Belabberd fietspad of de rijbaan ?

Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Geachte stromeraars,

Aangezien ik overmorgen in het bezit ben van een st2 2018 :bp: , wil ik toch even aan de ervaringsdeskundige onder ons vragen waar je rijdt..., liever een belabberd fietspad of een biljarttafel van een rijbaan ?

Ik heb er namelijk al over liggen turen in men hoofd wat ik zou doen op mijn route ..., maar ik kom er niet uit.
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Het is heel erg afhankelijk van de situatie. Op sommige wegen is het heel prettig rijden en op sommige wegen durf je zelfs met 55 km/h niet te verschijnen. Hetzelfde geldt voor fietspaden...

Ikzelf ben het gewoon gaan ervaren. Ik heb in eerste instantie heel lang de route gefietst die ik vroeger wel eens met de gewone fiets reed. Daarna ben ik gaan tweaken en sinds juli vorig jaar ben ik weer gaat tweaken, met als resultaat dat ik nu exact dezelfde route rijd als vroeger met de gewone fiets :lol:
Het is lastig vooraf te voorspellen wat fijne wegen zijn om te fietsen, dat is namelijk zeer afhankelijk van de drukte van fietspaden en drukte en aggressie op de weg! En ook van in welke mate je je principieel aan de verkeersregels wilt houden of dat je de huidige verkeersregels meer ziet als een goed advies.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
thijser
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 feb 2018, 21:40
Locatie: Leiden
Merk SP: Stromer
Km-stand: 12500

Ik merk dat ik in het begin heel veel op het fietspad reed. In het begin is fietsen op de rijbaan nog een beetje onwennig. Ik merk dat ik steeds meer op de rijbaan ga fietsen. Voor mijn gevoel veiliger omdat ik beter overzicht heb op kruispunten, minder fietsers hoef te ontwijken en beter wegdek.

Ik heb soms op fietspaden toch wel klappers gemaakt omdat er dan weer een gat of flinke hobbel onverwachts in het fietspad zat.

Maar het hangt wel heel erg van de weg af, sommige wegen rijden auto's makkelijk 60-70 terwijl 50 toegestaan is, dan wordt het wel gevaarlijk.
ST2 ~ BodyFloat ~ Ortlieb Commuter
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Eens met de voorgangers.

Neem rustig de tijd om je Stromer te leren kennen. Dat ding gaat namelijk best wel hard. Ik reed in het begin overal op het fietspad. Ik had de rijbaan wel geprobeerd, maar voelde me vreselijk opgejaagd en kwetsbaar en had veel last van agressieve automobilisten. Ik kon heel erg van slag raken als mensen op het punt stonden om uit te stappen om een potje te knokken. (Want tja, als iemand mij toeterend afsnijdt, dan gaat mijn middelvinger meteen omhoog. Niet handig, maar ik word zo woest als mensen MIJ in gevaar brengen met hun eigen dommigheid ... Maar mijn reactie is dan alles behalve de-escalerend en dat is ook dom.)

Ik merk inmiddels dat ik meer zelfvertrouwen begin te krijgen, zonder mezelf onbezonnen te noemen. Ik wil graag lekker doorrijden en op het fietspad kan dat lang niet altijd, want er rijdt van alles in de weg. Op de rijbaan ben ik degene die soms in de weg rijdt, en dat wordt niet altijd gewaardeerd. Dus ik pak nu heel nadrukkelijk het midden van de rijstrook, en wil iemand erlangs dan heeft-ie pech. Soms worden mensen in hun auto dan boos, en hoe drukker, des te groter de kans op boosheid en agressie (en dus gevaar). Is het me te druk, dan verdwijn ik net zo lief weer met gematigde snelheid op het fietspad.

Samenvattend is het bij mij nu wel: de rijbaan waar dat moet, het fietspad als de situatie daarom vraagt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik ben eigenlijk direct begonnen met de wet te volgen qua rijbaan of fietspad. Niet omdat ik zo graag de wet wil volgen, maar ik ben gewoon een beetje het cold turkey type zowel met beginnen als stoppen met dingen. Van nature ben ik niet angstig aangelegd (dat levert dus wel meer blauwe plekken op) en in eventuele conflicten heb ik mijn postuur mee. Ik blijf dan ook over het algemeen vrij rustig. Blijkbaar beetje tegenovergesteld van Stromeur ;) .

