ST3 of ST5 ?

allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Ik zit na mijn ongeval op de st5 met hetzelfde dilemma. Ik denk namelijk dat mijn naar voor hellende 1.93m me parten heeft gespeeld op een hobbel en zo me van en over de fiets heeft gekatapulteerd.

Met een st3 zou ik een rechtere stuurhouding kunnen creëren. Maar ik zou de bouwlamp en de elektrische versnellingen (en een beetje extra power) ook snel missen.

Mijn idee nu is om een verende voorvork op de st5 te zetten. Zo hangt mijn 1,93m toch iets comfortabeler. Ik had wel totaal geen zitpijnen ofzo op lange ritten dankzij een fijn Brooks zadel en een Bodyfloat.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Fleur schreef: 02 nov 2018, 14:45 We zijn er zeker nog niet uit.
Wat intussen wel duidelijk is: het is een keuze tussen een verstandshuwelijk en een pure verliefdheid. De ST3 heeft alles, de ST5 net dat ietsje meer. De "nice to have's" en "nice to look at" spreken zeker voor de ST5.
Eeeeh... Zonneklaar toch? Als de poen geen probleem is ga je niet voor een B-keuze
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

allesstroomt schreef: 03 nov 2018, 08:59 Ik zit na mijn ongeval op de st5 met hetzelfde dilemma. Ik denk namelijk dat mijn naar voor hellende 1.93m me parten heeft gespeeld op een hobbel en zo me van en over de fiets heeft gekatapulteerd.
.
Mijn idee nu is om een verende voorvork op de st5 te zetten. Zo hangt mijn 1,93m toch iets comfortabeler.
Disclaimer: onderstaande tekst is niet bot bedoeld.

Ik denk dat je allerlei mogelijke oorzaken aan het zoeken bent voor dat nare ongeval terwijl die er misschien helemaal niet zijn. Met een (hele kleine) slag om de arm is het geheel een combinatie van de oneffenheid in het wegdek icm het niet 100% scherp zijn van de bestuurder.
Als je allerlei uitwegen en oplossingen in de technische hoek moet gaan zoeken om jezelf een veilig gevoel op een ST5 te geven, dan moet je jezelf misschien afvragen of die fiets de juiste voor je is. En ja, ik weet hoe dat voelt; ik rij op qua racefiets een Colnago met passende geometrie terwijl ik het allerliefst een Bianchi Oltre XR4 of een Pinarello F10 had willen hebben, maar die passen mij qua geometrie niet.
Misschien past een sportief snelheidsmonster als de ST5 je niet. Ook in de fase voor de aanschaf zie ik wel wat onzekerheid in je posts en om die snelheden te rijden heb je wel een mate van zelfverzekerdheid en vaardigheid nodig.
De keren dat ik (hard!) onderuit gegaan ben was ik óf niet gefocussed óf onzeker over mijn vaardigheid (atb in de Cevennen).
Wat ik je oprecht goedbedoeld mee wil geven: denk nog eens heeeeeel goed na of dit dé fiets is voor je, of dat er wellicht SP’s zijn die beter bij je passen. En kijk dan even verder dan de fantastische Di2 en een bouwlamp, maar naar de originele bedoelde houding, stabiliteit en comfort (niet een kunstmatig gecreerde oplossing).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Awv schreef: 03 nov 2018, 18:07
Fleur schreef: 02 nov 2018, 14:45 We zijn er zeker nog niet uit.
Wat intussen wel duidelijk is: het is een keuze tussen een verstandshuwelijk en een pure verliefdheid. De ST3 heeft alles, de ST5 net dat ietsje meer. De "nice to have's" en "nice to look at" spreken zeker voor de ST5.
Eeeeh... Zonneklaar toch? Als de poen geen probleem is ga je niet voor een B-keuze
Het stuur en de stuurpen van de ST5 zijn niet aan te passen, die van de ST3 wel. Dat zou dus een hele goeie reden kunnen zijn om die extra poen lekker in je portemonnee te houden. (Of te gebruiken om een Di2 systeem op de ST3 te laten monteren, want ook dat is een optie, zij het een prijzige.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

allesstroomt schreef: 03 nov 2018, 08:59 Mijn idee nu is om een verende voorvork op de st5 te zetten. Zo hangt mijn 1,93m toch iets comfortabeler.
Het monteren van de officiële ST2 voorvork op een ST1 X/ST2/ST2 S zorgt ervoor dat de Stromer een tikke verder achterover komt te hangen. Of dit bij de ST5 voorvork ook zo is, dat weet ik niet. Ik zou als ik jou was navragen bij de dealer wat de consequenties voor de geometrie precies zijn (als die er zijn).

