Sh*t, wielrennert in mijn wiel

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 04 jul 2018, 09:33 Voor mij is dit een post van iemand die zelf niet tot nauwelijks op een racefiets heeft gezeten (Sven, correct me if I'm wrong).
Lijkt me compleet niet relevant in deze discussie.
Henry schreef: 04 jul 2018, 09:33 maar als je geen "vreemde fratsen" uithaalt, kan er weinig mis gaan. Ga er maar van uit dat de racefietser echt niet alleen jou in de gaten houdt, maar zelf ook goed de situatie voor jou bestudeert.
Hmm, hier heb ik moeite mee. Ikzelf houd de situatie voor mij ook altijd bijzonder goed in de gaten, maar nog steeds word ik af en toe verrast en moet ik een noodstop maken (het woord zegt het al...). Je hebt helemaal gelijk dat die wielrenner in mijn achterwiel alles goed in de gaten wil houden, maar een klein foutje is zo gemaakt. Als ik een noodstop moet maken dan zit hij dus gelijk achterop.

Een ander, wat minder smakelijk voorbeeld: de echtgenoot van een nicht van me is met het slipstreamen een keertje net tegen het achterwiel gekomen van zijn voorganger. Die voorganger had van dat tikje zelf weinig last, maar de slipstreamer is gevallen. Met zijn hoofd kwam hij op de andere helft van de weg terecht waar toen net een vrachtauto aankwam... Dat heeft hij dus niet overleefd. Ok, de kans is klein... maar de gevolgen zijn soms wel groot.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 04 jul 2018, 11:23
Henry schreef: 04 jul 2018, 09:33 Voor mij is dit een post van iemand die zelf niet tot nauwelijks op een racefiets heeft gezeten (Sven, correct me if I'm wrong).
Lijkt me compleet niet relevant in deze discussie.
Het is inderdaad totaal niet relevant voor het antwoord op de vraag van Sven, maar het is (helaas...) wel illustratief voor hoe dit werkt bij de mensheid en dan in dit geval bij wielrenners: ik ben wielrenner, ik weet hoe het moet, jij hebt nooit op een racefiets gezeten dus je weet het niet, ik kan heul goed slipstreamen, laat dat maar aan mij over, en dat jij er misschien niet van gediend bent of het zelfs eng vindt dat ik dat doe, dat maakt mij niet uit. Want ik weet wat ik doe.

Bladiebladiebladla en daarmee gaat de wielrenner dus volledig voorbij aan de wensen van degene in wiens wiel hij hangt.

Mij maakt het ook niet uit als er eentje bij me aanpikt, maar het fietst wel echt "anders" en ik ga me verantwoordelijk voelen voor de veiligheid van degene achter me. Dat niet iedereen op een speed pedelec dat prettig vindt dat snap ik maar al te goed. En als een wielrenner het gewoon even netjes vraagt en zich houdt aan de gegeven ja/nee, dan is er niks aan de hand.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
robinpothof30

Ik heb er zo'n bloedhekel aan dat ik soms zelfs even stop of een andere route kies om aan de wielrennert te ontsnappen!
ps. Het beste en meest effectieve is de wielrennert onverwachts, met een bloedgang inhalen en dan doorstoempen. :d3:
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Het verbaast me dat sommige mensen iemand in hun wiel hebben hangen gevaarlijk vinden maar dan wel tips beginnen geven genre zwabberen of plots remmen. Dat is dan niet gevaarlijk?

Van mij mogen ze in ieder geval. Ik heb zelf ook ervaring op de racefiets en dit is wel degelijk relevant. Je weet immers wat de gevaren zijn en in mijn geval weet ik ook wat ik moet doen als kopman: gevaren signaleren, recht blijven rijden, ... Ik heb er geen last van en zij kunnen hun segmenten op Strava weer wat oppoetsen.

Ik heb het eens voorgehad met een brommertje die dat ook gevaarlijk vond, een wieltjeszuiger. Begon ook te zwabberen, levensgevaarlijk aan 40+km/h, terwijl ik zo dicht mogelijk op zijn wiel wou rijden om van de stank geen last te hebben. Ik ben 'm dan maar voorbij gereden, met de wind in de rug kon ik toch 47-48 aanhouden. Hij keek er wel van op :D

Terug on topic: laat hen gewoon doen, en wil je het écht niet: zeg het dan gewoon maar begin geen gevaarlijke toeren uit te halen. Je veroorzaakt er alleen maar accidenten mee, of op z'n minst onbegrip dat dan weer wordt uitgesmeerd op de hele groep SP-rijders. Dat onbegrip is er nu al meer dan genoeg naar elke groep verkeersdeelnemers toe.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Henry schreef: 04 jul 2018, 09:33 Voor mij is dit een post van iemand die zelf niet tot nauwelijks op een racefiets heeft gezeten...
Hier in ieder geval iemand die wel racefietservaring heeft en er ook niets van moet weten dat een wielrenner/wielertoerist in mijn wiel komt hangen ;) Vooral als je ziet met welk gebrek aan verantwoordelijkheidszin sommigen rondrijden... Zelf ga ik trouwens ook nooit in een ander zijn wiel hangen. Je ziet ze niet want ze hangen soms aan de andere kant dan waar mijn spiegel hangt en hoort ze niet door het windgeruis.