Na een poosje wat meer op fietspad gegaan, oa door winterweer, lagere snelheden, minder licht. Nu weer meer naar de rijbaan, waarbij ik dit ook doe voor de veiligheid van mijn medeweggebruiker, de mensen die hun hond uitlaten langs de weg en mij niet horen en mensen/kinderen die vanuit hun tuin vrij direct het fietspad op kunnen komen, die botsingen wil ik echt ten alle tijde vermijden. Liever zelf gedonder vs een auto dan dat ik een onbezonnen kleuter met 40 overhoop rij.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
KevKe
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 16 jan 2018, 12:34
Locatie: België

Voor de Belgen onder ons: je kan melding maken van fietspaden/wegen die in slechte staat zijn. Enkele jaren geleden heb ik een melding gemaakt over een fietspad in de buurt en enkele weken later waren alle putten netjes opgevuld! Ik weet niet of het overal zo snel werkt, maar je kan altijd eens proberen. De website om je melding door te geven: https://meldpuntwegen.be
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Zwart
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Ik heb een deel waar het fietspad slecht is, maar bovenal vol met uitritten van woningen en bedrijven. Met de racefiets al diverse keren vol in de ankers moeten gaan omdat iemand met behoorlijke vaart op het fietspad af kwam rijden uit zo'n oprit (wel op tijd stopt vaak, maar de schrikreactie is er al). Met de Stromer eigenlijk geen moment gedacht om dat fietspad te pakken en ik rij daar dus op de rijbaan. Daar mag men 60 met de auto overigens. Sinds kort hangen er snelheidsborden ik rij volgens die borden vaak 41-42 km/u. Behoorlijk verschil dus, maar ik voel me er veiliger dan op het fietspad.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Helemaal met Wiebe eens, liever op de rijbaan waar het moet! Ik rijd al sinds ik de stromer heb op de rijbaan waar het moet. Ook ik heb wel eens last van een geïrriteerde automobilist of zelfs motorrijders. En inderdaad bij aso acties van medeweggebruikers kan ik mij ook niet altijd even goed inhouden. De plek midden op de rijbaan heb ik toch wat verlaten naar ietsje meer aan de rechterkant, zo rijden ook alle brommers hier in het Groningerland en dat geeft voor de medeweggebruiker wat duidelijheid en overzichtelijkheid. Ook rijd ik altijd met oordopjes in, lekker muziek luisteren, maar ook tegen de rijwind. Minder last van gehoorschade (mits de muziek niet te hard staat). Misschien dat ik daardoor ook niet altijd de toeters van achterliggers opmerk? ;p
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 07 mei 2018, 23:32 (Want tja, als iemand mij toeterend afsnijdt, dan gaat mijn middelvinger meteen omhoog....)
Ik zie die middelvinger eerder als de enige poging tot het starten van een goed gesprek die redelijk werkt :dwarf:
Een goede 2e is een vinger naar je voorhoofd.
Maar ook ik heb mijn postuur mee. Dus als mensen stoppen en ik vriendelijk de situatie begin uit te leggen is het meestal snel gedeescaleerd.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Hi Ebiker
Gefeliciteerd dat vandaag na 6 maanden op het forum je Stromeravontuuur start.
Veel is al gezegd. Zorg dat je rustig aan de fiets went. Mijn eerste tijd op een SP moest ik best wennen aan de forse bochtensnelheid en het rijgedrag. Wanneer je de remmen, rijgedrag en ontwijk reacties onder de knie hebt zou je op de rijbaan kunnen gaan zoeken naar stukken waar je het vertrouwd. Probeer zo veel mogelijk anticiperend te fietsen en dat is voor, naast en achter je kijken inschatten en reageren. Dat is echt wel anders dan lekker op een tourfiets cruisen.
Succes en veel plezier.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie