Stromer ST3 trailer plate?

Plaats reactie
samuel.dewever
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2018, 22:56

Hoi,
Gisteren mijn nieuwe ST3 LE aangekregen. Nu wil ik graag de trailer plate voor fietskar ergens zien te bestellen voor de nieuwe ST3.

De handleiding van de ST3 verwijst naar dezelfde trailer plate als voor de ST2 (221019) terwijl de accesoires pdf verwijst voor de ST3 en ST5 naar een andere referentie (401959).

Iemand enig idee wat nu de juiste is en of ik deze ergens online kan bestellen. Dealer in Belgie kan ze niet bestellen wegens regelgeving. Voor mijn ST1x had ik uiteindelijk eentje in Duitsland online besteld (handleiding refereerde toen ook naar 221019) en uiteindelijk bleek deze niet te passen voor de ST1x. Na wat 'manueel' bijwerken' van de kit heb ik hem er toen wel opgekregen, maar dat zou ik nu dus liefst willen vermijden :)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

samuel.dewever schreef: 07 okt 2018, 14:44 Dealer in Belgie kan ze niet bestellen wegens regelgeving.
Kan niet of wil niet ? ... :roll:

Het is een origineel onderdeel dat in de officiële lijst met toebehoren van de fabrikant terug te vinden is ... heb je ondertussen de geschikte koppeling voor je fiets kunnen bemachtigen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 29 dec 2018, 18:55 Het is een origineel onderdeel dat in de officiële lijst met toebehoren van de fabrikant terug te vinden is
Yup.

ST3 trailer plate.png
ST3 trailer plate.png (51.77 KiB) 5784 keer bekeken

Onderdeelnummer 401959, adviesprijs 89 euro.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
samuel.dewever
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2018, 22:56

Golvas schreef: 29 dec 2018, 18:55
samuel.dewever schreef: 07 okt 2018, 14:44 Dealer in Belgie kan ze niet bestellen wegens regelgeving.
Kan niet of wil niet ? ... :roll:

Het is een origineel onderdeel dat in de officiële lijst met toebehoren van de fabrikant terug te vinden is ... heb je ondertussen de geschikte koppeling voor je fiets kunnen bemachtigen ?
Neen nog niet :-( dealer zegt me dat stromer dat onderdeel in België niet wilt uitleveren omdat je eigenlijk geen fietskar mag hangen in België.

Voor mijn vorige st1x heb ik hem ergens online gevonden op een Duitse site, maar deze heeft die voor de st3 (nog) niet in gamma.

Als iemand weet waar ik hem zou kunnen bestellen ...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nederlandse Stromer dealer bellen en vragen of ze er eentje naar je op willen sturen.

(Disclaimer: geen kindjes in een fietskar achter je Stromer vervoeren . Het is echt niet voor niets dat dit niet toegestaan is, ook in NL niet.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
samuel.dewever
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2018, 22:56

Stromeur schreef: 02 jan 2019, 00:05 Nederlandse Stromer dealer bellen en vragen of ze er eentje naar je op willen sturen.

(Disclaimer: geen kindjes in een fietskar achter je Stromer vervoeren . Het is echt niet voor niets dat dit niet toegestaan is, ook in NL niet.)
In België leeft de discussie. :-)
In Zwitserland mag het overgins wel.
Je mag zowiso niet meer dan 25kmh met een fietskar ...

Ik zal eens wat gaan rondhoren in Nederland.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

samuel.dewever schreef: 02 jan 2019, 00:00 dealer zegt me dat stromer dat onderdeel in België niet wilt uitleveren omdat je eigenlijk geen fietskar mag hangen in België.
Dit verhaal (en vooral de "bijzondere" visie van je dealer) bleef me intrigeren ... ;)

Vanochtend een mailtje gestuurd naar de Vlaamse Stichting Verkeerskunde met de volgende vraag :
Beste,

op diverse Belgische websites kan ik duidelijk terugvinden dat er geen kinderen in een fietskar achter een speed pedelec mogen vervoerd worden, wat me ook een logisch gegeven lijkt te zijn.

Mijn vraag : mag je in België überhaupt een fietskar achter een speed pedelec hangen ? Voor alle duidelijkheid : met deze fietskar zullen geen kinderen vervoerd worden, enkel materialen dus. De fabrikant van de speed pedelec voorziet in zijn officiële accessoirelijst een "trailer plate" (koppelinrichting voor de fietskar).

Alvast bedankt voor uw reactie.

Vriendelijke groet,

******** ************
Deze middag reeds reactie gekregen van een woordvoerder van de VSV :
Beste heer *********,

Bedankt voor uw vraag. Volgens de Belgische verkeerswetgeving mag je inderdaad een aanhangwagen koppelen aan een speed pedelec (tweewielige bromfiets klasse P), zonder dat dit een wijziging brengt in de classificatie van het voertuig (art. 2.17 Wegcode). Daarbij gelden een aantal voorwaarden:

- De breedte van het beladen voertuig of de aanhangwagen, gemeten met al de uitstekende delen inbegrepen, mag niet meer bedragen dan 1,00 m (art. 46.1 Wegcode);

- De lading van mag van achteren niet meer dan 0,50 meter uitsteken buiten het voertuig of de aanhangwagen (art. 46.2.2 Wegcode);

- De koppeling die een aanhangwagen met het trekkend voertuig verbindt moet overeenstemmen met de voorschriften van de technische reglementen van de bromfietsen en motorfietsen (art. 49.4.1 Wegcode);

- De aanhangwagen moet overeenstemmen met het technisch reglement van de bromfietsen en motorfietsen (art. 81.1.2 Wegcode);

- In een aanhangwagen die gekoppeld is aan een speed pedelec mogen geen passagiers worden vervoerd, dat mag alleen in aanhangwagens die gekoppeld zijn aan rijwielen (fietsen,…) of gemotoriseerde rijwielen (art. 44.4 Wegcode).

