Extra voorlicht

Het jonge broertje/zusje van de ST5.
Gebruikersavatar
Golvas
Expert
Expert
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Re: Extra voorlicht

Bericht door Golvas » 03 jan 2019, 06:20

Golvas V2.0

Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - 983 Wh

Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 960
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: Extra voorlicht

Bericht door Daniel1975 » 03 jan 2019, 07:04

In dit filmpje zie je precies het probleem van de Roxim: te smalle lichtbundel en een donker gat voor de fiets. Dat de lamp op rechte donkere stukken prima voldoet ben ik direct met Boomshakalak eens, maar zodra je bochtjes krijgt of ongelijk wegdek is de lamp echt niet toerijkend. En probeer het maar eens met een hulplampje die de eerste 5m extra verlicht; er zal een wereld open gaan.

Gieleuh
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 nov 2018, 22:36
Locatie: Belgica
Contacteer:

Re: Extra voorlicht

Bericht door Gieleuh » 03 jan 2019, 09:21

In downhill heb ik altijd geleerd om ver voorruit te kijken en niet vlak voor de fiets. Je gaat immers naar waar je kijkt. Ik vind verlichting vlak voor de fiets dus niet nodig, ook niet in onverlichte bochtige donkere wegen. Maar dit is natuurlijk iedereen zijn persoonlijke voorkeur.

Op nightrides had ik zelf enkel een lupine op mijn helm, die verlicht heel de buurt maar was eigenlijk niet nodig.
Stromer ST3 Launch Edition - Crank Brothers Mallet :ba

Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 960
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: Extra voorlicht

Bericht door Daniel1975 » 03 jan 2019, 12:11

Gieleuh schreef:
03 jan 2019, 09:21
In downhill heb ik altijd geleerd om ver voorruit te kijken en niet vlak voor de fiets. Je gaat immers naar waar je kijkt.
Is bij afdalen met de racefiets inderdaad precies zelfde. De bocht doorkijken ipv vlak voor je wiel.
Alleen door die smalle bundel kun je dus die bocht niet in kijken.

Verlichting vlak voor de fiets vind ik echter wel degelijk erg prettig. Misschien niet als je "toert", maar ik rij serieus hard door en dan wil je het wegdek in de bochten gewoon goed kunnen lezen.

Het grappige is dat ik mij op de racefiets bij hogere snelheden veel vertrouwder en veiliger voel dan nu met de Stromer en wellicht daarom ook zo de behoefte aan extra licht heb.

Gieleuh
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 nov 2018, 22:36
Locatie: Belgica
Contacteer:

Re: Extra voorlicht

Bericht door Gieleuh » 03 jan 2019, 16:30

Mijn gemiddelde snelheid ligt ook boven 41.5km/h en sta met schiften. Ik begrijp inderdaad dat de breedte soms wat te kortschiet als je een bocht wil aansnijden. Het zwarte gat voor de fiets stoort me echter niet.

De bekabeling is wel makkelijk bereikbaar dus misschien gewoon connector bijplaatsen voor een extra vast licht, maar garantie zal dan vervallen wss. De supernova is me wat de duur voor wat het is.
Stromer ST3 Launch Edition - Crank Brothers Mallet :ba

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Berichten: 424
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Re: Extra voorlicht

Bericht door WFVst5 » 03 jan 2019, 21:08

Daniel1975 schreef:
03 jan 2019, 12:11
Gieleuh schreef:
03 jan 2019, 09:21
In downhill heb ik altijd geleerd om ver voorruit te kijken en niet vlak voor de fiets. Je gaat immers naar waar je kijkt.
Is bij afdalen met de racefiets inderdaad precies zelfde. De bocht doorkijken ipv vlak voor je wiel.
Alleen door die smalle bundel kun je dus die bocht niet in kijken.

Verlichting vlak voor de fiets vind ik echter wel degelijk erg prettig. Misschien niet als je "toert", maar ik rij serieus hard door en dan wil je het wegdek in de bochten gewoon goed kunnen lezen.

