Stromer: The Swiss driving experience, Made in ?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 29 apr 2018, 13:06
Stromer e-bikes destined for export to Europe are assembled by the company’s subsidiary in Riedstadt, Germany (near Frankfurt). An assembly line has been set up here recently. All other markets are directly supplied through Fairly Bike in Taiwan where BMC and Stromer bikes are made.
Bron: http://www.bike-eu.com/home/nieuws/2013 ... nt-1012976

Blijft dus de vraag of de fiets op de foto uit de openingspost al dan niet voor de Europese markt bestemd was ?
Zou kunnen inderdaad, dat Stromer een deel van de bikes voor de niet-Europese markt alsnog naar Europa heeft laten komen vanwege de grote achterstanden in levering. Het zou in ieder geval die sticker verklaren. (EBR is immers Amerikaans, dus die worden rechtstreeks vanuit Taiwan beleverd.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Alle Stromer frames komen inderdaad van van Fairly Bike, Taiwan. Bij mijn Stromer geen Taiwan sticker op het balhoofd, wel deze in het accuvak:

Stromer ST2 S manufacturer.png
Stromer ST2 S manufacturer.png (741.82 KiB) 2489 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mhoutman schreef: 29 apr 2018, 12:11 Ik meen dat er in het verleden ook bijna complete fietsen uit het verre oosten kwamen, maar niemand heeft mij dat ooit ‘durven’ bevestigen. Volgens mijn informatie is er wel voor gekozen om meer in Zwitserland te doen, om redenen van de slechte QC. Uiteraard blijven de meeste fietsfabrieken pure assemblage faciliteiten.
Stromer noemt bij de ST5 als USP dat deze volledig in Zwitserland wordt geassembleerd, maar geeft inderdaad nergens toe dat dit voor de andere modellen "dus"(?) niet geldt. Ik vind dat ook tegenstrijdig, en een beetje husselen met de feiten, in dit geval dus om de ST5 er beter op te doen staan. Wat er precies aan de andere Stromer modellen wordt geassembleerd in Zwitserland en Duitsland, en wat daarvan (alvast) in Taiwan gebeurt blijft volstrekt vaag.
mhoutman schreef: 29 apr 2018, 12:11Dat het Zwitserse vlag logo van de fiets is verdwenen heeft ook hier mee te maken. Het mocht niet meer gevoerd worden.
Ik ben nog altijd wel benieuwd of dat echt zo is, of dat dit anders zit. Ik weet dat de Zwitserse vlag een beschermd beeldmerk is, maar heb je de bron waaruit blijkt dat Stromer die vlag niet meer mag voeren?
mhoutman schreef: 29 apr 2018, 12:11 De lijst van onderdelen voor de ST2s is redelijk compleet. Ik mis de spatborden, maar heb geen idee of deze bijv. door SKS gemaakt worden. Het is topkwaliteit maar het voorspatbord blijft veel te kort.
Ik vermoed dat spatborden, afdekplaten, bagagedrager etc. etc. allemaal uit Taiwan komen.
mhoutman schreef: 29 apr 2018, 12:11Last but not least blijft het gerucht over de gewijzigde SYNO Drive motorenleverancier mij intrigeren. Het zou de reden zijn voor de grote vertraging van de ST2 productie. Ik vind het een raar verhaal dat TDMC de productie zomaar aan een ander overlaat….
TDCM is een OEM fabrikant. Zij ontwerpen, fabriceren en leveren de motoren (en trouwens ook de TMM-sensor) in opdracht van Stromer, die daar dan weer het eigen merk op zet. Tot de clientèle van TDCM behoort niet alleen Stromer, maar bijvoorbeeld ook Klever en Brompton. Dat Klever met de X-Speed ook zo lekker uit de bus komt, is dus mede te danken aan de goeie motoren van TDCM.

TDCM is gevestigd in Taiwan. Waar TDCM exact fabrieken heeft staan: geen idee. Mijn indruk van het hele "manufacturer switch"-verhaal is dat Stromer nog altijd de motoren van TDCM afneemt, maar dat deze nu (door TDCM, voor Stromer) worden gefabriceerd op een andere locatie, en daar zijn opstart/leveringsproblemen ontstaan, met grote gevolgen voor de levering van de 2018 Stromers.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Golvas

Stromeur schreef: 29 apr 2018, 14:37 Stromer ST2 S manufacturer.png
Het VIN (Vehicle Identification Number) van je ST2S begint alvast met RF**** : dit duidt inderdaad dan weer op Taiwan ...
mhoutman

Misschien maar goed ook dat we niet alles weten en het zal mij eerlijk gezegd ook worst zijn waar een Stromer vandaan komt; laat ze eerst hun QC maar eens verbeteren.

Het verhaal over het verdwijnen van de Zisterse vlag uit het logo heb ik van een insider. Ik zal er nog eens induiken maar zover ik weet is de Zwitserse wetgeving behoorlijk streng in deze en mag het logo alleen gevoerd worden als productie/assemblage ook daadwerkelijk in Zwitserland plaats vindt.

De dragers van Stromer zijn van Racktime. Dit is weer van het Duitse Tubus die bij het Chinese Standwell in Shenzen laat produceren. Tubus werkt in Vietnam samen met Bor Yueh, hun hoofd producent.

TDMC, de motorenfabrikant voor Stromer heeft haar R&D en productie zover ik weet slechts op 1 locatie t.w. Taoyuan, Taiwan. Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat ze daar een capaciteitsprobleem hebben omdat ze steeds meer klanten krijgen, mar hetzelfde hoorden we over de beschikbaarheid van de accu en het nieuwe display.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Stromeur schreef: 29 apr 2018, 14:31 (EBR is immers Amerikaans, dus die worden rechtstreeks vanuit Taiwan beleverd.)
:shock: Dit is vast nog niet bekend bij Trump..... :lol:
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Golvas

mhoutman schreef: 29 apr 2018, 17:35 Het verhaal over het verdwijnen van de Zisterse vlag uit het logo heb ik van een insider. Ik zal er nog eens induiken maar zover ik weet is de Zwitserse wetgeving behoorlijk streng in deze en mag het logo alleen gevoerd worden als productie/assemblage ook daadwerkelijk in Zwitserland plaats vindt.
Ik wist dat ik het al eens eerder tegenkwam ... ;)

Linkje : http://stromerforum.nl/viewtopic.php?t=547#p9772
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb inderdaad ook van mhoutman geleerd dat de Zwitserse vlag een beschermd beeldmerk is. Wist ik evenmin. (En als Stromer die vlag daarom weg heeft moeten halen van hun bikes, dan zullen ze daar ongetwijfeld van balen als een stekker.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mhoutman

Blijft het raadsel van de sticker :ck:
Plaats reactie