Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Lomito

Yammie wat is 'ie mooi! In oranje super en die in LTD-geel (nog niet gezien) lijkt mij ook prachtig. Zou je voor mij ook eens kunnen kijken naar het verschil tussen gebruikte stroom aan het stopcontact, met zo'n stroomverbruikmeter, en de hoeveelheid stroom die op de accu gezet is (% eind-%begin) x 570Wh... Bij de Stromer-lader kwam ik op een verschil van 10%.
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Zeker een knappe fiets!
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Nice :cool2:

Mocht ik toe zijn aan een volgende fiets (jaartje of 3 :roll: ), dan komt deze ook zeker in aanmerking.

Hoe stabiel staat de fiets eigenlijk met de standaard achteraan en accu (die met de 800+ versie zwaarder wordt) voorin?
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Erg mooie kleur. :ba
Een proefritje met de Klever staat nog op mijn wish list.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Wiebe schreef: 30 apr 2018, 21:01 Nice :cool2:

Mocht ik toe zijn aan een volgende fiets (jaartje of 3 :roll: ), dan komt deze ook zeker in aanmerking.

Hoe stabiel staat de fiets eigenlijk met de standaard achteraan en accu (die met de 800+ versie zwaarder wordt) voorin?
Stabieler dan ik verwachtte. Vandaag een erg winderige dag gehad, en hij bleef mooi staan. De standaard lijkt inderdaad niet zo stevig.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Is gewoon stabiel. Mijn fiets heeft dezelfde constructie maar dan met een nog grotere en zwaardere accu (net geen 8kg) in het midden. Staat gewoon super stabiel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.18k

Dilemma, dilemma!

In mijn zoektocht naar een s-pedelec om tussen de 25km en 35km w/wverkeer te doen (enkel) nu 4 fietsen getest.
Supercharger Nuvinci als eerste getest en beviel me wel, maar het verschil met het plezier van de achterwielmotor is me toch te groot. Spijtig want de onderhoudsarme riemaandrijving stond me wel aan.

Dan de Klever samen met de ST1X getest, waar voor mij de Klever toch wel enkele positieve punten meer kreeg zoals de prijs, iets krachtiger, levertijd zou sneller zijn, ... dus de Stromer viel voor mij ook af, aangezien ik deze zomer nog zou willen beginnen rijden.

Dan gisteren de Qwic RD10 Speed getest: dat is toch echt wel een leuke fiets voor zo'n 1000€ minder. De motor is weliswaar minder krachtig dan die van de Klever en Stromer, maar ik haalde er toch makkelijker hoge snelheden mee dan met de Supercharger. De RD10 heeft daarnaast tov de Klever: ik vermoed betere verlichting (ik kan van die ' Fuan FA70 ' geen enkele specificatie vinden, is die voldoende volgens de Klever rijders hier?), MT5 vs MT4 remmen (weet niet of dat echt verschil maakt, heb het alleszinds niet gevoeld), verende zadelpen (vind ik niet persé nodig) , smallere banden waardoor ik de Qwic sportiever vond sturen. Qua esthetiek vind ik de Klever echt prachtig, maar de Qwic moet niet onderdoen, echt een knap frame.

Ik wacht nog op een offerte van de Qwic om een echte vergelijking te kunnen maken, ben nu heel hard aan het twijfelen of de krachtigere motor, digitale connectiviteit (voorlopig nog niet, want geen iOS-gebruiker) en de iets grotere batterij me het verschil van ongeveer 1000€ waard is...

:ck:
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Golvas

Hoe heb je de zitpositie op de verschillende fietsen ervaren ?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenH schreef: 09 mei 2018, 12:27 In mijn zoektocht naar een s-pedelec om tussen de 25km en 35km w/wverkeer te doen (enkel) nu 4 fietsen getest.
Supercharger Nuvinci als eerste getest en beviel me wel, maar het verschil met het plezier van de achterwielmotor is me toch te groot. Spijtig want de onderhoudsarme riemaandrijving stond me wel aan.

