Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Free2be schreef: ↑27 sep 2018, 07:38
De enige verklaring die ik hiervoor kan vinden is, dat ze op deze manier de frame grootte aanpassen, met het gebruik van dezelfde voorvork, enkel het juiste onderdeel eraan lassen. Vind het geen oog voor 'n topproduct.
De voorvork is namelijk voor zowel de S/M/L gelijk. Enige wat op maat gemaakt moet worden is de vorkbuislengte omdat normaal gesproken de balhoofdbuis bij een grotere maat ook langer wordt. Kan geen serieuze geometrie vinden die dat bevestigd, maar sowiso is het deel vanaf het onderste balhoofdlager tot de steekas identiek want dit hangt af van de wielmaat en niet van de framemaat.
En bij de achtervork heeft het ook niets met "op maat maken" te maken, aangezien het basisframe voor een s/m/l sowiso al anders is.
Hoogst waarschijnlijk heeft het te maken met versteviging in de vork ivm de hogere remkrachten die er vrij komen bij 27.5" wielen en een langere voorvork.
Bedankt voor je toelichting, Daniel1975.
Dat ze afgestapt zijn van een carbon voorvork naar een alumium kan inderdaad ook met stevigheid te maken hebben. Verder vind ik het een optische miskleun, dat laswerk op die plaats.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Free2be schreef: ↑27 sep 2018, 08:41
Bedankt voor je toelichting, Daniel1975.
Dat ze afgestapt zijn van een carbon voorvork naar een alumium kan inderdaad ook met stevigheid te maken hebben. Verder vind ik het een optische miskleun, dat laswerk op die plaats.
Specialized doet iets vergelijkbaars bij de Allez Sprint, maar dan bij het BB. Daar is het naar mijn idee volledig overbodig, aangezien er al meer dan genoeg fietsen zijn die ruimschoots stijf genoeg zijn bij het bracket. Lijkt bijna een marketingoplossing ipv een constructie-technische.
Free2be schreef: ↑27 sep 2018, 07:38
Heeft er al iemand een verklaring waarom in alle nieuwe modellen een aluminium voorvork zit, ipv de carbon versie?
Verder iemand een verklaring waarom ze de voorvork onderaan gelast hebben. Dit heb ik ook opgemerkt bij de achtervork. De enige verklaring die ik hiervoor kan vinden is, dat ze op deze manier de frame grootte aanpassen, met het gebruik van dezelfde voorvork, enkel het juiste onderdeel eraan lassen. Vind het geen oog voor 'n topproduct.
Ik zou alleen maar kunnen bedenken dat een aluminium voorvork toch nog iets robuuster is dan een vork in carbon. Ik denk ook dat je bij aluminium meer mogelijkheden hebt qua herstelling...
ST3 LE | Park Tool PRS-25 Team Issue Montagestandaard | Ortlieb Velocity High Visibility Daypack | Giro Bexley MIPS | KINEKT 2.1 Aluminum Seatpost | Lupine Rotlicht | Ortlieb Backroller Urban | Cateye BM-45 zijspiegel
Denk dat het in de eerste plaats veel goedkoper is.
Stabiele, stevige carbonvorken zijn prima te maken maar kosten heel wat meer.
Een fiets blijft toch een compromis op vele vlakken.
(Laswerk ziet er uit als dat van dezelfde 3 jarige chineze kindjes die imitatie bellen in elkaar schroeven. )
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Zippybikky schreef: ↑27 sep 2018, 11:56
(Laswerk ziet er uit als dat van dezelfde 3 jarige chineze kindjes die imitatie bellen in elkaar schroeven. )
Als ik me niet vergis waren ze op Zolder tijdens het testevent juist supertrots op de handgemaakte lasnaden... Toont dat het handwerk is. Zo is er altijd een uitleg zeker he.