Stromer: The Swiss driving experience, Made in ?

mhoutman

Dan nog het interessante artikel in bike.eu. Productie in Zwitserland van 10.000 voor overwegend Zwitserland lijkt me behoorlijk hoog. Fabrikage in Duitsland voor EU - misschien ook juist wegens fiscale redenen - aannemelijk...

Blijft het raadsel van de sticker :ck:
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

In deze dagen van global economy is het vrij naïef om aan te nemen dat een voorwerp volledig in het thuisland van de firma wordt geproduceerd. China, en hun naar eigen zeggen afvallige provincie Taiwan nemen daarbij het leeuwendeel van de productie op zich, al lijkt al een deel van de goedkope productie zich te verschuiven naar Afrika, door Chinese firma's wel te verstaan.
Elk automerk bevat onderdelen van Bosch, en dan gaat het niet alleen om oliefilters e.d. maar ook remsystemen, sensoren, ... Zelfs de motor hoeft niet noodzakelijk van het eigen merk te zijn. Bij de smartphones zijn er voorbeelden te vinden bij o.a. Apple, dat Samsung-schermen gebruikt.
Stromer lijkt me zo'n typische start-up die plots groot is geworden door op de juiste tijd op de juiste plaats met het juiste concept te komen. Ze maken het ontwerp, en schakelen voor de rest contractoren en leveranciers in. Hier in mijn dorp is er ook zo'n firma die tientallen programmeurs en ingenieurs tewerkstelt en stuursystemen ontwerpt en programmeert op vraag van klanten. Ik ben er zeker van dat zij zo'n omni-sturing van Stromer ook zouden kunnen ontwerpen. De effectieve productie van de printplaten gebeurt uiteraard in China...
Scheldelaan-Stromer
Plaats reactie