Nieuw: de Stromer ST3

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Barry schreef: 06 jul 2018, 13:48 Vandaag kondigde Stromer via Instagram aan dat ze zondag om 1500 iets live zullen delen op Instagram...
Dank voor de tip! :cool2:
Ik vind het zó jammer dat ik niet naar Eurobike kan, dus ik lig zondag om 15:00 voor Instagram.

Ik verwacht de onthulling van de vernieuwde ST1 en de ST3.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

J3R schreef: 06 jul 2018, 20:50 Vind de ST3 mooie upgrades hebben en of iemand het dat waard vindt is aan hem/haar; zie ook de overstap naar de ST5.
Wat ik in ieder geval wel waardeer: 27,5" wielen, Pirelli banden, 1x11 groep, drie keuzes stuur(-pen?), Omni met meer functionaliteit en moderner display, betere remmen (4 pistons voor), Deep Green + Brooks zadel en een krachtiger (afgestelde?) motor SYNO Drive II REAR Hub (820w/44Nm vs. 800W/40Nm) waarvan ik wel een extra push verwacht, beetje zoals de ST1X vs. ST2 vs. ST2S/ST5. Grote problemen verwacht ik niet gezien de doorontwikkeling van de ST2/ST2S hiervoor.
V.w.b. de voorvork; ik heb op de MTB (ook 27,5"/650B) een Fox tapered voorvork met drie standen lock; dat zou ook wat zijn voor Stromer; afhankelijk van de gewenste vering zet je deze op vrijwel geen vering, dan wel sterk verende vork. Stuurgedrag/feeling voorwiel is daarmee goed instelbaar...

Ik vat hem even niet. Die 1x11 groep hebben alle 2018 ST modellen. Vervolgens rijden de meesten alleen op t kleinste tandwiel :? en dat hebben ze allemaal en dus ook de ST2 met 2x10 ;) .
Ook ben je niet beperkt :mrgreen: tot 3 keuzes mbt het stuur maar is de keuze reuze... of zoiets. Misschien is je dat te veel :mrgreen: . Die nieuwe Omni waar je vooral veel op moet kijken tijdens het rijden :? zit ook op de 2018 modellen, behalve dan het knoppie voor het accuvak en de boostfunctie (heeft een ST3 die wel?).
De 4 piston remmen geeft het ook al (Magura MT5) en ik heb ze gewoon voor een paar euro gekocht en op mijn ST2 gezet. Het brooks zadel kun je ook gewoon plaatsen. Ik rij ook niet met het originele zadel trouwens.

Tja en dan kom ik op een punt van jou Fox tapered voorvork... op de ST2 kun je naast de originele geveerde voorvork ook gewoon een andere geveerde voorvork en dus bijvoorbeeld ook een Fox plaatsen en dan heb je je gewenste 3 standen ;p .

Dus afgezien van grotere wielen, Pirelli banden en voor de theorie dan de iets sterkere motor geen upgrades. Daarbij is de verandering naar 27,5"geen upgrade maar een verandering ;) .

Maar ja... je moet jezelf verkopen wat je graag wil zien :ck: om een goede reden voor aanschaf van de ST3 te hebben.
Ik ben benieuwd naar objectieve ervaringen van de upgraders onder de ST2 rijders.
Lomito

Als regelmatige bestuurder van een ST2s heb ik de rijeigenschappen van de ST5 als een flinke verbetering ervaren, de ondersteuning is krachtiger maar misschien wel belangrijker is dat de ST5 een andere fietsbeleving geeft: robuuster, stabieler en comfortabeler. Voor de ST3 verwacht ik dezelfde rijervaring die de ST5 biedt maar dan met goedkopere afmontage (geen bouwlamp, mechanische bediening versnelling en 814 Wh accu). De ST3 is dan ook meer de uitgeklede versie van de ST5 dan een upgrade van de ST2(s). Ofwel meer een ST5- dan een ST2+.

In vervolg op deze ontwikkeling durf ik wel te stellen dat het gedaan is met de 26" banden voor Stromer. Straks heb je ST1, ST3 en ST5 allemaal op 27,5" banden, de ST1x zal geen lang leven meer beschoren zijn.