Met de beste wensen voor een veilig en gelukkig 2019!

Met vriendelijke groeten,

***** ********
Nog wat verder gespit en telefonisch contact opgenomen met een willekeurige Belgische Stromer dealer en gevraagd of een originele trailer plate voor een Stromer verkrijgbaar is in België ... antwoord : "geen enkel probleem mijnheer ... u stuurt ons eventjes een mailtje met alle gegevens van uw fiets en uw telefoonnummer, op basis van deze gegevens bestellen wij de correcte onderdelen voor uw fiets en u krijgt van ons een seintje zodra de trailer plate bij ons op voorraad is".

Alstublieft !
samuel.dewever schreef: 02 jan 2019, 00:00 dealer zegt me dat stromer dat onderdeel in België niet wilt uitleveren omdat je eigenlijk geen fietskar mag hangen in België
:bu:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
samuel.dewever
Rookie
Rookie
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2018, 22:56

Golvas schreef: 02 jan 2019, 14:56
samuel.dewever schreef: 02 jan 2019, 00:00 dealer zegt me dat stromer dat onderdeel in België niet wilt uitleveren omdat je eigenlijk geen fietskar mag hangen in België.
Dit verhaal (en vooral de "bijzondere" visie van je dealer) bleef me intrigeren ... ;)

Vanochtend een mailtje gestuurd naar de Vlaamse Stichting Verkeerskunde met de volgende vraag :
Beste,

op diverse Belgische websites kan ik duidelijk terugvinden dat er geen kinderen in een fietskar achter een speed pedelec mogen vervoerd worden, wat me ook een logisch gegeven lijkt te zijn.

Mijn vraag : mag je in België überhaupt een fietskar achter een speed pedelec hangen ? Voor alle duidelijkheid : met deze fietskar zullen geen kinderen vervoerd worden, enkel materialen dus. De fabrikant van de speed pedelec voorziet in zijn officiële accessoirelijst een "trailer plate" (koppelinrichting voor de fietskar).

Alvast bedankt voor uw reactie.

Vriendelijke groet,

******** ************
Deze middag reeds reactie gekregen van een woordvoerder van de VSV :
Beste heer *********,

Bedankt voor uw vraag. Volgens de Belgische verkeerswetgeving mag je inderdaad een aanhangwagen koppelen aan een speed pedelec (tweewielige bromfiets klasse P), zonder dat dit een wijziging brengt in de classificatie van het voertuig (art. 2.17 Wegcode). Daarbij gelden een aantal voorwaarden:

- De breedte van het beladen voertuig of de aanhangwagen, gemeten met al de uitstekende delen inbegrepen, mag niet meer bedragen dan 1,00 m (art. 46.1 Wegcode);

- De lading van mag van achteren niet meer dan 0,50 meter uitsteken buiten het voertuig of de aanhangwagen (art. 46.2.2 Wegcode);

- De koppeling die een aanhangwagen met het trekkend voertuig verbindt moet overeenstemmen met de voorschriften van de technische reglementen van de bromfietsen en motorfietsen (art. 49.4.1 Wegcode);

- De aanhangwagen moet overeenstemmen met het technisch reglement van de bromfietsen en motorfietsen (art. 81.1.2 Wegcode);

- In een aanhangwagen die gekoppeld is aan een speed pedelec mogen geen passagiers worden vervoerd, dat mag alleen in aanhangwagens die gekoppeld zijn aan rijwielen (fietsen,…) of gemotoriseerde rijwielen (art. 44.4 Wegcode).

Met de beste wensen voor een veilig en gelukkig 2019!

Met vriendelijke groeten,

***** ********
Nog wat verder gespit en telefonisch contact opgenomen met een willekeurige Belgische Stromer dealer en gevraagd of een originele trailer plate voor een Stromer verkrijgbaar is in België ... antwoord : "geen enkel probleem mijnheer ... u stuurt ons eventjes een mailtje met alle gegevens van uw fiets en uw telefoonnummer, op basis van deze gegevens bestellen wij de correcte onderdelen voor uw fiets en u krijgt van ons een seintje zodra de trailer plate bij ons op voorraad is".

Alstublieft !
samuel.dewever schreef: 02 jan 2019, 00:00 dealer zegt me dat stromer dat onderdeel in België niet wilt uitleveren omdat je eigenlijk geen fietskar mag hangen in België
:bu:
Ik ga mijn dealer nog is kietelen ;-) hou je op de hoogte :-) dankjewel!
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Graag gedaan, succes ! :ay

PS : mocht je de gegevens van die willekeurige Belgische dealer nodig hebben, dan mag je altijd een seintje geven via PB.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik ontving gisteren een antwoord van de Belgische fietsersbond op dezelfde vraag (zie mijn bericht van 02 jan 2019, 14:56 hierboven) en ook zij bevestigen formeel dat : "een speed pedelec een aanhangwagen mag trekken maar dat er in deze aanhangwagen geen personen mogen vervoerd worden".
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie