ST2 2018 of ST3?

Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Allen,

Zoals sommigen al eens hebben gelezen ben ik in mei hard gecrasht met mijn ST2 2017. Na een hoop gedoe is de kogel nu door de kerk en is de ST 2 definitief total loss.

De verzekeraar keert het aanschafbedrag van de ST2 2017 uit en ik kan dus op zoek naar een vervanger. Tot zover het gemakkelijke...

Nu het moeilijke, wat ga ik doen? Ik ga sowieso niet voor een ST1x, het moet minimaal een ST2 2018 model in de uitverkoop of een ST3 of ST3 LE worden. Prijsverschil laat ik heel even buiten beschouwing want dat ligt nog aan het aanbod dat ik van de FM krijg.

Ik ga donderdag met de FM praten wat hij voor mij in Store heeft en wat er voor prijzen aan komen te hangen.

Ik ben benieuwd naar wat de keuze van jou was om voor een ST3 te gaan of toch voor een ST2. Zijn dit de grotere wielen van de ST3 of toch het wat actievere van de kleinere wielen van de ST2. Zijn die Pirelli's nou echt zo fijn of waren de conti's of big bens lekkerder. Kortom, wat gaf jou de doorslag?
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een proefrit zou voor jou de doorslag moeten geven.

Ik heb zelf een ST2 S en heb meerdere proefritten gemaakt op de ST3 en de ST5 (echter niet om zelf de keus tussen modellen met 26" en 27.5" wielen te maken, want mijn Es blijft gewoon), en ik vind die 27" wielen echt geweldig.

Daar moet ik wel bij vermelden dat mijn route voor 95% over heeeeeeele lange en lege rechtuit fietspaden gaat. Daar zijn die grote wielen uitstekend voor. In hartje Amsterdam zou ik de voorkeur geven aan de wendbaarheid van een Stromer met 26" wielen.

Plus het gaat om je eigen voorkeur. Wat ik zelf heel goed merkte op de ST3 en de ST5, en wat ik inmiddels ook van bezitters lees, is dat deze modellen niet aanvoelen alsof je er 45km/u mee rijdt, terwijl ze dat wel degelijk doen. Dat komt omdat ze veel rustiger op de weg liggen. Ik vind dat fijn, maar een ander gaat voor een beleving waarbij je meer spanning voelt, omdat je op een Stromer met 26" wielen meer "voelt" gebeuren. (Lees: hij rijdt wat onrustiger).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

Hypothetische vraag: ST5, ST3 of ST2 S?
Hier heb ik verschillende vragen gesteld over de ST5, ST3 en de ST3LE.
Daar heb ik veel profijt van gehad en uiteindelijk gekozen voor een ST3.
Succes met de keuze en ik lees het wel.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik heb paar weken ST2 gereden voor ik mijn 3 kreeg. In de stad zou ik zeker voor de 2 kiezen. Lichtvoetiger, wendbaarder en in mijn geval had ie de fantastische Conti winterbanden die oneindig vertrouwen geven.
De rechte stukken die ik voornamelijk rij is de 3 meer in zijn element. Ik zou dus echt puur op basis van het beoogde gebruik mijn keuze maken.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Je eigen lengte speelt ook mee; 26" wielen op een 17" frame of een 22" frame, zal ook nog verschil gaan uitmaken met 27,5" wielen op een 17" of 22" frame.
Lange proefritten, of eigenlijk het liefst een paar dagen beide uitproberen bepaald je persoonlijke voorkeur voor het rij- en bochtgedrag. Daarnaast is er ook nog eens het verschil in ondersteuning tussen de twee types.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
mrstrom

Leuk topic,

Ik zit beetje in zelfde dilemma/keuze. Ik probeer nu een ST2-2017 en dat rijdt al goed.
De ST3, vind ik er wel wat stoerder uit zien en de grote wielen twijfel ik ook over. Ik heb er ook nog niet opgereden. De banden van pirelli zien er wel weer super uit.

De ST2S vind ik ook wel mooier zonder bagage drager. Ik gebruik nu een rugzak voor kleding en lunch.

Ga bij de dealer ook offertes opvragen dan even zien.
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Stromeur schreef: 06 nov 2018, 17:02 Een proefrit zou voor jou de doorslag moeten geven.

