Stromer: The Swiss driving experience, Made in ?

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer is een Zwitsers bedrijf. Het hoofdkwartier staat in Oberwangen. Op deze “Stromer Campus” worden de Stromers ontworpen en ontwikkeld. Stromer heeft assemblage-locaties in Zwitserland (hoofdkwartier Oberwangen) en Duitsland.

De Stromer bikes mogen dan zijn ontworpen in Zwitserland; de onderdelen worden daar niet gemaakt. Logisch: zou deze bike tot aan het laatste schroefje uit Zwitserse fabrieken komen, dan werd-ie compleet onbetaalbaar. Je ziet dit ook bij de populaire Spurcycle fietsbel en de Cirrus Cycles BodyFloat: allebei “Made in the USA”, allebei steenduur.

Ik vind het ook helemaal niet aan te raden voor Stromer om alles zelf te gaan fabriceren. Ieder zijn vak. Voor het leeuwendeel van de afmontage heeft Stromer gekozen voor toonaangevende merken zoals Magura, Shimano, Supernova, FSA, DT Swiss etc.

Maar de belangrijkste onderdelen, de onderdelen die van de Stromer een Strómer maken, en die zorgen voor “The Swiss driving experience”, zijn de motor, de accu en het frame. Het was mij al bekend dat deze Stromer-specifieke onderdelen worden gefabriceerd in Taiwan. (Ik verwacht dat dit b.v. ook geldt voor de OMNI, de controller en klein-materiaal voor de afwerking.) Ik vind dat persoonlijk geen probleem, mits Stromer de kwaliteitscontrole maar goed op orde heeft.

Mijn indruk is dat er maar weinig mis is met deze in Taiwan gefabriceerde onderdelen. De problemen die ik tegen kom met Stromers zijn het gevolg van assemblage-fouten en -erger- zwakheden in het ontwerp. Dat ligt niet aan Taiwan, dat zit bij Stromer zelf. En dat is dan ergens ook weer goed nieuws, want omdat het Stromers eigen ontwerp is, kan Stromer er ook alles naar eigen inzicht aan wijzigen.

Toch lijkt die Stromer-slogan ervoor te zorgen dat niet iedereen ervan op de hoogte is dat de Stromer samengesteld is uit onderdelen uit diverse landen, zowel Europees, Amerikaans als Aziatisch. En tja, het voelt toch wel een beetje “mwah” wanneer je je kersverse Zwitserse Stromer ontvangt met een “Made in Taiwan” sticker pal voorop je balhoofd onder het Stromer-logo. Zo confronterend hoeft het nu ook weer niet, mensen van Stromer. Doe die sticker maar gewoon ergens onderaan de trapas:

p2843705949-5 (1).jpg
p2843705949-5 (1).jpg (129.18 KiB) 3632 keer bekeken

Dank Tomasj voor de foto. Die sticker heb ik niet eerder zo gezien op een Stromer (nieuw, of halen dealers die er meteen af?), maar dit was voor mij wel aanleiding om eens te bekijken uit welke landen onze Stromer nu eigenlijk afkomstig is:

Voor mijn ST 2 S 2017 geldt:

Taiwan:
Stromer Frame
Stromer SYNO Drive motor (TDCM)
Stromer Accu
Alle FSA onderdelen zoals crank, trapas etc.

Duitsland:
Supernova M99 PRO koplamp
Supernova M99 Taillight achterlicht
Ergon GS1handgrepen
Continental Top Contact II banden
Bush+Müller spiegel

Italië:
Fi'zi:k Special Edition zadel

Japan:
Shimano di2 XTR 11-speed versnellingen

Onduidelijk:
Magura MT5 NEXT e remmen: Magura was altijd Made in Germany, maar Magura heeft sinds enkele jaren ook fabrieken in Azië en de USA.

DT Swiss velgen: DT Swiss heeft fabrieken in Zwitserland, Duitsland, Polen, Frankrijk, USA en Taiwan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Zoals al eerder aangegeven, ik heb geen problemen met het feit dat de fiets in Taiwan wordt geproduceerd. Maar gebruik die slogan dan niet, of wijzig hem een beetje
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De fiets wordt niet in Taiwan geproduceerd. De onderdelen komen van over de halve wereld (fabricage) en worden tot fiets in elkaar gezet in Duitsland en Zwitserland (of -deels- in Taiwan?) (assemblage).

"The Swiss driving experience" gaat over de ervaring, die Stromer-grijns. En die ontstaat doordat een Zwitsers bedrijf deze bike heeft ontworpen en verkoopt. Volgens mij is dat legaal, al zal de Stromer marketing-afdeling heel goed weten welke indruk hiermee eveneens wordt gewerkt.. Maar waar zou Stromer die slogan dan in moeten wijzigen?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

De slogan is op zijn minst een beetje misleidend. Ik vind de slogan van Apple bijvoorbeeld heel wat duidelijker.
En met geproduceerd bedoel ik dus inderdaad geassembleerd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

"Think different"?

Die gaat inderdaad heel erg goed i.c.m. de Steve Jobs-cultus. Verder zegt het bijzonder weinig, behalve dat mensen met Apple producten al lang niet meer different zijn, maar zich nog altijd wel zo willen voelen (met z'n allen tegelijk ;p ) en daar ook graag heel veel voor betalen. (Gechargeerd gesteld, ik weet het.) Maar hoe dan ook: briljante slogan, dat wel.