Dan gisteren de Qwic RD10 Speed getest: dat is toch echt wel een leuke fiets voor zo'n 1000€ minder...
Tja... Even wat context:
- ik heb zelf een fiets met 500W motor (wel hoger piek vermogen dat hij gretig gebruikt, in praktijk zit het vermogen tussen de ST1x en ST2 in) die origineel een 735Wh accu had, deze fiets heb ik 3,5 jaar
- ik heb 2 dagen op een X-Speed met 570Wh accu woon-werk gereden
- ik heb een uitgebreide testrit gemaakt op een ST1x
- ik heb een uitgebreide testrit gemaakt op een RD10 Speed
- ik ben groot en zwaar (1,98m en 100kg)

Met mijn eigen fiets heb ik de ervaring dat 735Wh met een 500W motor in het begin voldoende is voor 35km woon/werk, maar na een paar jaar, met vorst en wind tegen niet meer. Dat is een groot nadeel van de RD10. Als jij kleiner en lichter bent dan ik zal het probleem minder groot zijn, maar tijdens mijn proefrit met de RD10 merkte ik dat de motor welliswaar minder krachtig is dan die in mijn fiets maar niet minder dorstig (tenzij de "je kunt nog x km rijden" weergave op die fiets zwaar onnauwkeurig is). Voordat ik die fiets serieus zou overwegen zou ik een keer proberen hoe ver je komt met die accu als je windkracht 5 of zo tegen hebt, dan pak je voor de zekerheid 85% van die afstand: zoveel capaciteit heb je na 3 jaar nog ongeveer, kan ook meer zijn maar daar zou ik voor de zekerheid niet vanuit gaan. Van wat dan overblijft pak je dan nogmaals 85%: dat is namelijk een goede indicatie van wat je bij een aantal graden vorst overhoudt. Als wat je dan overhoudt meer is dan 35km dan is het prima, anders ga je over een paar jaren in de problemen komen.

Aan de positieve kant: de remmen van de RD10 Speed zijn werkelijk fantastisch. Maar die van de X-Speed en ST1x ook. Over hoe je de fietsen ervaart en hoe jij erop zit kan alleen jij oordelen, maar ik vond de RD10 Speed behoorlijk als een budget fiets overkomen (smalle bandjes die wat vaker dan ik bij andere fietsen gewend ben de neiging hebben sporen te volgen, smal stuur, etc). Terwijl ik de prijs niet echt budget kan noemen, 3800 Euro is nogal veel geld voor een budget fiets... Een Nonoiz vind ik een budget fiets, maar voor iets meer dan 2000 Euro mag dat ook wel... Voor 3800 Euro verwacht ik meer.

Met een Klever X-Speed met 570Wh accu ga je met 35km ook in de problemen komen, maar met de 850Wh accu (die helaas wel keer op keer wordt uitgesteld) is dat probleem opgelost.
Wat die X-Speed ook oplost, maar da's meer voor de Nederlanders: met de X-Speed is het gemakkelijker om een hogere snelheid aan te houden, waar je met de RD10 Speed met wat wind tegen al snel onder de 40 zakt. Automobilisten gaan met snelheden onder de 40 al snel vervelend reageren, met dik 40 valt dat vaak mee (althans hier in regio Eindhoven).

Over de verlichting van de RD10 kan ik weinig zeggen: ik heb hem met daglicht getest. Die van de X-Speed vind ik acceptabel maar niet geweldig. Maar als ik heel eerlijk ben: dat is bij bijna geen enkele speed pedelec *echt* goed geregeld. De vervelende momenten zijn schemering tot donker waarbij je op een fietspad "aan de verkeerde kant van de weg" automobilisten tegenmoet krijgt. Daardoor zie je effectief veel minder en als het fietspad dan geen witte strepen aan de zijkanten heeft dan is het heel lastig om de weg te zien. Ik heb op mijn fiets naast mijn koplamp (helemaal een prut ding) een 1000 lumen el-cheapo lampje geplaatst en dat is een stuk beter.
De enige lamp die ik tot nu toe gezien heb waarmee je echt een goede bak licht krijgt is de Supernova M99 Pro. Deze zit op een aantal fietsen met Bosch systeem, op de ST2s en op de ST5. Bij zo goed als al het andere is het gewoon onvoldoende voor een veilige nachtrit op snelheid. Zeker als de omstandigheden een stuk minder dan optimaal zijn (tegenlicht, geen witte lijnen, regen -zeker in combinatie met een bril-, etc.)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.18k

Golvas schreef: 09 mei 2018, 12:32 Hoe heb je de zitpositie op de verschillende fietsen ervaren ?
Bij de Supercharger zit je iets meer rechtop, de anderen iets sportiever voor over. Naar mijn aanvoelen he, aangezien ik ze niet alle 4 tegelijk getest heb.

Ik vond eigenlijk het smallere stuur van de Qwic net fijner, maar ik ben wel een racefiets gewend, daarmee waarschijnlijk.

Bij de Klever kreeg ik na een tijdje zelfs pijn aan mijn handen, is dat een kwestie van de juiste handgrepen?
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Plaats reactie