Het grappige is dat ik mij op de racefiets bij hogere snelheden veel vertrouwder en veiliger voel dan nu met de Stromer en wellicht daarom ook zo de behoefte aan extra licht heb.
MMM daarom hebben rally auto's en Enduro motoren zoveel eXtra licht nodig. Als je in de bochten het wegdek wil lezen ben je altijd te laat als je serieus hard door rijdt bereken maar even hoeveel m/s je aflegt. Je moet gewoon je snelheid aan de omstandigheden aanpassen daar veranderd ook de bouwlamp of Lupine Wilma RX7 :hy: niets aan.
In mijn auto zitten meesturende koplampen, zij sturen de bocht al door als je instuurt. Met de Lupine doe je hetzelfde je kijkt de bocht in en dus waar je naar toe wilt ondertussen scan je het indirecte gezichtsveld.....ook aan deze Lupine hangt een aardig prijskaartje.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 7263
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Extra voorlicht

Bericht door Stromeur » 03 jan 2019, 21:59

Ik heb ook het idee dat dat Roxim-gat niet op een plek op de weg zit waar je je blik zou moeten hebben. Op volle snelheid kijk je verder vooruit.

Maar het is wel lekker als je een constante bundel hebt voor je fiets, want als je in het donker naar het verlichte deel op de weg kijkt, dan is het in het donker lastig voor je ogen om überhaupt nog iets te zien ter hoogte van het Roxim-gat (want het vergt snel aanpassen tussen zien in verlicht en zien in onverlicht, dus het scannen waar WFVst5 over schrijft gaat niet lekker intuïtief). Het lijkt mij om die reden toch wat onrustig kijken en rijden (en dat gaat dus ook mis met de bocht inkijken).
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

maartenbm
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 nov 2018, 17:21

Re: Extra voorlicht

Bericht door maartenbm » 03 jan 2019, 22:08

Daniel1975 schreef:
03 jan 2019, 07:04
In dit filmpje zie je precies het probleem van de Roxim: te smalle lichtbundel en een donker gat voor de fiets. Dat de lamp op rechte donkere stukken prima voldoet ben ik direct met Boomshakalak eens, maar zodra je bochtjes krijgt of ongelijk wegdek is de lamp echt niet toerijkend. En probeer het maar eens met een hulplampje die de eerste 5m extra verlicht; er zal een wereld open gaan.
Deze week echt begonnen met WW Stromeren en inderdaad zijn de bochtjes op wegen zonder verlichting praktisch niet in te schatten. Neem nu snelheid terug ondat ik de bochten ken maar 100% veilig is het niet...
in de toekoms wellicht toch maar uitbreiden.
Stromer ST3 LE | 983 Wh | 20km enkel sinds jan 2019, regio Amsterdam | Spurcycle black | Cateye BM45 | Giro Camden MIPS | Oakley Jawbreaker Prizm Road + Low light | Abus chain bag

Bart DL
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2018, 20:44
Locatie: Gent

Re: Extra voorlicht

Bericht door Bart DL » 03 jan 2019, 22:25

Heel wat wijzer geworden. Dank voor alle info!
In elk geval blij dat het licht op ST3 beter scoort dan dat op de 'oudere' ST2.
Ik ondervind het wellicht snel als de fiets geleverd is en kijk dan al dan niet voor een extra lamp.
Wachtend op ST3 L 983Wh zwart

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2131
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Extra voorlicht

Bericht door FreddyH » 03 jan 2019, 22:52

Het is volgens mij ook niet perse de plek van het Roxim gat wat het probleem is, maar eerder hoe smal de bundel is. Je kunt wel ver wegkijken, maar alleen recht voor je. Als de lamp het licht wat breder zou verstrooien (zoals de bouwlamp) dan was het wellicht gewoon prima geweest...
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten