Graag gedaan Reinout-ST3!
Ik kan je in ieder geval bevestigen dat je keuze om ongezien de ST3 te bestellen en je vertrouwen in Stromer geheel terecht is; met de ST3 krijg je echt een top-SP in handen!
Succes daar in Israel en ik hoop dat jij spoedig - na veilige terugkomst - kan genieten van jouw ST3...
Eerste ervaringen met Stromer ST3 (incl foto’s) versus ST2 en ST5
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
-
- Veteraan
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
- Locatie: Elst (Gld)
- Merk SP: ST3 C1.12
- Km-stand: 60.000
Goedemorgen Barry,
als alles volgens plan verloopt kan ik de eerste week van december een weekje op verlof. In die week ga ik natuurlijk even naar Herveld. Theoretisch zou mijn ST3LE (maatje groot, L, 22", ik weet niet meer hoe ze het nu noemen) er dan wel moeten zijn. Het lijkt er op dat men nu eerst de 20"/M frames aan het uitleveren is en pas later de grotere exemplaren (en daar zullen er ook stukken minder van gemaakt worden). Dus december is helemaal niet zo gek.
Vervolgens een proefritje maken en de boel personaliseren:
- ander zadel ?
- body-float ?
- gelijk een race-cassette erop. Wil onderin geen "missende" tandjes dus 11-12-13-14 of zoiets !
- lamp ?
- spatflap !
- stuurkeuze ?
Dan weer een maand weg en medio januari kan ik mijn volledig voorbereide ST3LE ophalen. Mijn ST1X verzekering bij ENRA is netjes bevroren (je betaalt per jaar) en ik hoef hun alleen maar de nieuwe fietsgegevens door te sturen en die loopt vervolgens weer vrolijk verder. Ze moesten wel lachen hoe ik deze fiets vooraf had gekocht en waren veel te blij dat ze geen klant verloren maar eigenlijk dat een verzekering van hun even op "pauze" werd gezet.
Groetsels vanuit de zandbak,
Reinout
als alles volgens plan verloopt kan ik de eerste week van december een weekje op verlof. In die week ga ik natuurlijk even naar Herveld. Theoretisch zou mijn ST3LE (maatje groot, L, 22", ik weet niet meer hoe ze het nu noemen) er dan wel moeten zijn. Het lijkt er op dat men nu eerst de 20"/M frames aan het uitleveren is en pas later de grotere exemplaren (en daar zullen er ook stukken minder van gemaakt worden). Dus december is helemaal niet zo gek.
Vervolgens een proefritje maken en de boel personaliseren:
- ander zadel ?
- body-float ?
- gelijk een race-cassette erop. Wil onderin geen "missende" tandjes dus 11-12-13-14 of zoiets !
- lamp ?
- spatflap !
- stuurkeuze ?
Dan weer een maand weg en medio januari kan ik mijn volledig voorbereide ST3LE ophalen. Mijn ST1X verzekering bij ENRA is netjes bevroren (je betaalt per jaar) en ik hoef hun alleen maar de nieuwe fietsgegevens door te sturen en die loopt vervolgens weer vrolijk verder. Ze moesten wel lachen hoe ik deze fiets vooraf had gekocht en waren veel te blij dat ze geen klant verloren maar eigenlijk dat een verzekering van hun even op "pauze" werd gezet.
Groetsels vanuit de zandbak,
Reinout
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
Mooie plannen Reinout-St3! Ik heb vrijdag de LE even mogen bewonderen; de kleur is echt schitterend... je gaat er in december en januari heel plezierige eerste km’s mee maken (en daarna natuurlijk ook)
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Zijn de nieuwe maten dan hetzelfde als de vroegere inch maten M “17” 1m75 . L “20”tot 1m85 en XL “22”vanaf 1m85 ?
Stromer St3 Sport 2019 deep black L , helm Giro Bexley
Tot de ST3/ST5 gebruikte Stromer de inch-maten 17', 20' en 22', Nu is het dus M-L en XL. Zie ook de onderstaande tabel.
