Nieuw: de Stromer ST3

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tjoh, mijn fiets heeft 28" wielen en is heerlijk wendbaar. Met 45km/h hoef ik niet in 3 meter om te kunnen draaien, dus véél meer dan prima...

Actieradius verschil? Ik ben zeer benieuwd wat de volgende test oplevert: ST2 en ST5 naast elkaar, beide met accu vol en vergelijkbare fietser (postuur en gewicht). Fietsen beiden in stand 3. Beide fietsers accelereren en fietsen even snel en dan kijken hoe ver ze komen.
Dan accu's volledig opladen, uitwisselen en de test herhalen. Ik ben erg benieuwd of het heel veel uitmaakt qua actieradius.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Daar ben ik zeker ook benieuwd naar.

Ik zie duidelijke verschillen bij bandendruk en bandentype en ik ben dus benieuwd wat 10% meer noodzakelijk vermogen gaat doen.
Ik verwacht toch aanmerkelijk verschil, maar laat me graag verrassen, ongeacht ik geen ST5 koop.
Het is gewoon interessant om deze moderne techniek te volgen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fietske schreef: 07 jul 2018, 15:15 Neem ik jou reactie... volgens mij heb je nu dezelfde lamp/verlichting (supernova m99 pro) en ook dezelfde schakeling (di2) en dat je daar lovend over bent snap ik, maar dat is niet de meerwaarde van de ST5 bijvoorbeeld.
Klopt, er komt hier dan ook geen ST5, want ik ben zeer tevreden met mijn ST2 S en ik vind de verschillen niet groot genoeg om het verlies dat ik zou draaien als ik mijn ST2 S zo kort na aanschaf weer zou verkopen goed te maken.

Maar dat heeft niets te maken met een roze bril. Ik weet wat ik heb, ik weet wat er komt (al sinds september vorig jaar), en ik weet wat het mij zou kosten. Dat is de werkelijke overweging. Dat een iemand anders weer een geheel eigen overweging maakt op basis van andere factoren en wel een ST3 of ST5 koopt, dat snap ik echter ook heel goed, want het zijn twee veelbelovende modellen, niet alleen op papier, maar zeker ook als je er zelf eentje van dichtbij hebt gezien en getest.

Als ik nog steeds mijn ST1 X van maart 2017 had gehad, dan was hier nu inmiddels wel een ST2 Ltd 2018 gekomen (gruwelijk fraai frame) of anders de nieuwe ST3 Ltd.

Vind ik de ST5 duur? Tuurlijk. Dat vond ik ook van de ST2 S en die heb ik daarom pas gekocht tijdens de Winteractie vorig jaar. Maar dat is wel de reden dat ik er voor de markt blij mee ben dat Stromer nu met de ST3 komt. (Zoals ik de ST1 X heb gekocht omdat ik destijds de ST2 te duur vond.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

FreddyH schreef: 07 jul 2018, 15:26 Actieradius verschil? Ik ben zeer benieuwd wat de volgende test oplevert: ST2 en ST5 naast elkaar, beide met accu vol en vergelijkbare fietser (postuur en gewicht). Fietsen beiden in stand 3. Beide fietsers accelereren en fietsen even snel en dan kijken hoe ver ze komen.
Dan accu's volledig opladen, uitwisselen en de test herhalen. Ik ben erg benieuwd of het heel veel uitmaakt qua actieradius.
Ik stel mezelf beschikbaar voor zo'n test. Uiteraard met een tussenstop ergens in Nijmegen. :lol:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Lomito schreef: 07 jul 2018, 12:20 Als regelmatige bestuurder van een ST2s heb ik de rijeigenschappen van de ST5 als een flinke verbetering ervaren, de ondersteuning is krachtiger maar misschien wel belangrijker is dat de ST5 een andere fietsbeleving geeft: robuuster, stabieler en comfortabeler.
Zonder te willen beledigen of "stoken", maar ik zou dat eerder als meer motorfietsbeleving omschrijven. De ST2 is wat mij betreft meer dan krachtig en comfortabel genoeg. Ik heb nu weer een weekje op de racefiets gezeten aan de voet van de Ventoux, en dat fietsgevoel krijg ik dus niet met een ST2.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het verschil in weggedrag tussen een racefiets en de ST5 is inderdaad enorm. Feitelijk zijn deze types fietsen in niets met elkaar te vergelijken, behalve dat ze twee wielen hebben.

Er staat trouwens al wat klaar op Eurobike voor morgen:

Screenshot_20180707-233926_Instagram.jpg
Screenshot_20180707-233926_Instagram.jpg (632.63 KiB) 2961 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Tomasj schreef: 07 jul 2018, 23:39 ...beledigen of "stoken"...
Dat zou best uniek zijn op dit forum en voor degenen die daar desondanks werk van willen maken: ik reageer dan niet meer. Iemand bannen kan prima zonder ingrijpen van de moderator.
...maar ik zou dat eerder als meer motorfietsbeleving omschrijven. De ST2 is wat mij betreft meer dan krachtig en comfortabel genoeg. Ik heb nu weer een weekje op de racefiets gezeten aan de voet van de Ventoux, en dat fietsgevoel krijg ik dus niet met een ST2.
Klopt, het fietsgevoel van een speed pedelec is sowieso niet te vergelijken met gewone fietsen door het veel hogere gewicht en de ondersteuning. Met een motorfiets vergelijken lukt echter ook niet, daarvoor is de motor weer veel zwaarder en krachtiger dan een speed pedelec. Maar de rijbeleving van een ST2 en ST3/ST5 liggen wél dicht bij elkaar en zijn daarom onderling prima vergelijkbaar. Ik kan de ST3/ST5 vergelijken met het heerlijke fietsplezier van mijn Es en moet zeggen dat de ST3/ST5 deze duidelijk overtreft.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De wegligging van de ST5 op Circuit Zandvoort: onovertroffen! Zo heeft een fiets nog nooit aangevoeld, ook geen MTB (meerdere gehad), Cannondale Bad Boy commuter fiets (nog altijd in bezit), ST1 X of ST2 S. Lijkt de wegligging van de ST5 op die van een motor? Geen idee: nooit op gereden en het maakt me ook niet uit, want een motor maakt lawaai, hij stinkt en hij geeft je geen lichaamsbeweging.

Wat Stromer naast het verkopen van speed pedelecs goed doet is het verkopen van een beleving. Beleving vang je niet in specs. Beleving voel je, en reken er maar op dat Stromer deze beleving met de ST5 opnieuw heeft weten te overtreffen. Ik ben niet gevoelig voor marketing, gelikte foto's of specs van een bike die verder niet deugt. Bovendien rijd ik momenteel op op de Stromer die de wannahave van 2017 was, dus wat kan het me schelen. Maar die ST5 is, als je er eenmaal mee gereden hebt (en dat kan lang niet iedereen zeggen) een Stromer waar je voor valt als een baksteen, mits het rijgedrag en de sportieve fietshouding je aanstaan natuurlijk, én mits hij probleemvrij blijft. Dat laatste zal de praktijk moeten uitwijzen.

En in de fietshouding is de ST3 ook nog eens beter aan te passen dan de ST5. Dus wat wil een mens nog meer, behalve een paar goeie lange testritten om de gecreëerde verwachtingen te toetsen aan de praktijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mhoutman

Stromeur schreef: 06 jul 2018, 22:04
Dank voor de tip! :cool2:
Ik vind het zó jammer dat ik niet naar Eurobike kan, dus ik lig zondag om 15:00 voor Instagram.

Ik verwacht de onthulling van de vernieuwde ST1 en de ST3.
Plaats reactie