Stromer positioneert zichzelf daarmee meer in het duurdere segment van de markt, ruim boven de Qwics, Klevers en R&M's. Nu moeten de fabrikanten alleen nog doorkrijgen dat de strijd vooral uitgevochten zal worden om de actieradius (accucapaciteit en stroomverbruik). Snelheid is in dit segment al geen issue meer, als je niet met gemak 45 km/uur haalt speel je sowieso al niet meer mee. De ontwikkelingen die we zien in de verkoopcijfers van speed pedelecs spreken voor zich...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 07 jul 2018, 12:20 Nu moeten de fabrikanten alleen nog doorkrijgen dat de strijd vooral uitgevochten zal worden om de actieradius (accucapaciteit en stroomverbruik).
Inderdaad. Ook design en degelijkheid
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

FreddyH schreef: 07 jul 2018, 12:51 Inderdaad. Ook design en degelijkheid
De eerste die met een accu van 1200+ Wh komt bij een gemiddeld stroomverbruik van 14-15 Wh/km gaat sowieso de nieuwe marktleider worden. Zelfs met een slecht design want het gaat om commuter-fietsen niet om hipstergedoe. :lol:
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Als ik jou mag geloven, Lomito, zijn dus de banden de echt belangrijke upgrade die t hem doet.

Je levert dus met de grote wielen en het grotere caster van de vork het vinnige wendbare stuurgedrag in en zou door de Pirelli banden heel veel comfort krijgen en tevens doordat de fiets meer rechtuit wil (tgv het caster) een gevoel van meer stabiliteit. Dat laatste laat zich makkelijk oplossen door een andere vorkgeometrie op de ST2 en die krijg je al bij een geveerde ;) . Iets wat ik dus niet wil.
De Pirelli banden zijn dus "zacht", cq minder stug qua opbouw ten opzichte van de Big bens ed.

Tja en de 27,5" wielen zijn contraproductief wat betreft reikwijdte voor de accu.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het frame een meer robuster gevoel geeft. Ik heb totaal geen last van "flex" in het ST2 frame en kan niet zeggen dat ik een sterker frame zie als ik naar de ST5 kijk. Het lompe stuur ;p :mrgreen: ;) geeft natuurlijk visueel een andere indruk.

Als ik dan "kort" door de bocht mag zijn is er nog heel veel te halen met andere banden en komen er dus vergelijkbare banden qua comfort op de markt als de Pirelli voor 26" zou dat erg mooi zijn.
Ik ga geloof ik gewoon eens omdat het kan de Michelin Energy E-Bike Performance Line Drahtreifen ECE-R75 - 26x1.85" proberen die een karkasindex van 30 tov de 67 van de bigbens hebben. Deze zijn dus bij gelijke druk in de band "zachter" omdat deze makkelijker zullen inveren door een zachtere zijwand = karkas ;) .
Die zouden ook nog eens een stuk minder rolweerstand hebben en zijn smaller. Dus virtueel de accu cappaciteit opgevoerd :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door Fietske op 07 jul 2018, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Lomito schreef: 07 jul 2018, 12:59
FreddyH schreef: 07 jul 2018, 12:51 Inderdaad. Ook design en degelijkheid
De eerste die met een accu van 1200+ Wh komt bij een gemiddeld stroomverbruik van 14-15 Wh/km gaat sowieso de nieuwe marktleider worden. Zelfs met een slecht design want het gaat om commuter-fietsen niet om hipstergedoe. :lol:
Eens, maar dan moeten ze het niet te gek maken met de prijs. Ik moet de eerste nog tegenkomen die de psychologische grens van €10.000,- durft te overschrijden. Voor die €10.000 koop je bij wijze van spreken ook een kleine tweedehands elektrische auto of 4 nieuwe elektrische scooters.

Trouwens... als je nog eens naar de designstudie kijkt van de ST3, dan vind je daar zo op het eerste gezicht weinig van terug bij het model die ze binnenkort gaan uitbrengen. Met een beetje goede wil moet je daar wel een 1200 Wh accu in kunnen opbergen.
Witte ST3 van maart 2019
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Ik denk dat je daar een punt hebt en Stromer het momenteel aardig op de spits drijft.
Als we bedenken dat een ST5 in wezen een ST1x is met:
- wat mooier afgewerkt frame voor 27.5",
- speciaal stuur en stuurpen,
- in plaats van 26 velgen en banden de 27,5"velgen en banden,
- een duurdere afmontage zoals di2 etc
- en niet te vergeten andere software :mrgreen:
………...… en we dan eens kijken naar het prijsverschil :o .

Mocht ik de eventuele extra koperwikkelingen van de motor, als ze er al zijn vergeten zijn dan spijt me dat.