Ik heb zelf een ST2 S en heb meerdere proefritten gemaakt op de ST3 en de ST5 (echter niet om zelf de keus tussen modellen met 26" en 27.5" wielen te maken, want mijn Es blijft gewoon), en ik vind die 27" wielen echt geweldig.

Daar moet ik wel bij vermelden dat mijn route voor 95% over heeeeeeele lange en lege rechtuit fietspaden gaat. Daar zijn die grote wielen uitstekend voor. In hartje Amsterdam zou ik de voorkeur geven aan de wendbaarheid van een Stromer met 26" wielen.

Plus het gaat om je eigen voorkeur. Wat ik zelf heel goed merkte op de ST3 en de ST5, en wat ik inmiddels ook van bezitters lees, is dat deze modellen niet aanvoelen alsof je er 45km/u mee rijdt, terwijl ze dat wel degelijk doen. Dat komt omdat ze veel rustiger op de weg liggen. Ik vind dat fijn, maar een ander gaat voor een beleving waarbij je meer spanning voelt, omdat je op een Stromer met 26" wielen meer "voelt" gebeuren. (Lees: hij rijdt wat onrustiger).
Hi Stromeur,

Je hebt gelijk. Ik ga zeker testen, heb inmiddels ruime ervaring met de st2 en st2s, vooral in de vorm van leenfiets van de ons beiden zeer bekende dealer.

Vwb mijn afwegingen, ik zal er ook niet veel mee in de stad fietsen, de route die ik neem is ook veel rechtdoor, gelukkig niet zo kaal als in Friesland.

Wat ik jammer vind aan de st2 en es is bij beiden het standaard zadel. De st2 te zacht en de st2s te rond. De bouwlamp op de es is wel super. Het digitale schakelen is wat mij betreft geen grote verbetering. De meerprijs voor een es ga ik dan ook niet aan.

Wat ik fijn vind is een fiets die wel wat agressiviteit wil laten zien maar ik wil ook graag het comfort op de lange stukken van mijn route. Bij de wissel van big ben naar conti top contact was de st2 een heerlijk sturende fiets geworden, waar ik echt mee kon smijten, heerlijk. Bochten nemen was echt een feestje. Dit wordt voor mij denk ik zo ongeveer het belangrijkste punt. Erg benieuwd of ik hetzelfde als jou ervaar met de st3 en de pirelli's.

Een hoge gemiddelde snelheid is ook fijn, iets wat ik nu vooral behaal met een goede houding, door ineen te duiken op de fiets. Ik doe op het moment bij weinig tegenwind ongeveer 42 a 43 per uur gemiddeld.

De st3 daarentegen spreekt me meer aan vanwege het hebbe hebbe gehalte. Vooral de LE is echt wat anders, maar ook wel weer een stukje duurder. Maar ik zou mogelijk ook 1 van de eerste gewone st3's in nl kunnen kopen.

De accu keuze is wel iets waar ik aan twijfel. Ik heb nu een 983 in de st2. Ik kan daarmee op en neer Groningen / Assen. Maar... Als ik dat doe, dan loop ik te stoempen op de laatste 10 km omdat de ondersteuning lager gaat bij minder dan 25% lading. Daarom neem ik nu al iedere dag de lader mee naar kantoor. Ik zou dan ook prima met de 814 uit kunnen. Scheelt toch weer ruim € 300. Maar ook dit is afhankelijk van het aanbod dat de fm kan doen.

We zullen zien...
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Mark78 schreef: 06 nov 2018, 20:18 Erg benieuwd of ik hetzelfde als jou ervaar met de st3 en de pirelli's.
Dat gooien en smijten raak je écht kwijt op een ST3. Persoonlijke ervaring.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 06 nov 2018, 20:59 Dat gooien en smijten raak je écht kwijt op een ST3. Persoonlijke ervaring.
Dat speels karakter van de ST2 wil ik echt voor geen geld ter wereld missen. :d3: :d3: :d3:
Laatst gewijzigd door Tomasj op 06 nov 2018, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

In hoeverre zou het gebrek aan speels karakter veroorzaakt worden door de band? Het verschil tussen de big bens en de conti was voor mijn ervaring zo groot dat ik een andere fietservaring terugkreeg. Een grotere wielmaat alleen zal wat doen maar de werking van de band, flex, plakkerigheid en efficiëntie, zal toch naar mijn idee een grotere rol hebben. Of zit ik er nu helemaal naast?
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Plaats reactie