Adoptiedealer voor je Stromer
Geplaatst: 20 mei 2018, 20:07
Nog even over de "adoptiedealers" uit onderstaand topic:
viewtopic.php?f=5&t=372
Ik merk dat de leverproblemen bij Stromer en het prijsbeleid van sommige dealers voor problemen kunnen gaan zorgen wanneer je op zoek gaat naar een adoptiedealer. Zoek dit goed uit wanneer je van plan bent om na aanschaf van je Stromer bij een dealer die verder weg zit een adoptiedealer te zoeken in je eigen regio .
Levertijd
Omdat momenteel slechts enkele dealers in NL en BE alle 2018 Stromers direct uit voorraad kunnen leveren, gaan mensen verder bij hun eigen woon/werkplaats vandaan op zoek naar een voorradig 2018 model van hun keus. Logisch, want we willen graag nu Stromeren en niet over een paar maanden. En wel op die blauwe, niet een oranje.
Leverbereik
Het leverbereik van Stromer dealers neemt toe. Steeds meer dealers leveren tot aan de deur (in het hele land of zelfs daarbuiten), bieden een haal- en brengservice aan of technici komen met een als fietswerkplaats ingerichte bus de werkzaamheden op locatie uitvoeren. Daar staat meestal een vergoeding tegenover, maar het is nog steeds goedkoper dan een dag vrij nemen om met je Stromer naar de dealer te reizen als die verder weg zit.
Nadeel is wel dat je afhankelijk bent van de planning van je dealer. Als je Stromer defect gaat (wat ik niet hoop, maar het kan gewoon gebeuren), dan kan het zijn dat je moet wachten totdat de dealer ruimte in zijn schema heeft om bij jou langs te komen. Misschien geen probleem als je nog andere vervoermiddelen tot je beschikking hebt, maar wel als de Stromer je enige vervoermiddel is.
Prijsbeleid
Naast de opgelopen levertijd hebben we de eeuwige strijd die we van de hele detailhandel kennen: strijd om de prijzen. Stromer dealers die de prijzen graag "netjes" houden voelen zich benadeeld door dealers die stunten met de prijs. Een beetje onderhandelen is leuk, maar ik zie zwaar stunten persoonlijk ook liever niet, omdat kleine dealers zo de markt uitgeprijsd worden en dat gaat ten koste van "ons" dealernetwerk. Stromer zelf vindt prijsstunten volgens mij niet passen bij het imago hun merk, maar i.v.m. Europese en landelijke mededingingsregels mag Stromer zich als fabrikant/leverancier officieel niet met prijsstelling van wederverkopers bemoeien.
Voorgaande resulteert in een doorlopend spelletje langs de marges van de wet en prijzen tussen leverancier, wederverkopers en eindgebruikers. En het kán dus zo zijn dat een dealer geen Stromer wil adopteren als deze afkomstig is van een concurrent die bekend staat om lage prijzen (en soms ook lage service). Deze geluiden horen we nu al vanuit België: sommige BE dealers zeggen geen service te verlenen op Stromers wanneer deze van een specifieke Belgische keten komen of uit NL afkomstig zijn.
Ik las op FB België dat iemand, die desgevraagd vertelde over zijn ervaringen met de service van een NL dealer, door een andere gebruiker beschuldigd werd van “aandelen hebben bij die NL dealer”. Later werd duidelijk dat degene die deze beschuldiging uitte zélf werkt bij een zeer bekende Belgische Stromer dealer. (En dat niet even netjes had gemeld. Niet best, maar zo hard wordt het kennelijk nu dus gespeeld...)
Adoptiedealer?
Het moge duidelijk zijn: achter de coulissen van de Stromer wachtruimte gaat ook een hele hoop dealer-leed schuil. De dealers lopen hun omzet mis en dat vind ik echt heel erg voor ze. En wij hebben als eindgebruiker weer zo onze eigen belangen: een Stromer elders aanschaffen (want op voorraad of scherper geprijsd) en een adoptiedealer in je eigen regio zoeken voor service en onderhoud is zeker een optie.
Van Stromer mag iedere erkende dealer service en onderhoud leveren op elke Stromer. Voor onderhoud kan een dealer gewoon een tarief in rekening brengen, en voor garantiewerkzaamheden ontvangt de dealer van Stromer een kleine vergoeding, maar die vergoeding dekt niet alle kosten. (Het idee is dat de dealer de rest van de kosten dekt uit de winst van de verkoop. Als de Stromer elders is aangeschaft, loopt de dealer die winst dus alvast mis.) Nu de levertijden zijn opgelopen en Stromer dealers hun omzet missen, is misschien niet elke dealer er meer zo happig op om deze service zonder omzet uit verkoop te leveren.
Het adoptiedealerschap is daarom iets om goed voor jezelf uit te zoeken, wanneer je besluit om wat verder buiten de deur te gaan shoppen en wel graag service dicht bij huis wil hebben.
viewtopic.php?f=5&t=372
Ik merk dat de leverproblemen bij Stromer en het prijsbeleid van sommige dealers voor problemen kunnen gaan zorgen wanneer je op zoek gaat naar een adoptiedealer. Zoek dit goed uit wanneer je van plan bent om na aanschaf van je Stromer bij een dealer die verder weg zit een adoptiedealer te zoeken in je eigen regio .
Levertijd
Omdat momenteel slechts enkele dealers in NL en BE alle 2018 Stromers direct uit voorraad kunnen leveren, gaan mensen verder bij hun eigen woon/werkplaats vandaan op zoek naar een voorradig 2018 model van hun keus. Logisch, want we willen graag nu Stromeren en niet over een paar maanden. En wel op die blauwe, niet een oranje.
Leverbereik
Het leverbereik van Stromer dealers neemt toe. Steeds meer dealers leveren tot aan de deur (in het hele land of zelfs daarbuiten), bieden een haal- en brengservice aan of technici komen met een als fietswerkplaats ingerichte bus de werkzaamheden op locatie uitvoeren. Daar staat meestal een vergoeding tegenover, maar het is nog steeds goedkoper dan een dag vrij nemen om met je Stromer naar de dealer te reizen als die verder weg zit.
Nadeel is wel dat je afhankelijk bent van de planning van je dealer. Als je Stromer defect gaat (wat ik niet hoop, maar het kan gewoon gebeuren), dan kan het zijn dat je moet wachten totdat de dealer ruimte in zijn schema heeft om bij jou langs te komen. Misschien geen probleem als je nog andere vervoermiddelen tot je beschikking hebt, maar wel als de Stromer je enige vervoermiddel is.
Prijsbeleid
Naast de opgelopen levertijd hebben we de eeuwige strijd die we van de hele detailhandel kennen: strijd om de prijzen. Stromer dealers die de prijzen graag "netjes" houden voelen zich benadeeld door dealers die stunten met de prijs. Een beetje onderhandelen is leuk, maar ik zie zwaar stunten persoonlijk ook liever niet, omdat kleine dealers zo de markt uitgeprijsd worden en dat gaat ten koste van "ons" dealernetwerk. Stromer zelf vindt prijsstunten volgens mij niet passen bij het imago hun merk, maar i.v.m. Europese en landelijke mededingingsregels mag Stromer zich als fabrikant/leverancier officieel niet met prijsstelling van wederverkopers bemoeien.
Voorgaande resulteert in een doorlopend spelletje langs de marges van de wet en prijzen tussen leverancier, wederverkopers en eindgebruikers. En het kán dus zo zijn dat een dealer geen Stromer wil adopteren als deze afkomstig is van een concurrent die bekend staat om lage prijzen (en soms ook lage service). Deze geluiden horen we nu al vanuit België: sommige BE dealers zeggen geen service te verlenen op Stromers wanneer deze van een specifieke Belgische keten komen of uit NL afkomstig zijn.
Ik las op FB België dat iemand, die desgevraagd vertelde over zijn ervaringen met de service van een NL dealer, door een andere gebruiker beschuldigd werd van “aandelen hebben bij die NL dealer”. Later werd duidelijk dat degene die deze beschuldiging uitte zélf werkt bij een zeer bekende Belgische Stromer dealer. (En dat niet even netjes had gemeld. Niet best, maar zo hard wordt het kennelijk nu dus gespeeld...)
Adoptiedealer?
Het moge duidelijk zijn: achter de coulissen van de Stromer wachtruimte gaat ook een hele hoop dealer-leed schuil. De dealers lopen hun omzet mis en dat vind ik echt heel erg voor ze. En wij hebben als eindgebruiker weer zo onze eigen belangen: een Stromer elders aanschaffen (want op voorraad of scherper geprijsd) en een adoptiedealer in je eigen regio zoeken voor service en onderhoud is zeker een optie.
Van Stromer mag iedere erkende dealer service en onderhoud leveren op elke Stromer. Voor onderhoud kan een dealer gewoon een tarief in rekening brengen, en voor garantiewerkzaamheden ontvangt de dealer van Stromer een kleine vergoeding, maar die vergoeding dekt niet alle kosten. (Het idee is dat de dealer de rest van de kosten dekt uit de winst van de verkoop. Als de Stromer elders is aangeschaft, loopt de dealer die winst dus alvast mis.) Nu de levertijden zijn opgelopen en Stromer dealers hun omzet missen, is misschien niet elke dealer er meer zo happig op om deze service zonder omzet uit verkoop te leveren.
Het adoptiedealerschap is daarom iets om goed voor jezelf uit te zoeken, wanneer je besluit om wat verder buiten de deur te gaan shoppen en wel graag service dicht bij huis wil hebben.