijkt een renner in het midden van het peloton slechts 5% luchtweerstand te hebben. In de praktijk wil dat zeggen dat bij een pelotonsnelheid van 50 km/uur, een renner die in het midden fietst het gevoel heeft een inspanning te leveren die overeenkomt met 12 km/uur. Met andere woorden: die renner hoeft bijna niets te doen.
Een andere opvallend resultaat is dat een renner die op kop van het peloton rijdt niet 100% luchtweerstand heeft, maar 85%. De renner wordt als het waar voortgeduwd door het peloton. Renners aan de buitenkant vangen volgens de Eindhovense berekeningen zo'n 60% luchtweerstand.
Volgens de onderzoekers is dit een van de redenen waarom heel veel ontsnappingen niet meer lukken. Weliswaar gebruiken ploegleiders en renners wel de juiste modellen, maar de input van die modellen is fout. De kracht en de voordelen van het peloton worden dan als het ware onderschat.
Bron: NOS.nl
Conclusies:
1) Als je dus een heel peleton wielrennerts in je achterlicht hebt zitten, dan zal het je niet mee gaan vallen om die zomaar af te schudden. Het beste is dan een gesprek met ze aangaan dat je dit liever niet wilt hebben.
2) Wil je op een laag accuverbruik zitten, zoek dan vriendjes op je rit waar je een peleton mee kunt vormen.