Laatst bleek er ook zo een in mijn wiel te hangen. Ik reed 45/u en moest rechtsaf. Hij reed rechts achter mij uit het zicht van mijn spiegel en moest rechtdoor, moest voluit in de remmen en vond het ook niet nodig om een helm te dragen :ay
robinpothof30 schreef: 04 jul 2018, 12:21 Ik heb er zo'n bloedhekel aan dat ik soms zelfs even stop of een andere route kies om aan de wielrennert te ontsnappen!
ps. Het beste en meest effectieve is de wielrennert onverwachts, met een bloedgang inhalen en dan doorstoempen. :d3:
Dat is idd de meest effectieve manier heb ik al ondervonden :) Waar mogelijk ze zo ver mogelijk naar links onverwachts aan volle snelheid inhalen en doorrijden. Zie ik hem in mijn spiegel toch naar mijn achterwiel spurten, en merk dat ik hem niet kwijt zal raken, dan wacht ik tot hij met veel moeite in mijn wiel zit... en dan stop ik :)
Buzze schreef: 04 jul 2018, 12:47 aan 40+km/h, terwijl ik zo dicht mogelijk op zijn wiel wou rijden
En wat als dat brommertje een noodstop moet maken?
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Buzze schreef: 04 jul 2018, 12:47 maar dan wel tips beginnen geven genre zwabberen of plots remmen. Dat is dan niet gevaarlijk?
Ik denk niet dat ook maar iemand erop uit is om ineens een noodstop te maken met een wielrenner in het zog. Dat is ook helemaal niet zo geformuleerd. Er is gesproken over "overdreven langzaam" gaan rijden b.v. Zoiets kun je ook rustig doen, zodat het dermate irritant voor de klever wordt dat hij wel afhaakt. Als iemand zonder het even netjes te vragen aan je achterwiel gaat plakken, kan-ie ook weleens zoiets verwachten, zeker als de voorligger helemaal niet door heeft dat-ie een aanhanger heeft.

Maar zoals gezegd: erop en erover of gewoon er wat van zeggen heeft ook mijn voorkeur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Draftsman schreef: 04 jul 2018, 12:55 En wat als dat brommertje een noodstop moet maken?
Je moet niet naar het wiel kijken, maar naar wat er voor dat brommertje gebeurt. Daarom moet je ook niet pal achter het wiel rijden, maar net links of rechts ervan afhankelijk van de wind. Zo kan je zien wat er voor de brommer gebeurt. Als die dan plots moet stoppen heb je het zelf ook al zien aankomen, of kan je altijd nog uitwijken en knal je niet pal op z'n wiel.

Een verantwoordelijke kopman zal altijd aankondigen wat er gebeurt: putten of afval op de weg, tegenliggers, ... maar daar zal ik nooit een brommerrijder op vertrouwen, want die hebben meestal nog nooit op een fiets in groep gezeten. Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je daden, ook in zo'n geval.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Buzze schreef: 04 jul 2018, 13:01 maar daar zal ik nooit een brommerrijder op vertrouwen, want die hebben meestal nog nooit op een fiets in groep gezeten.
Daar zou ik helemaal nooit iemand op vertrouwen, en dat is ook precies hoe het zou moeten zijn. Vanuit wielrenners gezien is dit misschien de normaalste zaak van de wereld, maar bumperkleven is in het dagelijks leven op het fietspad of de weg absoluut ongewenst gedrag, want het is gevaarlijk. En dat lijkt niet altijd even goed door te dringen tot de "ervaren" renners.

Een wielrenner kan bovendien wel vínden dat-ie weet wat-ie doet, maar a: ik kan dat vanaf mijn SP niet ruiken, b: ik geloof er meestal niks van (op basis van de chronische zelfoverschatting waar mensen massaal aan lijden) en c: er kan altijd iets onverwachts gebeuren waarvoor de SPer vol in de remmen moet en dan krijgt de wielrenner sowieso vliegles.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Buzze schreef: 04 jul 2018, 13:01 Daarom moet je ook niet pal achter het wiel rijden, maar net links of rechts ervan afhankelijk van de wind. Zo kan je zien wat er voor de brommer gebeurt.
Dat is het hem net. Wanneer ze bvb. rechts hangen zie ik ze niet want uit het zicht van mijn spiegel. En no way dat ik aan 45/u constant over mijn schouder kijk om te zien wat er achter mij gebeurt :) Zo'n brommer kan mss de grootste klap opvangen als die een noodstop moet maken en/of plots moet uitwijken, maar ik op mijn fiets heb liever geen wielrenner aan die snelheid in mijn rug wanneer ik plots moet uitwijken/stoppen ;) Enkel en alleen omdat zijn Strava statistieken o zo belangrijk zijn?
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Buzze schreef: 04 jul 2018, 13:01
Draftsman schreef: 04 jul 2018, 12:55 En wat als dat brommertje een noodstop moet maken?
Je moet niet naar het wiel kijken, maar naar wat er voor dat brommertje gebeurt. Daarom moet je ook niet pal achter het wiel rijden, maar net links of rechts ervan afhankelijk van de wind. Zo kan je zien wat er voor de brommer gebeurt. Als die dan plots moet stoppen heb je het zelf ook al zien aankomen, of kan je altijd nog uitwijken en knal je niet pal op z'n wiel.
Zucht. Het hele concept van een NOODstop is dat je niet voorzien had dat je hem nodig had. Anders heet het gewoon netjes afremmen en eventueel tot stilstand komen. Als er ineens vanachter een heg, geparkeerde auto, boom of weet ik veel wat iets gebeurt waar je van schrikt... Bijvoorbeeld: er springt ineens een kat uit de bosjes, er vliegt ineens een vogel uit een boom richting jou, er komt een kind vanachter een auto de straat op rennen.

Je kunt nog zo goed zien wat er voor het brommertje, of voor mij gebeurt. Maar de grote grap is: als jij in mijn slipstream hangt dan zie ik dat nog VEEL beter dan jou, en toch moet ik soms een noodstop maken. Dat is niet omdat ik blind ben, dat is omdat er iets onverwachts gebeurt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie