Hoe vaak gebruik je de claxon?

Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Laat me voorop stellen dat ik gelijk een bel op mijn ST2 2018 heb laten zetten, omdat ik de claxon te luid vindt en dit anderen/de omgeving volgens mij onnodig laat schrikken.

Tijdens mijn fietsvakantie met de fiets heb ik denk ik twee keer de claxon gebruikt en dat was in een situatie dat er vier jongeren naast elkaar fietsten en na herhaaldelijk bellen niet opzij gingen. En een paar jongeren die met hun fiets stil stonden op een fietspad nabij een winkel liggend langs een fietspad (opmerking daarna: "zo, dat is een goeie toeter" 8-)). Maar in alle overige gevallen was ik blij met mijn normale bel die iedereen ook prima hoorde. Tijdens woon-werk gebruik ik de claxon al helemaal niet. Ik zie de claxon echt als een laatste redmiddel, net zoals je deze in de auto zelden gebruikt.

Oftewel, mooie verplichting die claxon, maar in de praktijk maak ik er bijna geen gebruik van en vind ik de ouderwetse bel in de praktijk geen probleem blijken.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
Sobat
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2018, 09:34
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5

Ik gebruik de claxon voor mijn eigen veiligheid en die van anderen.
Heel kort de knop aanraken om medeweggebruikers wakker te maken of aandacht van hun iPhone scherm te halen en indien hardleers of met Dr. Dré speakerkast op het hoofd, dan even toeteren totdat ik een teken van leven waarneem...
+Rob Schenk- ST5 2020
5 dagen per week Amersfoort-Zeist 2x20km
Gebruikersavatar
RRRRonald
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 apr 2018, 19:34
Locatie: Houtem
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 17000

Ik gebruik de claxon alleen voor de, soms broodnodige, communicatie met auto’s. Ik vind hem voor het attenderen van fietsers veel te luid, je schrikt je toch de blubber met dat belachelijk harde geluid. Voor fietsers gebruik ik de Spurcycle, prachtig apparaat!!
mhoutman

De claxon werkt prima bij auto’s en andere vierwielers op de openbare weg, maar bij medefietsers op een bromfiets- fietspad is het een regelrecht drama. Ze schrikken zich rot als je dichtbij de claxon gebruikt. Ik gebruik op de leenfiets de claxon nu minimaal 15 m voor degene die ik daar moet passeren.

Les die Ik ook geleerd heb is mijn snelheid aan te passen als ik op een bromfiets- fietspad fiets, dat was in begin nog wel eens anders 8-)
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik heb er geen, maar denk er sterk over er eentje aan te schaffen van dit type:
Afbeelding
Er zitten soms een paar hardleerse pubers op mijn route :dwarf:
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Eén ker gebruikt om een auto diets te maken dat ik in aantocht was en hi moest wachten. Dat werkt echt el :dwarf:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stargeezer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 mei 2018, 19:39
Locatie: Rijkevorsel

Ik gebruik altijd mijn claxon om ander te waarschuwen dat ik ga passeren. Ik zorg wel dat ik ruim op voorhand toeter en niet vlak achter hun. Ik heb geen bel, dus als ze de claxon niet gehoord hebben of ik ben al te dicht bij roep ik wel even.
Maar een andere fietser inhalen tegen 45km/u zonder op voorhand iets van je te laten horen kan je best ook niet doen, andere fietser schrikken zich dan ook rot.
Matt zwart ST2 2018 met 983 wh batterij sinds Mei 2018.
Enkele rit 35km
Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Dagelijks, vaak om personen erop te attenderen dat ik eraan kom... Wat in mijn ogen vaak gewaardeerd word, zeker als er een morgen of avond door gevolgd word😁😁, maar ook om duiven kraaien te laten weten dat je komt zodat ze niet ineens tegen mijn vliegen met de gevolgen van !!!
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stargeezer schreef: 21 jun 2018, 21:28 Maar een andere fietser inhalen tegen 45km/u zonder op voorhand iets van je te laten horen kan je best ook niet doen, andere fietser schrikken zich dan ook rot.
Ligt aan de breedte van het fietspad en hoeveel afstand je dus kunt houden. Ik fiets veel op 4m brede paden, daar haal ik in op 2m afstand of zo. Ik merk daar nooit iets van schrik reactie. Maar op smallere paden verminder ik ook altijd snelheid.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Buzze schreef: 21 jun 2018, 19:27 Ik heb er geen, maar denk er sterk over er eentje aan te schaffen van dit type:
Afbeelding
Eigenlijk moet je zo'n ding hebben die ook in treinen zit :dwarf:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie