Elektronisch op slot of helemaal uitzetten?

Stroming

Hallo iedereen,

Kan ik de fiets beter elektronisch 'OP SLOT' doen of gewoon helemaal uitzetten?

Ik kon geen sluitend antwoord vinden in de handleiding. Ik vond wel terug dat het elektronische slot diefstal moet voorkomen bij aanraking. Maar het lijkt me een bizarre keuze: ofwel zet je hem op slot en wordt er nadien een pincode gevraagd (maar verbruik je meer batterij zou ik denken) ofwel zet je hem uit, maar heb je geen diefstalpreventie en wordt er geen pincode gevraagd (maar gaat de batterij minder snel achteruit). Of zie ik dit verkeerd?

Of moet ik bv. onderscheid maken tussen thuis en werk: wanneer hij thuis binnen weggezet wordt fiets uitzetten en op werk in fietsenstalling fiets op slot? Maar dan vraag ik me weer af of ik via de Enra Omnium verzekerd ben als de fiets uitgezet wordt (en het slot niet geactiveerd is). :ck: :ck:

PS: uiteraard zit er ook een vouwslot rond hé.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De verzekering doet niets met de lock functie van je Stromer, dus daarvoor maakt het niet uit of je dit wel of niet gebruikt. De verzekering eist veelal dat je een ART** gekeurd slot gebruikt om gedekt te zijn tegen schade door diefstal.

Het accuverbruik van de lock functie is verwaarloosbaar, daar hoef je het niet om te laten. Voordeel van de lock functie is dat je je Stromer ook kunt lokaliseren via de OMNI app als deze wordt gestolen. (Mits de OMNI in de Stromer niet onklaar wordt gemaakt door de dief, maar daarmee maakt hij ook meteen de Stromer onbruikbaar totdat er een nieuwe -dure- OMNI in gezet wordt.)

Ik zou de lock functie zeker niet beschouwen als een volwaardig slot, maar wel als een zeer bruikbare en dieven-ontmoedigende extra functie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stroming

Ok da's een duidelijk antwoord :ay
mhoutman

Ik heb de uit- of lock functie ook altijd een vreemde keuze gevonden. Volgens mij kunnen ze er beter één stand op zitten, en dat is uit, op slot en volgbaar. Hoe logisch is dat :cool2:
Stromer Newbee

Thuis staat mijn Stromer altijd gewoon uit.
Meestal ook batterij eruit.
Ik heb gemerkt dat als ik mijn Stromer elektronisch 'op slot' zet dat ik na een nacht toch 7% batterij kwijt ben.
Dus echt verwaarloosbaar vind ik dat niet.
Ik vertrek 's morgens nog altijd liever met 100% dan met 93% :mrgreen:

Op 't werk zou ik de Stromer graag elektronisch locken maar ik vind het nogal stom dat mijn controller (met de + en - op het stuur) blijft oplichten heel de tijd.
Dat valt op en trekt nieuwsgierige mensen aan... Daarom niet om te stelen maar gewoon om eens te prutsen :roll:

Dus, ik lock zelden of nooit. Altijd met ABUS slot gewoon.
Rob77
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 01 mei 2018, 14:04
Locatie: Bommelerwaard

Gisteren was ik mijn mijn fiets in de standaard aan het smeren. Ik haal dan de accu altijd eerst uit de fiets.
Tijdens het smeren draai ik aan de trapper zodat de wielen draaien als in "vooruit".

Tot mijn verbazing begon boven een bepaalde rotatiesnelheid de fiets te claxoneren en strobelicht af te geven.
Een aantal van de lock functies doen het dus ook als de fiets uitstaat, en zelfs als de accu uit de fiets is.

Geinig, maar ook best wel irritant.
ST2 Sport 2018-983Wh
44km enkel w.w.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Klopt zonder batterij of lege batterij of uit doet de motor dienst als dynamo
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoutman schreef: 13 jun 2018, 09:09 Ik heb de uit- of lock functie ook altijd een vreemde keuze gevonden. Volgens mij kunnen ze er beter één stand op zitten, en dat is uit, op slot en volgbaar. Hoe logisch is dat :cool2:
Mee eens. Er moet gewoon een backup batterijtje in/aan de OMNI, dan is het geheel ook niet meer afhankelijk van de aanwezigheid van de accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Stromeur schreef: 12 jun 2018, 20:18 Het accuverbruik van de lock functie is verwaarloosbaar, daar hoef je het niet om te laten. Voordeel van de lock functie is dat je je Stromer ook kunt lokaliseren via de OMNI app als deze wordt gestolen. (Mits de OMNI in de Stromer niet onklaar wordt gemaakt door de dief, maar daarmee maakt hij ook meteen de Stromer onbruikbaar totdat er een nieuwe -dure- OMNI in gezet wordt.)
Tijdens mijn vakantie heb ik de fiets 3 weken op lock-functie in de schuur gehad. De 814 Wh accu zat toen nog 55% vol. Drie weken later heb ik hem net weer opgestart en zat er nog 27% in. Dit vind ik toch eigenlijk wel een behoorlijk verval. Volgen jaar gaan we dit eens uittesten met uitzetten.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Lomito

De lock-functie gebruik ik überhaupt niet. Staat je fiets een beetje te knipperen met allerlei lampen. Dus alles gewoon uit en hopen dat de accu niet gejat wordt.
Plaats reactie