Commercieel en qua marketing doen ze dus iets heel goed. Goede gelijkenis met Apple.
Dus Lomito, veel heeft blijkbaar toch te maken met hipstergedoe en design :D .
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23014
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fietske schreef: 07 jul 2018, 13:45 Als we bedenken dat een ST5 in wezen een ST1x is met:
Tja, je kunt alle verschillen natuurlijk zo "klein" praten als je wil, maar als voormalig ST1 X eigenaar met meerdere proefritten op de ST5 achter de rug kan ik je in volle overtuiging vertellen dat werkelijk alles aan de ST5 anders en beter voelt dan aan de ST1 X. En ja, daarbij heb ik ook de zeer hoge prijs in het achterhoofd gehouden. (Overigens denk ik dat die psychologische grens van 10.000 euro waar Henry het over heeft een heel stuk minder star is bij mensen die deze bedragen voor een fiets neertellen.)

Van het weggedrag van de ST5 met de grotere wielen kun je vinden wat je wil; het is een kwestie van persoonlijke voorkeur of je een fiets wil die heel erg vinnig is, of eentje die als een professionele motorbike aan de weg plakt, zonder daarbij sloom aan te voelen. Zelf heb ik wel een geveerde voorvork op mijn ST2 S en ik vind het juist prettig dat-ie daarmee net een tikje minder "agile" aanvoelt.

Maar ik blaas dan ook voornamelijk op hele lange en eenzame wegen rechtuit. Kop in de wind en gaan met die lollie :d3: Voor die toepassing is de ST5 in één woord perfect, en ook het bochtengedrag is ronduit heerlijk dankzij de geometrie, de wielen en de geweldige banden. Je kunt er in de stad trouwens dus ook goed mee uit de voeten, maar als ik pizzakoerier zou zijn, dan nam ik toch liever de ST1 X/ST2/ST2 S.

Voor wat betreft de mechaniek: de motorkracht, het gedrag van de motor, de verlichting, de versnellingen en vooral ook de beulen van remmen met voer zuigers en huge remschijven op de ST5: in één woord jammie.

De ST5 is wat mij betreft een meer dan waardig vlaggenschip voor de Stromer vloot. Het vorige vlaggenschip, de Es, is een ST2 on steroïds, terwijl de ST5 in alles een klasse apart is. Dat er nu een ST3 bij komt als gedowngrade ST5; dikke prima. Dat-ie nog wat meer te customizen is dan de ST5 dankzij de minder strak ontworpen cockpit dan de ST5: na al dat geroep hier om dat soort mogelijkheden: ook een hele dikke prima.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Klein praten wil ik het zeker niet, wel nuchter kijken naar de daadwerkelijke verschillen.

Ik geloof ook best dat het andere weggedrag ten gevolge van geometrie en banden voor de een een aanmerkelijk verschil maakt en voor de ander minder relevant is.

Wat remmen betreft heb ik nix te klagen gehad met de MT4, maar heb toch geupgrade naar de MT5 en ben nu van het piepen verlost ;-). Ik vraag me ook af in hoeverre de remmen beter zijn dan bij de St2s. En dan zou ik benieuwd zijn wat op de ST2s schijven van 205 (of zelfde maat als bij de ST5) tot gevolg hebben ;) .

Ik denk dat Stromer door geometrieaanpassing van de ST2 en 26" Pirellis een vergelijkbaar resultaat had kunnen bereiken en dan ook nog een groter bereik met zelfde accu door de lagere rolweerstand had kunnen bereiken. Dat was doelmatiger geweest denk ik dan met de mode mee te gaan naar grotere wielen.

NB. Mijn fietsgedrag is duidelijk anders dan de kilometervreters hier. Ik heb ook veel te maken met korte stukken, wisselend wegdek en wendbaarheid is zeker niet onbelangrijk.

Veel reacties die ik hier lees bevatten steeds weer een soort van rose bril effect :mrgreen: .
Neem ik jou reactie... volgens mij heb je nu dezelfde lamp/verlichting (supernova m99 pro) en ook dezelfde schakeling (di2) en dat je daar lovend over bent snap ik, maar dat is niet de meerwaarde van de ST5 bijvoorbeeld.
En dat wil ik niet veroordelen, maar stel dat wel bij de meesten vast en is best begrijpelijk (waar het :ba van vol is ).
Laatst gewijzigd door Fietske op 07 jul 2018, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie