Overbrengingsverhouding. 1x11 27,5"

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Stromer maakt een de SP geschikt is voor alle omstandigheden, denk ik.  Ik bedoel je moet wel een berg opkomen in Zwitserland met windkracht 10 tegen. Nu is dit in ons dagelijks gebruik wat te overdreven, toch. Gezien de 11T/42T op de cassette.

1 Mogen en kunnen we (FM) (zoals bij een gewone fiets) de cassette dan wel het voorblad aanpassen? 

2 Zijn er passende voorbladen met andere tand aantallen in de handel?

3 Geeft dit problemen met de garantie?

4 Kan de software/hardware hiermee overweg?

5 Gebruiken ervaren Stromers de gehele cassette?

 

De situatie zoals deze nu standaard op de Stromer ST3 geleverd worden. (Bron, van beschikbare catalogus gegevens).

Band 27,5 (54-584)

Voorblad 52 T

Cassette 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42 T

Cadans 72 omw/min Berekend bij 45Km/uur.

https://www.j-berkemeier.de/gear-calcul ... e+rt=false

 

Cadans 80 omw/min Geeft dan een tempo van 49,7Km/uur

https://www.j-berkemeier.de/gear-calcul ... e+rt=false

Lezend in dit forum leert mij dat er niet harder gereden wordt dan 50Km/uur. Ik denk dat de meesten onder ons de cadans van 80 omw/min ook niet halen.

 

Een voorblad met 53 tanden ( die zijn er). Cadans 80 omw/min. Geeft dan een tempo van 50,6 Km/uur op de 11T en een tempo van  46.4Km/uur op de 12T. Dan zit je niet te gemakkelijk op de 11T als het 45Km/uur gaat. En heb je nog wat over. En geeft een iets betere kettinglijn.

https://www.j-berkemeier.de/gear-calcul ... e+rt=false


Een voorblad van 53 tanden. Een cassette 11T/27T en Cadans 80 omw/min. Hiermee kun je dan een tempo Stromeren tussen de 20,6 en 50,6Km /uur. Voordeel is dan dat je de gehele cassette zult gebruiken. Waarschijnlijk.

https://www.j-berkemeier.de/gear-calcul ... e+rt=false

 

De vraag is dan natuurlijk of je goed kunt starten, en of de ondersteuning voldoende zal zijn in ons relatieve vlakke landjes.
Zijn er Stromers die hier ervaring mee hebben, hiermee experimenteren?
Laatst gewijzigd door Needspeed op 02 jan 2019, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Het is veel eenvoudiger de achterste cassette aan te passen. Er is al een topic lopende over dit onderwerp.
viewtopic.php?f=8&t=66
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Tomasj schreef: 02 jan 2019, 20:13 Het is veel eenvoudiger de achterste cassette aan te passen. Er is al een topic lopende over dit onderwerp.
viewtopic.php?f=8&t=66
In de laatste berekening, pas ik dan ook de cassette aan. ;) In je genoemde topic gaat het om de 26" wielen en 2x10/11 (ofzo)
Dit is andere koek. :lol:
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Neen, helemaal niet, het probleem blijft hetzelfde (alhoewel ik probleem bij de ST3 niet zie, ik vind 90 rpm een normale trapfrequentie.)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Enige probleem bij de ST3 is dat je de 12 en de 14 mist in de standaard cassette. De rest is prima voor all round inzet.

@tomasj: 90rpm is heel normaal voor een getrainde fietser, maar dat is niet iedereen hier.
Plaats reactie