- Bijlagen
-
- Stromer 2018 Rahmen Geometrien.jpg (240.35 KiB) 5282 keer bekeken
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Hetgeen ik bij de dealer begrepen heb, is dat de ST3 ook verlost is van die vanzelf inklappende poot.
Verder zouden de remmen ook schelen met de ST2.
Doordat er grotere wielen inzitten, zal de maatvoering ook schelen tov de ST2 (kleinere wielen).
Verder een betere spiegelsysteem, die van m'n ST2 testfiets stond gewoon veel te los, te zien aan de schrammen, zal er wel contact geweest zijn met ongebruikelijke voorwerpen. Mocht ik overgaan tot ST3 aanschaf, wil ik die spiegelpositie toch even bestuderen en misschien de spiegel langs onderen zetten, zodat het niet het verst uitstekend punt van je stuur is. Misschien dat je er met je knie gaat tegen zitten bij flink sturen. Vind dat je al snel met je spiegel wat zal raken op smalle fietspaden, geparkeerde auto's deels op 't fietspad.
Ik merk dat ze het motorondersteuringspaneeltje ook links van 't stuur geplaatst hebben.
En een klein detailtje gezien, een rubbertje op het voorste spatbordeind?
Verder hoop ik dat ze de inzakkende zadelpen probleem hebben verholpen.
Nog even een vraagje, op je testfiets, stond er een licht naar je toe gebogen stuur of was het gewoon het standaard rechte?
Verder zouden de remmen ook schelen met de ST2.
Doordat er grotere wielen inzitten, zal de maatvoering ook schelen tov de ST2 (kleinere wielen).
Verder een betere spiegelsysteem, die van m'n ST2 testfiets stond gewoon veel te los, te zien aan de schrammen, zal er wel contact geweest zijn met ongebruikelijke voorwerpen. Mocht ik overgaan tot ST3 aanschaf, wil ik die spiegelpositie toch even bestuderen en misschien de spiegel langs onderen zetten, zodat het niet het verst uitstekend punt van je stuur is. Misschien dat je er met je knie gaat tegen zitten bij flink sturen. Vind dat je al snel met je spiegel wat zal raken op smalle fietspaden, geparkeerde auto's deels op 't fietspad.
Ik merk dat ze het motorondersteuringspaneeltje ook links van 't stuur geplaatst hebben.
En een klein detailtje gezien, een rubbertje op het voorste spatbordeind?
Verder hoop ik dat ze de inzakkende zadelpen probleem hebben verholpen.
Nog even een vraagje, op je testfiets, stond er een licht naar je toe gebogen stuur of was het gewoon het standaard rechte?
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
hi Free2be, in reactie op een aantal van je vragen:
Klopt, maar daar had Stromer al afscheid van genomen. De ST2 2018-versie die ik ook heb getest had ook al een normale poot.Hetgeen ik bij de dealer begrepen heb, is dat de ST3 ook verlost is van die vanzelf inklappende poot.
Verschil in remmen heb ik niet bemerkt, maar ik heb dan ook geen noodstop hoeven maken met de ST3. Het zijn in ieder geval wel andere remmen dan op de ST2.Verder zouden de remmen ook schelen met de ST2.
Op de ST3 zit een prima stevige spiegel. Onderop kan inderdaad, meer forumleden hebben dat gedaan. Lomito heeft dit bijvoorbeeld op zijn ST5. Persoonlijk vind ik het onhandig, want je moet altijd je arm iets opzij doen om zicht te hebben op de spiegel. Ik bemerk het verkeer makkelijker als het recht in mijn zicht is.Verder een betere spiegelsysteem, die van m'n ST2 testfiets stond gewoon veel te los, te zien aan de schrammen, zal er wel contact geweest zijn met ongebruikelijke voorwerpen. Mocht ik overgaan tot ST3 aanschaf, wil ik die spiegelpositie toch even bestuderen en misschien de spiegel langs onderen zetten, zodat het niet het verst uitstekend punt van je stuur is. Misschien dat je er met je knie gaat tegen zitten bij flink sturen. Vind dat je al snel met je spiegel wat zal raken op smalle fietspaden, geparkeerde auto's deels op 't fietspad.
Klopt, dat is op alle 2018 modellen zo, in verband met EU regelgeving.Ik merk dat ze het motorondersteuringspaneeltje ook links van 't stuur geplaatst hebben.
Geen last van gehad, ook niet op de ST2 2018. Ik heb op dit forum dit probleem met de courante Stromers volgens mij ook niet meer gelezen.Verder hoop ik dat ze de inzakkende zadelpen probleem hebben verholpen.
Iets gebogen. Zie de foto's op de eerste pagina van deze thread.Nog even een vraagje, op je testfiets, stond er een licht naar je toe gebogen stuur of was het gewoon het standaard rechte?
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Bedankt Barry voor je toelichting, weer wat meer licht aan 't eind van de beslissingstunnel.
Vandaag een email van de dealer gekregen om naar de winkel te komen, de bike meting van vorige keer geeft een optie: voor sportieve zithouding: maatvoering M, voor een meer comfortabele houding: maatvoering L.
De dealer zou de ST5, L maatvoering in hun winkel afstellen met de gemeten gegevens en ze willen dat ik dit even kom aanvoelen, kwestie van het juiste frame te voorzien bij bestelling. Kortom een uitstekende en gewaardeerde service.
Nog 'n vraagje ivp het licht naar je toe gebogen stuur, wat is jullie ervaring? Stabiel tijdens rijden, remmen? Zitpositie, enz..
De dealer heeft me verteld dat ik best vertrek van een standaard uitrusting en dat ik gedurende 6 maand kan beschikken over onderdelen om te ruilen en uit te testen, uiteraard met een prijsverschil regeling, lijkt me wel billig.
Vandaag een email van de dealer gekregen om naar de winkel te komen, de bike meting van vorige keer geeft een optie: voor sportieve zithouding: maatvoering M, voor een meer comfortabele houding: maatvoering L.
De dealer zou de ST5, L maatvoering in hun winkel afstellen met de gemeten gegevens en ze willen dat ik dit even kom aanvoelen, kwestie van het juiste frame te voorzien bij bestelling. Kortom een uitstekende en gewaardeerde service.
Nog 'n vraagje ivp het licht naar je toe gebogen stuur, wat is jullie ervaring? Stabiel tijdens rijden, remmen? Zitpositie, enz..
De dealer heeft me verteld dat ik best vertrek van een standaard uitrusting en dat ik gedurende 6 maand kan beschikken over onderdelen om te ruilen en uit te testen, uiteraard met een prijsverschil regeling, lijkt me wel billig.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik vind een gebogen stuur zelf veel fijner dan een recht stuur. Qua stabiliteit merk ik niet echt verschil, tenzij het stuur te smal wordt.Free2be schreef: ↑18 sep 2018, 08:37 Nog 'n vraagje ivp het licht naar je toe gebogen stuur, wat is jullie ervaring? Stabiel tijdens rijden, remmen? Zitpositie, enz..
De dealer heeft me verteld dat ik best vertrek van een standaard uitrusting en dat ik gedurende 6 maand kan beschikken over onderdelen om te ruilen en uit te testen, uiteraard met een prijsverschil regeling, lijkt me wel billig.
Het verschil zit hem meer in je algemene lichaamshouding. Met een breed, recht stuur zoals de ST5 zit ik teveel met mijn armen gestrekt, het stuur is dan ook nog breder dan mijn schouders zodat mijn polsen een rare hoek moeten maken. Voor mij erg oncomfortabel.
Het stuur van de ST3 is wat smaller en gebogen. Daarmee maken mijn polsen niet die rare hoek en hoef ik mijn armen wat minder ver naar voren en naar buiten te steken. Is gelijk een stuk comfortabeler.
Maar uiteraard: ieder lijf is anders, dus het kan best dat het voor jou net andersom werkt... Proberen dus! En meer proberen dan ff de straat op een neer. Dit soort dingen voel je meestal pas de 2e dag, als je weer 2x 45 minuten oid op die fiets hebt gezeten.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]