Beste
Ik vraag me af of je uw voor- en achterlichten kunt uitzetten? De fm maakte me wijs dat dit automatisch ging naargelang de helderheid buiten, maar nu enkele kms verder lijkt me dit gelul, komende van de nek!
Men dagrij kan ik uitzetten via servicemenu.
Kan iemand me verder helpen?
Alvast bedankt
Lichten uitzetten?
- boomshakalak
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
- Locatie: België, Antwerpen
- Merk SP: Stromer ST7 LE
- Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - Kinekt XR Zadelpen / W-W: 26km enkel
Stromer ST5 ABS
Stromer ST3 Cool White
Sparta M9b e-Speed (45)
Stromer ST5 ABS
Stromer ST3 Cool White
Sparta M9b e-Speed (45)
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
Lichten uitzetten gaat niet (tenzij je accu leegrijdt en dan nog eens een uur de lampen laat branden). Ik schat dat Stromer dit doet vanwege regelgeving..
Waarom zou je je lichten willen uitdoen? Alles wat je zichtbaarheid vergroot in het verkeer is meegenomen...
Waarom zou je je lichten willen uitdoen? Alles wat je zichtbaarheid vergroot in het verkeer is meegenomen...
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Enige reden die ik kan bedenken waarom iemand dit zou willen is om batterij te besparen.
Geen idee hoeveel impact dit effectief zal hebben op je actieradius, maar verder kan ik ook niet bedenken waarom je de lamp uit zou willen.
Geen idee hoeveel impact dit effectief zal hebben op je actieradius, maar verder kan ik ook niet bedenken waarom je de lamp uit zou willen.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Sommige mensen willen dit doen om niet op te vallen dat ze op het fietspad rijden waar ze het niet mogen. Andere redenen heb ik nog niet gehoord.
De SuperNova M99 Pro verbruikt 16 Watt in Low Beam (technische gegevens van de Roxim zijn er volgens mij niet). Dat wil zeggen dat je de autonomie met ongeveer 2 km zou kunnen verlengen (ik rijd de batterij van mijn fiets leeg in 1 h 40 min). De Roxim gaat waarschijnlijk nog iets minder verbruiken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Mocht de reden voor het uitzetten van het licht te maken hebben met energie verbruik: wees gerust, die lampjes zijn enorm energiezuinig. In vergelijking met de motor is dit zelfs bijna verwaarloosbaar.
Even wat getallen van mijn fiets (vergelijkbare vermogens, 36V ipv 48V bij jullie):
Mijn motor trekt maximaal 26A stroom. Onder normale omstandigheden trekt hij steevast tussen de 10 en 16A aan stroom.
Dus als ik even uitga van een gemiddelde stroom van 15A: als ik 1 uur fiets, trekt mijn motor zo'n 15Ah (ofwel ongeveer 540Wh) aan energie.
Nu mijn lamp (M99 Pro), deze gebruikt bij groot licht 0,6A. Stel: ik heb de hele rit mijn lamp op groot licht staan, dan verbruikt deze dus 0,6Ah (21,6Wh) tijdens die rit.
Als ik nu ook nog de aanname doe dat ik gemiddeld 35 km/h heb gereden, dan heb ik dus in dat uur precies 35 km gereden. Het verbruik was dus 15,4 Wh/km. Als ik mijn lamp uit had gezet zou ik dus energie voor 1,4 km bespaard. Let op: dit is met de hele rit groot licht aan! Dat doe je niet omdat je geen verlichting nodig hebt.
In de situatie waarin ik het licht eventueel uit zou kunnen zetten (dus gewoon meer dan voldoende licht) staat de bouwlamp in dagrijlicht mode. Dan verbruikt hij 0,1A, ofwel zou ik met het uitzetten van de lamp zo'n 233 meter verder kunnen komen. Voor de ST3 rijders zonder dagrijlicht in de koplamp: met gewoon dimlicht aan verbruikt mijn lamp 0,3A. Dus het uitzetten daarvan levert je zo'n 700m bereik op. Goh.
