Nut van de 25km Stromer?

Plaats reactie
HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

Ik heb nog helemaal geen ebike of speed pedelec. Nu kom ik op verschillende sites high end ebikes tegen met een nieuwprijs van boven der EUR4300, en een paar honderd kilometers op de klok.

Zijn die nog betaalbaar om te bouwen naar speed pedelec? Zo is er een Nederlandse fietsenmaker die Stromer ST1 in 25 km uitvoering als opruiming verkoopt. Met speciale software kunnen ze tot 37kmpu gaan. Ik vraag mij alleen af op deze firmware in NL legaal is.

Maar kan men, nu een nieuwe speed pedelec een remlicht en toeter moet hebben, langzame ebikes nog legaal tot speed model te verbouwen en te keuren?
KevKe
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 16 jan 2018, 12:34
Locatie: België

Ik ken iemand (België) die een ombouwkit (45km/u) gekocht heeft via Ali Express. Deze kits zijn bij mijn weten momenteel illegaal aangezien je geen gelijkvormigheidsattest hebt. Homoleveren is momenteel ook niet mogelijk. Verder heeft hij nog de nodige problemen met deze Chinese prul, al zullen er waarschijnlijk ook wel degelijke kits op de markt zijn. Verder kan je je natuurlijk wel inbeelden hoe gevaarlijk het is om zonder aangepaste remmen en aangepast frame tegen die snelheid het verkeer in te komen. Ik kan je zeggen dat 45 km/u echt snel is en dat je frame heel wat klappen krijgt. Zeker op onze Belgische fietspaden...
ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - Zwart
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HansAnders schreef: 15 apr 2018, 11:47 Zo is er een Nederlandse fietsenmaker die Stromer ST1 in 25 km uitvoering als opruiming verkoopt. Met speciale software kunnen ze tot 37kmpu gaan. Ik vraag mij alleen af op deze firmware in NL legaal is.
Dat is illegaal, niet alleen in NL maar ik verwacht in de hele EU, net als het opvoeren van een brommer.
HansAnders schreef: 15 apr 2018, 11:47 Maar kan men, nu een nieuwe speed pedelec een remlicht en toeter moet hebben, langzame ebikes nog legaal tot speed model te verbouwen en te keuren?
Ja hoor, kan best. Gaat je alleen wel een aardige bak tijd en geld kosten, zoveel misschien dat je net zo goed meteen een speed pedelec had kunnen kopen. Je zult je Stromer zo moeten verbouwen dat-ie aan de nieuwe typegoedkeuring voldoet ("een" willekeurige toeter van Alie bijvoorbeeld is niet voldoende) en het geheel laten keuren bij de RDW. Hoeveel dat kost hangt o.a. af van de tijd die de RDW ermee kwijt is, daarvoor kun je eventueel van tevoren een kostenindicatie opvragen.

Dit is de tarievenlijst:

https://handboek.rdw.nl/-/media/rdw/rdw ... v-2018.pdf
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

Ik heb nu pas gezien dat je in Den Haag met een 25km ebike nog over de fietspad mag, maar met een snelle pedelec via de straat moet rijden.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niet alleen in Den Haag, maar in heel Nederland mag je met een 25km/u e-bike gewoon op het fietspad. Met een 45km/u e-bike moet je binnen de bebouwde kom (opnieuw in heel NL, net als brommers) de rijbaan op, tenzij middels borden anders is aangegeven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie