Pagina 25 van 38

Re: Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Geplaatst: 16 mei 2018, 14:24
door Polling
Zo kunnen we ongeveer bepalen wat de actieradius wordt, natuurlijk heel afhankelijk van een heleboel andere factoren...

Re: Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Geplaatst: 16 mei 2018, 14:27
door Lomito
Bart-V schreef:
16 mei 2018, 13:37
De woon/werk afstand is 24 km enkele rit, dus 48 km/dag.....ben ongeveer 1.80m en weeg om en nabij 67 kg...hoezo?
Geschat stroomverbruik 16 Wh/km over 24 km geeft 384 Wh, correctie voor winter (+15%), veroudering na 2 jaar (+10%) en wind tegen (+20%): 384 x 1,15 x 1,10 x 1,20 = 583 Wh benodigd.

Met de 850 Wh accu kun je de eerste jaren en zeker in de zomer zonder al te sterke tegenwind op 1 acculading heen en weer thuiskomen. Afgezien van de woon-werkafstand, de actieradius van je fiets/accu bepaalt hoe vaak je de fiets pakt.

Re: Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Geplaatst: 16 mei 2018, 16:40
door FreddyH
Lomito schreef:
16 mei 2018, 14:27
Geschat stroomverbruik 16 Wh/km over 24 km geeft 384 Wh, correctie voor winter (+15%), veroudering na 2 jaar (+10%) en wind tegen (+20%): 384 x 1,15 x 1,10 x 1,20 = 583 Wh benodigd.

Met de 850 Wh accu kun je de eerste jaren en zeker in de zomer zonder al te sterke tegenwind op 1 acculading heen en weer thuiskomen. Afgezien van de woon-werkafstand, de actieradius van je fiets/accu bepaalt hoe vaak je de fiets pakt.
Ah, je bent me voor :cool2:
Bedoel je in je 2e zin niet: "met de 580Wh accu"? Volgens jouw berekening moet hij met de 850Wh accu zeker toekomen.

Naar mijn ervaring met de X-Speed is dat de motor daarin een stuk dorstiger is dan een gemiddelde Stromer motor. Maar de S45 heeft een iets minder sterke motor en Bart is relatief licht dus die 16Wh/km is denk ik reeel. Persoonlijk zou ik wel de meerprijs van een paar honder Euro neerleggen voor die 850Wh accu. De meesten gaan immers vanaf het moment dat ze hun conditie op niveau hebben de fiets veel meer gebruiken... Ik begon een kleine 4 jaar geleden ook met alleen woon-werk, nu gebruik ik de auto alleen nog als ik andere mensen of grote/zware dingen moet meenemen. De SP is gewoon veel fijner :mrgreen:

Re: Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Geplaatst: 16 mei 2018, 16:52
door Lomito
De andere accu heeft een capaciteit van 570 Wh en dat is op zich ruim voldoende voor een enkele rit van 24 km. Maar zoals aangegeven zakt de actieradius in door veroudering, tegenwind en bij lage temperaturen. Bovendien geeft een beperkte accucapaciteit eerder accustress waardoor je langere ritten niet meer gaat maken en dat is best spijtig. Terecht dat TS de grootste accu overweegt... zal hem ook vast wel worden.

Ik denk dat veel speeders beginnen met alleen woon-werk en daarna vrijwel alle ritten met de fiets gaan maken. Ook ik merkte dat ik de auto steeds minder ging gebruiken om uiteindelijk te beseffen dat de auto (bezitten) niet meer nodig is. We hadden twee auto's, hebben één auto verkocht en de overgebleven auto gebruiken we minder want ook mijn vrouw heeft de fiets voor woon-werkverkeer ontdekt.

Een beetje meer actieradius is echt heel fijn. Nu ik over een tweede accu beschik is het veel gemakkelijk om meer ritten per dag te maken zonder te moeten wachten op het herladen van de accu. Ik maak nu regelmatig 2-3 ritten per dag.

Re: Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Geplaatst: 16 mei 2018, 17:49
door Kornelito
Lomito schreef:
16 mei 2018, 14:27
Bart-V schreef:
16 mei 2018, 13:37
De woon/werk afstand is 24 km enkele rit, dus 48 km/dag.....ben ongeveer 1.80m en weeg om en nabij 67 kg...hoezo?
Geschat stroomverbruik 16 Wh/km over 24 km geeft 384 Wh, correctie voor winter (+15%), veroudering na 2 jaar (+10%) en wind tegen (+20%): 384 x 1,15 x 1,10 x 1,20 = 583 Wh benodigd.

