Is een speedbike financieel een goed alternatief voor een auto?

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 07 mei 2018, 23:25
Zonder auto word je vanzelf creatiever. Hoe handig het is hangt bijvoorbeeld ook af van hoe goed je op het OV bent aangesloten. Toen ik nog in Utrecht woonde heb ik zeker 15 jaar lang geen auto gehad. Dat was geen enkel probleem. Ik was dj en reisde het halve land af, ging prima. Er was bijna geen trein die niet door Utrecht reed, en Utrecht is aangesloten op het nachttrein netwerk.

Nu ik wat meer afgelegen woon is het ingewikkelder, maar feitelijk heb ik mijn auto alleen nog omdat mijn vader op leeftijd met kwakkelende gezondheid aan de andere kant van het land woont, en ik er direct heen móet kunnen als er iets aan de hand is. (En midden in de nacht is hier niet eens een taxi te krijgen.) Als mijn vader er niet zou zijn, dan was de kans zeer groot geweest dat ik mijn enige auto zou verkopen.
De TS woont in België. Als je dan niet in centrum van Antwerpen, Brussel of Gent woont is de optie OV echt wel hopeloos
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Als je eigen baas bent is het allemaal nog voordeliger in Nederland! Denk dan even aan KIA/MIA/Vamil. Daar kan geen ander vervoer tegenop. Ik ben nu ten opzichte van de trein in 2 jaar uit de kosten.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Lomito

Nederland is kampioen geld persen uit automobiliteit met bijna 20 miljard euro afpersgeld per jaar. Mede daarom is het leuk om een Stromer te rijden en zo jaarlijks vele duizenden euro's in eigen zak te houden. Naast het fietsplezier dat de Stromer sowieso al geeft.

https://www.ad.nl/auto/nederlandse-staa ... ~aa3c6500/
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Stroming schreef: 06 mei 2018, 16:51 Dan haal ik de 6000 euro + onderhoud + omnium er niet uit denk ik.
Zojuist alles over dit topic gelezen. Wat ik niet las is gewoon je Stromer na 2 jaar inruilen en een nieuwe aanschaffen. Zelf ben ik dat nl van plan. Oke, de eerste aanschaf heb ik gedaan met behulp van een fietsplan van mijn werkgever max €745,=, wat verlofuurtjes ingeleverd, had er veel over van vorig jaar dus voldoende om te Stromeren in mijn vrije tijd. Maar ik heb het gedaan omdat ik een alternatief zocht voor het hardlopen (2x 10 km per week of meer). Ik kreeg last van mijn voet en kon 2 dingen doen of doorlopen of een andere sport. Doorlopen was geen optie, kan je straks niets meer. Fietsen, ik moest er niet aan denken totdat ik las en hoorde over de Speedpedelec. Na het maken van een testrit eigenlijk direct verkocht. Dat was een mooi alternatief voor het lopen en zo is het gekomen. Weg met de trein, 2e auto is overgenomen door dochter lief. Ik ben bewust gestart in september 2017 en heb de hele winter door gefietst (op een weekje na ivm ongeval). Ik heb er nog geen moment spijt van gehad en nu gaat mijn vrouw ook een proefrit maken op een St1 25 km. Wow, dat kost dus ECHT geld :ck: . Door in te ruilen binnen de 2 jaar blijf je altijd in de garantieperiode rijden en heeft de Stromer nog aardig wat restwaarde. En wanneer je het gebruikt voor ww-verkeer van zo’n 20 km moet het kunnen. En het mag best wel wat kosten, voor niets gaat de zon op en het belangrijkste het is goed voor je lichaam. Oh ja, en het milieu :bu: .

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Stroming

Ik heb intussen tóch de stap gezet: mijn auto te koop gezet en de ST1X besteld :hy: Bedankt voor alle meedenkers, alle voordelen, alle nadelen. Het heeft me een goed zicht gegeven op wat me te wachten staat. Tomasj heeft zeker een punt wat de racefiets betreft. Toch ben ik niet van plan om dit te doen, aangezien ik verkies om op een ecologisch verantwoorde, maar toch ook zeker wel meer luxueuze manier mijn woon-werkafstand af te leggen. Ik ben van plan om mijn tankbudget maandelijks opzij te houden zodat ik na 5-6 jaar het aankoopbedrag terug gespaard heb. Ondertussen gaat de fiets mijn geest verruimen, mij rust en plezier geven en gebruik ik transporttijd op een efficiënte en sportieve manier :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Whoei, gefeliciteerd met je keuze! Wanneer wordt-ie geleverd? Of is dat nog even afwachten?
Stroming schreef: 14 mei 2018, 21:24 ik verkies om op een ecologisch verantwoorde, maar toch ook zeker wel meer luxueuze manier mijn woon-werkafstand af te leggen
Dat begrijp ik helemaal, en dit is ook precies wat de Stromer jou gaat bieden. Alleen de wind en regen houdt-ie niet tegen, maar zelfs dat mag bij mij de Stromerpret niet drukken. En inderdaad: je lichaam en geest gaan hier zo ontzettend wel bij varen. Ik spreek uit ervaring :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stroming schreef: 14 mei 2018, 21:24 Ik ben van plan om mijn tankbudget maandelijks opzij te houden zodat ik na 5-6 jaar het aankoopbedrag terug gespaard heb.
Ik doe hetzelfde :mrgreen:
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Ik vind het meer dan alleen maar het tankbudget. Ging ik voor een 2de kleinere auto? Neen toch maar die Pedelec. Met lease formule van bedrijf of volledig uit eigen zak.
Dit bespaar ik:
-Aankoop auto(maandelijks afbetalingsbedrag)
-Benzine(minimum 300km/week)
-Omnium verzekering
-Onderhoud

Extra inkomen:
-fietsvergoeding van bijna 300 euro/maand
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Lomito

Lamkram schreef: 14 mei 2018, 17:17 Door in te ruilen binnen de 2 jaar blijf je altijd in de garantieperiode rijden en heeft de Stromer nog aardig wat restwaarde.
Zo bekijk ik het ook. Voor de ST2s en ST5 is de garantieperiode zelfs 3 jaar dus dan zou je elke 3 jaar kunnen inruilen. De vraag is dan hoe de restwaarde tussen 2 en 3 jaar zich zal ontwikkelen, zal ook afhankelijk zijn van het aantal gereden kilometers... Ik zal hier eens met de dealer over gaan bomen. In mijn geval (10-12K) is het waarschijnlijk financieel aantrekkelijker om na twee jaar al in te ruilen. De fiets heeft dan nog een jaar garantie met zo'n 20-24K op de teller. Na drie jaar is de garantie op en 30-36K op de teller. Dat lijkt mij voor een potentiële koper duidelijk minder interessant...
Lomito

Even met dealer een praatje gemaakt over inruil en restwaarde. Niet de leeftijd van de fiets maar het aantal gereden kilometers blijkt vooral de restwaarde te bepalen. Een fiets uit 2017 die 20K heeft gereden is minder waard dan een fiets uit 2016 die 7K heeft gereden.

Wanneer je weinig kilometers per jaar maakt (zeg 0-5K) is het aan te bevelen extra garantiejaren te kopen bij een verzekeringsmaatschappij en dan 4-5 jaar door te rijden met de fiets. Rij je veel kilometers per jaar dan is het beter om geen garantie bij te kopen en elke 2-3 jaar een nieuwe fiets te kopen.

Mijn dealer vertelde dat hij bezig is met een verzekeringsmaatschappij om de garantie te verlengen.
Plaats reactie