Dat die geveerde voorvork voor meer comfort zorgt is absoluut waar, maar dat heeft te maken met het wegfilteren van klappen op je polsen, niks met je lichaamslengte.

Een slecht afgestelde geveerde voorvork zorgt er overigens voor dat je alleen maar sneller voorover valt bij een pot-hole of obstakel o.i.d.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Mijn opmerking was geheel niet technisch van aard. Liefde maakt blind. En je blijft altijd onthouden dat je voor de B gegaan bent. Een B verandert nooit naar verliefd door inhoudelijke argumenten. B wordt er hooguit dragelijker door :ba
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
ronver
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2018, 16:12

Goedemiddag,

Ik ben pas nieuw op dit forum en kom uit Antwerpen, België. Ik ga mij dadelijk ook wat uitgebreider voorstellen in de sectie waarvoor dit is bedoeld.
Mocht uw man geïnteresseerd zijn, ik verkoop mijn Stromer ST5. Ik heb deze vorige zaterdag 24/11 aangekocht, hij is dus welgeteld 5 dagen oud. Ik heb er 2 keer mee naar het werk gereden, er staan 125 km op de teller. De pinnetjes staan zelfs nog op de banden :-). Nodeloos te zeggen dat hij in absolute nieuwstaat is.. En de reden dat ik hem terug verkoop, want dat zul je je wel afvragen, die is van medische aard, meerbepaald een probleem met mijn rug. Het ligt uiteraard niet aan de ST5 zelf, maar ik zit opgezadeld met 2 hernia's, waarvan ik dacht dat ik ze onder controle had. Echter moet ik vaststellen dat de pijn onhoudbaar wordt voor mij over de afstand die ik dien af te leggen naar mijn werk. Letterlijk een pijnlijke vaststelling.
Indien je interesse of bijkomende vragen hebt, dan hoor ik het graag. Of als hij een redelijk bod wil doen, dan ook. Je kunt mij bereiken op: ronnie.verstraelen@emmaus.be.
Groetjes ...
Trafficleader
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:53
Locatie: Noord Brabant

@ronver, ik dacht dat het mij niet mee zat, maar wat ik nu bij u lees valt het bij mij nog mee.
Succes met de verkoop.
Als er een oplossing voor het probleem is hoef je je niet druk te maken, als er geen oplossing voor het probleem is heeft het geen zin je druk te maken.
Lomito

Awv schreef: 03 nov 2018, 18:07
Fleur schreef: 02 nov 2018, 14:45 We zijn er zeker nog niet uit.
Wat intussen wel duidelijk is: het is een keuze tussen een verstandshuwelijk en een pure verliefdheid. De ST3 heeft alles, de ST5 net dat ietsje meer. De "nice to have's" en "nice to look at" spreken zeker voor de ST5.
Eeeeh... Zonneklaar toch? Als de poen geen probleem is ga je niet voor een B-keuze
Zo eenvoudig is het, maar toch zou ik de ST3 geen B-keuze noemen vanwege het geringe verschil tussen de ST3 en ST5. Daarmee wil ik niet ontkennen dat de ST5 meer te bieden heeft maar daar staat wel een pittig prijskaartje tegenover. Qua value for money zit je volgens mij met een ST3 beter. En om het niet te gemakkelijk te maken: een ST5 is voor mij de extra financiële inspanning meer dan waard maar daar zitten enkele irrationele waarden in zoals het mogen rondrijden op het paradepaardje, de onmetelijke FUN, de betere veiligheidsvoorzieningen (remmen, verlichting)...

Zonneklaar is het dus niet tenzij je geld in overvloed hebt. Of als ZZP-er een flink deel van kosten via belastingen kunt wegpoetsen... :bp:
Fleur
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 okt 2018, 21:44

ronver schreef: 29 nov 2018, 18:18 Mocht uw man geïnteresseerd zijn, ik verkoop mijn Stromer ST5. Ik heb deze vorige zaterdag 24/11 aangekocht, hij is dus welgeteld 5 dagen oud. Ik heb er 2 keer mee naar het werk gereden, er staan 125 km op de teller. De pinnetjes staan zelfs nog op de banden :-). Nodeloos te zeggen dat hij in absolute nieuwstaat is.. En de reden dat ik hem terug verkoop, want dat zul je je wel afvragen, die is van medische aard, meerbepaald een probleem met mijn rug. Het ligt uiteraard niet aan de ST5 zelf
We vinden dit beiden heel, heel erg voor jou. Was het de juiste maat (22”) dan kochten we hem direct van je.
Mijn man vindt hier evenwel ook een bevestiging in dat hij een lange testrit nodig heeft. Maar een XL testfiets ST3 of ST5 lijkt moeilijk te vinden.
Plaats reactie