Is een speedbike financieel een goed alternatief voor een auto?

Lomito

Ik heb de Stromer nooit als alternatief voor mijn auto gezien totdat ik er achter kwam dat ik de auto werkelijk niet meer gebruikte en heb deze in de herfst 2017 verkocht heb, lekker cold turkey de winter in!

En dan is het financiële voordeel wel heel groot:
1. afschrijvingskosten
2. brandstofkosten
3. wegenbelasting
4. verzekering
5. onderhoudskosten
6. parkeerkosten

Omgerekend naar integrale kilometerkosten kom je voor een leuke middenklasser uit op € 0,60 en voor een Stromer ST2s op € 0,15... Jaarlijks reed ik zo'n 10.000 km met de auto, met de Stromer rij ik ook zoiets. Voordeel € 4.500 per jaar... :ai daar kun je een leuke Stromer voor kopen in 2 jaar (ST5 ST5 ST5 ST5 ST5)...

Dat voordeel heb ik nooit interessant gevonden, veel belangrijker is het enorme fietsplezier dat ik beleef aan de Es en straks ongetwijfeld aan de ST5. Zie topics als Belevenissen op de ST1x/ST2/ST2s, Vrijdagmiddag Stromer-café, Stromer-actie in beeld... Voeg daarbij de vele uitstapjes met forumleden, morgen weer in Zandvoort en je praat niet meer over financieel voordeel. :ba :ba
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik heb het nooit becijferd (daarvoor hebben we Lomito ;p ) maar ik voel het wel, ik merk dat sinds ik mijn tweede auto niet meer heb staan meer over heb dan vroeger (en dat is aangenaam), uiteraard is die initiële zure pil van de aankoop er geweest maar hier heb ik die deels mijn verkoopbedrag van de auto opgevangen.

Ik stromer tussen de 600 en 800km per maand en als ik alleen dit getal gebruik kom ik uit op:

120€ fietsvergoeding + ongeveer 90€ enkel benzine dat mijn auto dronk = 210€ per maand die ik bespaar en dit is enkel dan nog maar zeer basic gerekend. want die auto kostte me pakken meer, verzekering, onderhoud, verkeersbelasting, eens nieuwe bandjes you name it.

De fiets moet ook soms nieuwe bandjes maar die kosten me toch net iets minder :bj
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb exáct dezelfde reiskostenvergoeding als Zebbernaut: 120 euro per maand. Dat is ongeacht of ik op de fiets of met de auto naar mijn werk ga. Die vergoeding dekte de werkelijke benzinekosten die ik met mijn auto maakte absoluut niet, en nu is het dus mooi E 1450,80 per jaar die ik in de Stromer kan steken.

Als ik uit ga van economische afschrijving van de Stromer in vijf jaar (ik ga er vanuit dat-ie langer mee gaat) dan heb ik de aanschafkosten van mijn Es er in vijf jaar uit, enkel en alleen al met de reiskostenvergoeding van mijn werkgever.

Dan wordt het staatje ineens een stuk makkelijker, want wat overblijft in de berekening zijn dus de bijkomende kosten voor mijn auto (onderhoud, verzekering) en die van mijn Stromer. De accu van de Stromer is de grootste kostenpost, maar ook van de accu geloof ik wel dat-ie het rustig vijf jaar vol houdt.

Onder de streep is de Stromer pure winst t.o.v. de auto, en dat loopt jaarlijks flink op. Als ik tijd heb zal ik de financiën van mijn auto er nog eens bij halen.

En dan heb ik het nog niet over de winst voor mijn gezondheid en humeur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Hallo allen,

Gelukkig is de wereld niet alleen maar “economie”.
Met een fiets naar het werk is gezonder en in grote delen van het jaar (behalve wellicht de centra van de grotere steden) een genot om in de open lucht van de natuur te genieten.
Behalve misschien als het regent :bp:

Peter
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Ik heb het voor de lol eens in een berekening van Autogids gegoten. Mijn wagen (Toyota Prius+) zou me, voor die 11000 kilometer die jij woon-werk zou rijden, meer dan 5000 euro per jaar kosten aan brandstof, BIV en wat dies meer zij. Onderhoud in de garage zit daar dan nog niet bij.

Zit er ook niet bij: de beweging die je dagelijks gaat doen, het gebrek aan ergernissen (file, ...),

Je zal dus 5500 euro uitgeven aan de fiets, nog enkele honderden euro's aan parafernalia zoals fietstassen, kledij, helm, ... maar op drie jaar tijd ga je ruim meer hebben uitgespaard dan wat je nog aan onderhoud aan de fiets zou uitgeven: ketting, banden, eventueel zelfs een nieuwe batterij. Je hebt ook nog die reiskostenvergoeding die je blijft houden, ongeacht het vervoersmiddel.
40km is goed te doen met die batterij, ikzelf doe er 50 heen en terug en heb dan met zwaar weer nog steeds 20% of meer over. Als ik wil kan ik 'm op 't werk ook opladen, zodat ik bij goed weer extra kilometers kan doen.