Met de 850 Wh accu kun je de eerste jaren en zeker in de zomer zonder al te sterke tegenwind op 1 acculading heen en weer thuiskomen. Afgezien van de woon-werkafstand, de actieradius van je fiets/accu bepaalt hoe vaak je de fiets pakt.
Hoeveel Wh / km schat je voor iemand van 1m90 en 90kg?

Re: Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Geplaatst: 16 mei 2018, 17:57
door FreddyH
Met wat voor fiets?
Met de X-Speed in hoogste ondersteuning moet je met vorst en windkracht 5 tegen rekening houden met 20 Wh/km. Met de S45 wat minder, dus ±19 Wh/km.

Re: Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Geplaatst: 16 mei 2018, 18:59
door Kornelito
Ik dacht eigenlijk voor de st1x

Re: Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Geplaatst: 16 mei 2018, 19:35
door FreddyH
Er staan hier ergens verbruik tabellen van allerlei Stromer modellen. Maar ik gok op 16Wh/km

Re: Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Geplaatst: 16 mei 2018, 21:19
door Bart-V
FreddyH schreef:
16 mei 2018, 16:40
Lomito schreef:
16 mei 2018, 14:27
Geschat stroomverbruik 16 Wh/km over 24 km geeft 384 Wh, correctie voor winter (+15%), veroudering na 2 jaar (+10%) en wind tegen (+20%): 384 x 1,15 x 1,10 x 1,20 = 583 Wh benodigd.

Met de 850 Wh accu kun je de eerste jaren en zeker in de zomer zonder al te sterke tegenwind op 1 acculading heen en weer thuiskomen. Afgezien van de woon-werkafstand, de actieradius van je fiets/accu bepaalt hoe vaak je de fiets pakt.
Ah, je bent me voor :cool2:
Bedoel je in je 2e zin niet: "met de 580Wh accu"? Volgens jouw berekening moet hij met de 850Wh accu zeker toekomen.

Naar mijn ervaring met de X-Speed is dat de motor daarin een stuk dorstiger is dan een gemiddelde Stromer motor. Maar de S45 heeft een iets minder sterke motor en Bart is relatief licht dus die 16Wh/km is denk ik reeel. Persoonlijk zou ik wel de meerprijs van een paar honder Euro neerleggen voor die 850Wh accu. De meesten gaan immers vanaf het moment dat ze hun conditie op niveau hebben de fiets veel meer gebruiken... Ik begon een kleine 4 jaar geleden ook met alleen woon-werk, nu gebruik ik de auto alleen nog als ik andere mensen of grote/zware dingen moet meenemen. De SP is gewoon veel fijner :mrgreen:
Moet zeggen dat ik de 1,5 week dat ik de s45 op proef had, de auto ook bijna niet heb gebruikt.....het is inderdaad veel fijner/gezonder om dan gewoon de sp te pakken.

Re: Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Geplaatst: 16 mei 2018, 22:27
door Marco Verkerk
Lomito schreef:
16 mei 2018, 14:27
Bart-V schreef:
16 mei 2018, 13:37
De woon/werk afstand is 24 km enkele rit, dus 48 km/dag.....ben ongeveer 1.80m en weeg om en nabij 67 kg...hoezo?
Geschat stroomverbruik 16 Wh/km over 24 km geeft 384 Wh, correctie voor winter (+15%), veroudering na 2 jaar (+10%) en wind tegen (+20%): 384 x 1,15 x 1,10 x 1,20 = 583 Wh benodigd.

Met de 850 Wh accu kun je de eerste jaren en zeker in de zomer zonder al te sterke tegenwind op 1 acculading heen en weer thuiskomen. Afgezien van de woon-werkafstand, de actieradius van je fiets/accu bepaalt hoe vaak je de fiets pakt.

Hierbij een test van de Klever S45 incl energie verbruik

https://www.elektrobike-online.com/s-pe ... 410636.htm

Ja ik zou ook voor de 850 watt accu gaan, want de S45 lust inderdaad de nodige watts.