Eigenlijk had Stromer dat Zwitserse er misschien uit moeten laten, maar ik snap wel dat ze dat graag inzetten: Zwitserse precisie. Maarja, hoe valt dit te verdedigen met onderdelen uit alle landen behalve Zwitserland.

PS: Ik raak helemaal in de war van jouw nieuwe avatar, ik heb steeds niet door dat jij het bent :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 29 apr 2018, 01:05 "Think different"?

:
Apple, Designed in California, Made in China
Die gaat inderdaad heel erg goed i.c.m. de Steve Jobs-cultus. Verder zegt het bijzonder weinig, behalve dat mensen met Apple producten al lang niet meer different zijn, maar zich nog altijd wel zo willen voelen (met z'n allen tegelijk ;p ) en daar ook graag heel veel voor betalen. (Gechargeerd gesteld, ik weet het.) Maar hoe dan ook: briljante slogan, dat wel.

Eigenlijk had Stromer dat Zwitserse er misschien uit moeten laten, maar ik snap wel dat ze dat graag inzetten: Zwitserse precisie. Maarja, hoe valt dit te verdedigen met onderdelen uit alle landen behalve Zwitserland.

PS: Ik raak helemaal in de war van jouw nieuwe avatar, ik heb steeds niet door dat jij het bent :mrgreen:
Ik heb geen iPhone hoor. En ik zal mijn avatar op tijd en stond veranderen om je op 't verkeerde been te zetten :aq
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 29 apr 2018, 01:15 Apple, Designed in California, Made in China
Dat is niet de slogan van Apple, dat is wat ze vermelden op al hun producten i.v.m. verplichte herkomstetikettering.
Tomasj schreef: 29 apr 2018, 01:15 En ik zal mijn avatar op tijd en stond veranderen om je op 't verkeerde been te zetten :aq
En dan ook ineens heel raar gaan schrijven, dan ben je me zo kwijt :girl:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb zelf wel diverse iPhones gehad trouwens, prima smartphones. Maar nu is het toevallig een Samsung, omdat ik die momenteel het meeste waar voor zijn geld vind bieden. (Of eigenlijk vond, sinds duidelijk is geworden hoe belachelijk kort Samsung haar producten na lancering nog wil blijven ondersteunen.) Verder ben ik niet echt merkvast.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mhoutman

@Stromeur, dank voor deze kritische bijdrage :)

De sticker is een goed voorbeeld hoe goed Stromer sommige zaken op orde heeft: niet al te best. Zelfs de +Stromer - opdruk is niet recht t.o.v de sticker die ik ook voor het eerst zie. (of het komt omdat deze op een witte fiets meer opvalt en de dealer deze sticker vergeten is te verwijderen).

Een paar opmerkingen.

Ik meen dat er in het verleden ook bijna complete fietsen uit het verre oosten kwamen, maar niemand heeft mij dat ooit ‘durven’ bevestigen. Volgens mijn informatie is er wel voor gekozen om meer in Zwitserland te doen, om redenen van de slechte QC. Uiteraard blijven de meeste fietsfabrieken pure assemblage faciliteiten.

Dat het Zwitserse vlag logo van de fiets is verdwenen heeft ook hier mee te maken. Het mocht niet meer gevoerd worden.

De lijst van onderdelen voor de ST2s is redelijk compleet. Ik mis de spatborden, maar heb geen idee of deze bijv. door SKS gemaakt worden. Het is topkwaliteit maa het voorspatbord blijft veel te kort.

Kabelbomen etc. zouden zomaar uit Oost-Europa kunnen komen want deze worden uiteraard pas bij assemblage gemonteerd.

Veel grotere Europese fietsonderdelenmerken hebben ook fabrieken in het verre oosten waar ze ofwel outsourcen of zelf produceren. Zo produceert Ergon ook in Taiwan, Continental in China en Shimano bijvoorbeeld in Maleisië en China. Je zult dus echt per product (op de verpakking) de herkomst moeten achterhalen.

Last but not least blijft het gerucht over de gewijzigde SYNO Drive motorenleverancier mij intrigeren. Het zou de reden zijn voor de grote vertraging van de ST2 productie. Ik vind het een raar verhaal dat TDMC de productie zomaar aan een ander overlaat….
Golvas

Stromer e-bikes destined for export to Europe are assembled by the company’s subsidiary in Riedstadt, Germany (near Frankfurt). An assembly line has been set up here recently. All other markets are directly supplied through Fairly Bike in Taiwan where BMC and Stromer bikes are made.
Bron: http://www.bike-eu.com/home/nieuws/2013 ... nt-1012976

Blijft dus de vraag of de fiets op de foto uit de openingspost al dan niet voor de Europese markt bestemd was ?

Foto's van Stromers met het "MADE IN TAIWAN" stickertje circuleren al eventjes op het internet, o.a. onderstaande die al in 2014 werd gebruikt op EBR : https://goo.gl/photos/z2KfpqRnq8ePMSYT6

Afbeelding
Plaats reactie