Ik zou in ieder geval de stap wagen.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stroompje schreef: 07 mei 2018, 11:02 Met een fiets naar het werk is gezonder en in grote delen van het jaar (behalve wellicht de centra van de grotere steden) een genot om in de open lucht van de natuur te genieten.
Helemaal mee eens. Toen ik mijn ST1 X net had heeft mijn dealer me gevraagd of ik een blog wilde schrijven over mijn ervaringen. Wat de Stromer mij aan gezondheid en genot terug heeft gegeven is werkelijk onbetaalbaar:

viewtopic.php?f=16&t=141&p=1841#p1841
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Simpel antwoord: Ja. Kosten per km zijn lager dan van auto, dus goed alternatief.

Voor jou situatie is het goed om even op een bierviltje even simpel te rekenen.
Als ik mijn eigen situatie er bij haal (32 km enkel fiets, 36 met auto) dan kwam ik op het volgende:
72 km per dag / 12 km per liter X 1.5 euro = 9 euro brandstof per dag x 200 werkdagen = 1800 euro per jaar brandstof (OV kosten waren toevalligerwijs precies gelijk).
Voor de fiets heb ik gerekend de aanschafprijs en verzekering, WA, onderhoud (250 per jaar), elektriciteit (0.20 per dag). Vaste lasten voor mijn fiets kwamen zo uit op ongeveer 500 euro per jaar.

1800-500=1300 per jaar besparing puur op brandstof voor auto (of OV). Binnen 4 jaar heb ik de fiets dus volledig 'terugverdiend' op basis van woon/werk.

Realitycheck na 5 maanden laat zien dat ik ongeveer 85% van mijn ritten idd met de fiets doe, dit drukt dus (samen met vrije dagen die ik niet echt had meegerekend) op de terugverdientijd. Echter alle ritten die ik in mijn 1-tje doe zonder veel mee te hoeven nemen doe ik tot 20 km nu ook met de fiets. Dit is ongeveer 20% van mijn reisafstand -> strepen we weer weg tegen de 15% niet met de fiest :ay

Laatste wat ik financieel nog kan meerekenen is de hoeveelheid snacks/koffie/broodjes die ik nu niet meer koop omdat ik niet meer op het station kom. Eigenlijk blijkt dat achteraf toch ook best veel geweest te zijn. Ook ben ik nu veel vaker op tijd op mijn werk omdat mijn reistijd nu altijd hetzelfde is door geen last van files / vertraging OV.

Vanwege de hoge aanschafprijs heb ik ook lang getwijfeld, het is tenslotte geen kattepis, en mijn auto kon ook niet weg (enige auto in gezin). Mocht het voor jou de instap dus financieel haalbaar zijn, dan is het naar mijn idee zeker de moeite waard.

PS: met 20 km enkel moet je volgens mij wel heel veel dagen werken om 11000 per jaar te maken....... :shock:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Leuk om alle verschillen in kosten en besparing te lezen.
Er is duidelijk niet 1 methode.
En zo is die van mij wéér anders.....

Tot 1 januari ging ik altijd met de auto naar mijn werk. 25 km enkel.
Diesel 1:20. Dat waren de schokkende kosten en daarmee de besparing op de brandstof niet.

De kosten zaten vooral in het parkeren in hartje Amsterdam Centrum. Daar had ik briljante plek voor maar 150,- per maand.
Ik ben gaan Stromeren omdat dat omhoog ging naar 250,- per maand. :ck:

Alleen al op basis van de besparing op de parkeerkosten heb ik mijn ST1 al na bijna 1 jaar terugverdiend.
Als ik besparingen op brandstof, afschrijving, onderhoud en wegenbelasting (dieselauto is verkocht, toyota hybride teruggekocht) mee reken, zelfs heel dik binnen een jaar al. :bf:
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

LNY schreef: 07 mei 2018, 13:18 De kosten zaten vooral in het parkeren in hartje Amsterdam Centrum. Daar had ik briljante plek voor maar 150,- per maand.
Ik ben gaan Stromeren omdat dat omhoog ging naar 250,- per maand. :ck:
"Maar" 150 euro per maand ook he? Voor een paar vierkante meter om je auto te mogen weg zetten. Ik vind het geweldig dat je dit hebt aangegrepen om aan de Stromer te gaan, veel beter dan meedoen aan die krankzinnige zakkenvullerij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Haha!!
Referentiekader is een gek ding.
€ 150,- per maand beschouw ik nog steeds als een koopie.
Als je bedenkt dat parkeren op straat en in garages € 5,- per uur is = 800,- per maand.
Als je gewend bent weinig tot niks te betalen is € 150,- per maand een absurd bedrag.

Het gekke is ook nog dat je met een lampje moet zoeken een vrij plekkie. Dus zat mensen die het allemaal gewoon betalen.

Ongeveer 10 jaar geleden hebben we gezocht naar een koophuisje in Amsterdam. Leuk appartementje gevonden, maar dan had je geen parkeerplek en de wachttijd op een parkeervergunning was gemiddeld 8 jaar.
Wel de optie om een parkeerplek te kopen op het terrein van de VVE voor "slechts" € 45.000,- (kosten koper). En dan sta je gewoon in de open lucht op een paar klinkertjes. Wel achter een hek. Dat dan weer wel.
Toen hebben we de keuze direct gemaakt om niet meer in Amsterdam te willen wonen.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Plaats reactie