De getallen zullen bij jullie natuurlijk net anders zijn, maar het komt uiteindelijk neer op een "winst" van een kilometer bereik ten koste van je zichtbaarheid. Persoonlijk vind ik dat een verkeerde optimalisatie.
Noot: ik kom op andere getallen dan Tomasj, dat is niet omdat hij OF ik gelijk heb: hij heeft zijn fiets ingesteld staan op lager verbruik en meer zelf doen. Dan veranderen de getallen.
Even wat getallen van mijn fiets (vergelijkbare vermogens, 36V ipv 48V bij jullie):
Mijn motor trekt maximaal 26A stroom. Onder normale omstandigheden trekt hij steevast tussen de 10 en 16A aan stroom.
Dus als ik even uitga van een gemiddelde stroom van 15A: als ik 1 uur fiets, trekt mijn motor zo'n 15Ah (ofwel ongeveer 540Wh) aan energie.
Nu mijn lamp (M99 Pro), deze gebruikt bij groot licht 0,6A. Stel: ik heb de hele rit mijn lamp op groot licht staan, dan verbruikt deze dus 0,6Ah (21,6Wh) tijdens die rit.
Als ik nu ook nog de aanname doe dat ik gemiddeld 35 km/h heb gereden, dan heb ik dus in dat uur precies 35 km gereden. Het verbruik was dus 15,4 Wh/km. Als ik mijn lamp uit had gezet zou ik dus energie voor 1,4 km bespaard. Let op: dit is met de hele rit groot licht aan! Dat doe je niet omdat je geen verlichting nodig hebt.
In de situatie waarin ik het licht eventueel uit zou kunnen zetten (dus gewoon meer dan voldoende licht) staat de bouwlamp in dagrijlicht mode. Dan verbruikt hij 0,1A, ofwel zou ik met het uitzetten van de lamp zo'n 233 meter verder kunnen komen. Voor de ST3 rijders zonder dagrijlicht in de koplamp: met gewoon dimlicht aan verbruikt mijn lamp 0,3A. Dus het uitzetten daarvan levert je zo'n 700m bereik op. Goh.
De getallen zullen bij jullie natuurlijk net anders zijn, maar het komt uiteindelijk neer op een "winst" van een kilometer bereik ten koste van je zichtbaarheid. Persoonlijk vind ik dat een verkeerde optimalisatie.
Noot: ik kom op andere getallen dan Tomasj, dat is niet omdat hij OF ik gelijk heb: hij heeft zijn fiets ingesteld staan op lager verbruik en meer zelf doen. Dan veranderen de getallen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- boomshakalak
- Veteraan
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 28 nov 2018, 20:49
- Locatie: België, Antwerpen
- Merk SP: Stromer ST7 LE
mijn reden: Als ik in de garage rommel, moet de fiets geregeld verplaatst worden, en dan is het dom, dat het licht op staat. anders blokkeert deze telkens.
En dan nog, ik vind dat het gewoon moet kunnen, zonder enige reden. Mijn gaspedaal van de auto gaat ook tot 250, maar dat doe ik ook niet omdat het niet mag, maar het kan. Dus ik vind dat het gewoon moet kunnen!
voila
En dan nog, ik vind dat het gewoon moet kunnen, zonder enige reden. Mijn gaspedaal van de auto gaat ook tot 250, maar dat doe ik ook niet omdat het niet mag, maar het kan. Dus ik vind dat het gewoon moet kunnen!
voila
- Stromer ST7 LE - Verende Voorvork - Kinekt XR Zadelpen / W-W: 26km enkel
Stromer ST5 ABS
Stromer ST3 Cool White
Sparta M9b e-Speed (45)
Stromer ST5 ABS
Stromer ST3 Cool White
Sparta M9b e-Speed (45)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Als je de fiets uit hebt staan, dan blokkeert deze toch niet? Voor zover ik begrepen heb staat de fiets aan, uit of in lock. Afijn, dat laat ik aan de Stromeraars over
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]