Tips / advies gevraagd mogelijke aankoop

Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Hallo,

Sedert even speel ik met het idee een e-pedelec te aan te schaffen. Ik heb echter een bedrijfswagen, maar van die files word ik er niet bepaald gelukkiger van. Ik zou het traject Leuven / Edegem doen, dat volgens Google maps (fietsroute) tussen de 43 en 47 Km afstand is. Met de wagen rij ik hier meestal 1u15 a 1u30 over.

Ik vroeg me af of er types zijn, die deze actieradius zonder problemen aankunnen. Ik wil er wel bijvermelden dat ik zeker niet de meest sportieve ben. Ik kan tijdens het werk de batterij opladen. (Ook zou dit traject 1 à 2x per week worden afgelegd. Andere dagen kan ik momenteel een pak dichter werken.).

Zijn hier nog mensen die als woon-werkverkeer grotere afstanden doen? Ik was bijvoorbeeld aan het denken aan de Stromer ST-1X met 800w batterij? Of is dit te optimistisch?

Mensen die bijvoorbeeld ervaring hebben met Bosch? (Ik weet dat dit een Stromerforum is.. Maar ik kan het toch eens proberen ;-) ).

Aangezien het toch een dure aankoop is, had ik graag jullie mening gehoord.
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Kornelito schreef: 06 mei 2018, 17:05 tussen de 43 en 47 Km afstand is. Met de wagen rij ik hier meestal 1u15 a 1u30 over.

Ik vroeg me af of er types zijn, die deze actieradius zonder problemen aankunnen. Ik wil er wel bijvermelden dat ik zeker niet de meest sportieve ben. Ik kan tijdens het werk de batterij opladen.
Zou moeten lukken met de ST1 X met 814Wh, maar ik zou voor wat extra marge i.v.m. omstandigheden zoals wind en vorst kiezen voor de 983Wh accu.

We verzamelen al geruime tijd de gebruiksgegevens van forumleden. Onderstaand topic geeft je een aardig idee van de te verwachten actieradius van de ST1 X:

viewtopic.php?f=8&t=86&start=300
Kornelito schreef: 06 mei 2018, 17:05 Zijn hier nog mensen die als woon-werkverkeer grotere afstanden doen? Ik was bijvoorbeeld aan het denken aan de Stromer ST-1X met 800w batterij? Of is dit te optimistisch?
Ja hoor, genoeg. Er zijn er ook die zelfs 60 of 70km enkel doen op de Stromer, maar dan gaat er wel een tweede accu mee in de fietstas. Zelf reis ik 30km enkel, mijn conditie toen ik hiermee begon was heel erg slecht i.v.m. revalidatie na een zwaar ongeval (heb 6mnd niet kunnen lopen), en inmiddels wel verbeterd. Ik rijd er nu ongeveer 45min over (ST2 S), ik laad bij op mijn werk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Hoi en welkom,

Voor die afstand zou ik zeker voor de grootste accu gaan. De 45 km zal je in de meeste gevallen wel halen, maar als de wind / temperatuur tegenzit neemt het verbruik flink toe.
Ook rekening houdend met enig capaciteitsverlies van de accu op termijn, gaat de 983 je gewoon een rustiger gevoel geven.

Zelf doe ik 32 km in ongeveer 55 minuten, jou afstand zou dus (afhankelijk van verkeerslichten en -drukte) in 1.5 hr te doen moeten zijn. Zelfs een kwartiertje extra zou prima zijn, want je extra reistijd kan je natuurlijk 1 op 1 afstrepen tegen tijd die je anders ook aan beweging moet spenderen.

Ik ben ook 5 maanden geleden vanuit eigenlijk niks zo op de SP gestapt voor 1000 km per maand. Mijn 2de week was zeer onaangenaam ivm spierpijn en gewenning, maar als dat voorbij is wil je niet anders meer :cool2:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En pijn aan je achterwerk.
Wiebe schreef: 06 mei 2018, 17:45 Zelfs een kwartiertje extra zou prima zijn, want je extra reistijd kan je natuurlijk 1 op 1 afstrepen tegen tijd die je anders ook aan beweging moet spenderen.
Dit was voor mij de belangrijkste reden om een speed pedelec te kopen. Ik was voor mijn ongeval heel erg sportief (fanatiek fietsen, hardlopen, zwemmen en paardrijden) en tijdens de revalidatie is alles domweg in elkaar gezakt. De spieren vlogen eraf, en de kilo's eraan. Hoewel het me eerst lukte om veel te sporten naast een fulltime werkweek, kreeg ik het na dat ongeluk niet meer voor elkaar.

En toen nam ik een ST1 X :) Huppekeetjee twee a drie keer per week twee keer 45min sporten in de tijd die ik normaal balend in de auto doorbracht. Ik zou het niet meer willen missen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Dus toch het zwaarste kaliber batterij. :). Ik zal er toch nog eens goed over nadenken.
Blij dat jullie me niet gek verklaren voor de afstand. Nog eens bij een dealer langsgaan, (hier in Wilsele). Moest ik eentje kunnen testen, of eentje voor dag kunnen huren, zodat ik het traject al eens kan afleggen.. Dat zou fantastisch zijn :).
Ik hou jullie op de hoogte van mijn zoektocht ;).
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nee hoor, je bent niet gek. Het is een aardig eind, en ik denk wel iets verder dat wat de gemiddelde speed pedelec rijder enkele reis aflegt, maar het is prima te doen.

Ik kan over twee weken helaas niet meer op de Stromer naar mijn werk, omdat mijn nieuwe werkplek hier >100km vandaan ligt. Maar het bedrijf in kwestie heeft ook een vestiging hier 60km vandaan, en als het mij lukt om daarheen overgeplaatst te worden, dan ga ik die afstand zeker 1x per week doen op de Stromer. Een jaar geleden had ik dat nog te ver gevonden, maar inmiddels ben ik beter getraind, hopeloos verslaafd en totaal besmet door alle anderen die ook zo ver rijden op de Stromer.

Een goeie dealer geeft je trouwens gewoon de mogelijkheid om de Stromer te testen op jouw woon-werk traject. Gratis, of desnoods via een huur-koopconstructie (Stromer huren, en als je tot aanschaf overgaat de huurprijs in mindering brengen op de aanschafprijs). Het is toch een grote uitgave, en een ingrijpende verandering in je dag-indeling, dus het is fijn om te weten waar je aan begint voordat je tot aanschaf overgaat.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Je gaat rijden met een speedbike. Dat vraagt een aangepaste route om veilig aan te komen. Bovendien kan je op de juiste wegen een veel hoger gemiddelde halen en ook een betere autonomie behalen (contine accelereren en afremmen kost energie).

Ik heb even nagekeken hoe je zou kunnen rijden. Ik denk dat je toch bijna 50 km gaat afleggen (langs de vaart naar Mechelen, dan via Nete tot Duffel en dan de fietsautostrade op en afrijden in Edegem. Op een groot deel van die weg mag je in theorie geen 45, maar zolang je beschaafd rijdt gaat geen haan daar naar kraaien.
De route is perfect vlak.
Ik doe 56 km (Tienen - Genk) op een enkele batterij met een ST2. De eerste keer is dat niet gelukt (vrij koud en zwaar beladen), de tweede keer had ik nog wat over. En ik heb nog een beetje hoogtemeters te verwerken. Reken dat je die afstand zonder al te veel problemen in 1h25 kan afleggen. Ik denk dat je met de auto vaak langer onderweg bent.
En na een korte douche ga je eens zo energiek aan de slag.
Als alternatief voor de Stromer ST1X zou je de Klever X Speed kunnen overwegen, maar dan ga je wel twee batterijen nodig hebben.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Riese
Pro
Pro
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2018, 19:23

Via google maps is het voor mij 43km. Via brouter.de heb ik de route zo kunnen aanpassen dat ik rond 38km uitkom.
Op stand 1 doe ik er 1u20min over (80% batt capaciteit over)
Op stand 2 doe ik er 1u05min over (vreet wel 50% van de batterij)
Ik heb nog niks aangepast aan stand 2 omwille dat ik de fiets nog aan het leren ben.
Ik mag de batterij niet opladen op het werk. Dus ik moet mijn energie met beleid gebruiken.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Nog even bijvertellen, ik gebruik ook de 983 Wh batterij
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb een beetje ervaring met een R&M (Bosch) fiets, de Supercharger. In vergelijking met een Stromer:
Positief:
- veel meer comfort
- door minder sterke motor energie zuiniger (zie ook het nadeel hieronder)
Neutraal:
- ruim voldoende actieradius (Supercharger wel meer met 2x 500Wh accu, Stromer met 983Wh accu)
- houding is op de Supercharger wat meer rechtop, op de Stromer wat sportiever, is een kwestie van voorkeur wat je prettig vind
Negatief:
- motor levert maar 350W, dus met windneutraal weer fiets je net meer dan 40 km/h (let op: teller overdrijft graag een paar km/h) maar met harde wind tegen is 35 km/h al lastig haalbaar. Met een Stromer of Klever X-Speed moet het hard waaien wil je niet meer aan de 40 km/h komen.

De Klever X-Speed is nu alleen nog leverbaar met 570Wh accu, de 850Wh accu blijft maar uitgesteld worden. Maar met die 850Wh accu ga je jouw afstand niet onder alle weersomstandigheden halen. Met vorst en windkracht 5 tegen ga je denk ik 40-45 km ver komen met die accu. Stromers zijn wat energie zuiniger dan de X-Speed, wellicht dat Klever de software nog wat kan tweaken, maar ik vraag me af of ze een vergelijkbaar niveau gaan halen.

Wat héél belangrijk is: ga eens met een Bosch systeem en met een Stromer en/of Klever fietsen. Sommigen zweren bij een middenmotor (Bosch systeem), anderen zweren bij een achterwielmotor. Ikzelf vind een middenmotor helemaal niet fijn fietsen, maar anderen hebben dat dus bij een achterwielmotor... Ga proberen, en zorg dat je een dealer vindt die je een paar dagen woon-werk laat doen als testrit. Je merkt met een tochtje van 5 km niet echt goed of het "jouw" fiets is. Na 2x daags 40km op het zadel gezeten te hebben weet je het wel :)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie