Klever X Speed versus Stromer ST1 X

pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Hoi, ik kom hier eens informeren naar jullie qwic rd10 performance speed ervaringen,, Ik ben op zoek naar een vervangende speed pedelec. Tijdens internet afschuimen kwam ik op dit forum topic. Tot nu al interessante dingen gelezen. Sinds 2 jaar rijd ik al met speed pedelec, 350w Panasonic middenmotor. Ondertussen al enkele fietsen getest, nieuwe panasonic met 2 speed middenmotor, haibike met pwx 500w motor, ook bosch 350w, deze vallen naar mijn gevoel allen af, rijd vlot 35km/h , richting 40 word het werken, boven de 40 is een grote inspanning. Dit is vergelijkbaar met mijn huidige fiets. De stromer staat nog op de wenslijst als te testen, qwic rd10 heb ik getest ook de Klever S45 en X speed getest. Deze reden goed, wegligging, comfort, remmen, in laagste ondersteuning was vlot 45km/h te halen, hoogste ondersteuning was freewheelend in de lucht trappen zonder weerstand, de dealer kan bij klever dit aanpassen, daarop een fiets getest met aangepaste ondersteuning, dit was een heel goed fietsgevoel. Voor mij moet het natuurlijke fietsgevoel benaderd worden, er moet een redelijke kracht (inspanning ) geleverd worden, ik mag in het zweet staan. Dit heb ik met de huidige Panasonic. Van freewheelen houd ik niet, buiten als ik een dag slechte benen heb.
Hoe hebben jullie de ondersteuning van de rd10 ervaren? Kwalitatief, rijgedrag remmen, vond ik goed. Maar de ondersteuning als high speed vond ik onaangenaam. De standen 1 tot 5 vond goed reageren op pedaalkracht, enkel stand 5 ging maar tot 40km/h voor 42 te halen moet je een grote inspanning doen, de motor geeft het gevoel af te remmen, bij wind op kop is 40 moeilijk vol te houden. In stand 6 gaat de fiets dan weer vlot 45km/h, maar dan onaangenaam freewheelend. Op de vraag of er mogelijkheid is om deze ondersteuning bij te regelen had de dealer geen antwoord, buiten ' 45km/h ga je niet veel rijden, dat is heel snel en batterij gaat snel leeg'.
Een serieus fout (afknapper) antwoord naar mij gevoel .
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Hallo Pedelecer,

Welkom op dit forum. Je hebt al aardig wat getest maar nog geen Stromer. Ik zou dat zeker gaan doen. Ben zelf een vanaf september 2017 in het bezit van een ST1X en deze bevalt meer dan goed. Ik rij zelf dagelijks 24 km enkele reis ww-verkeer. Ik doe dat ik zo ongever 35 minuten en ik zweet goed. Dat wilde ik ook erg graag. Mijn eerste testrit was op een Stromer en ik wist direct dat dit de fiets was die ik wilde. Na mij goed ingelezen te hebben op dit Forum was het maken van een keuze duidelijk en tot nu toe met heel veel plezier en inmiddels 6500 km erop zitten.

Goed lezen en veel succes met het maken van JOU keuze.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

JeroenH schreef: 14 mei 2018, 16:27
BMartens schreef: 14 mei 2018, 07:28 De Qwic ziet er inderdaad echt goed uit voor zijn prijs. Maar brede banden waren voor mij echt een must.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: mag ik vragen waarom? 2 inch tov 2,4 inch is wel een duidelijk verschil natuurlijk.
Ik hou van het stabiele gevoel en de demping van een brede band. Rijdt veel soepeler op de juiste bandendruk. Op de website van Schwalbe staat een stukje over 'balloon bikes'. Zeker eens lezen.
Klever X Speed Orange (04/'18 - ...)
Trek XM700+ (06/'17 - 04/'18)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

pedelecer schreef: 14 mei 2018, 19:38 Voor mij moet het natuurlijke fietsgevoel benaderd worden, er moet een redelijke kracht (inspanning ) geleverd worden, ik mag in het zweet staan. Dit heb ik met de huidige Panasonic. Van freewheelen houd ik niet, buiten als ik een dag slechte benen heb.
Ik denk dat een Stromer dan toch het meest aangewezen is. Je kan de ondersteuning zelf heel eenvoudig aanpassen. En dit niet beperkt tot 2, 3, 4 of 6 standen.
Wanneer je een testrit maakt met de fiets vraag dan hoe je de koppelsensor instelt, en breng die naar 20-30%. Dan moet je werken om de 45km/h te halen. Blijf gewoon in stand 3 rijden. Ik haal in die stand gemiddeldes van 40km/h over 50 km, en heb nog wat batterij over dan. Indien het te zwaar is kan je de koppelsensor nog wat bijsturen (wat verhogen).

En standje 2 kan je nog verder finetunen (tot welke snelheid hij ondersteunt, hoeveel koppel hij gebruikt en hoe reactief de fiets reageert op jouw input)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

pedelecer schreef: 14 mei 2018, 19:38 Hoe hebben jullie de ondersteuning van de rd10 ervaren? Kwalitatief, rijgedrag remmen, vond ik goed. Maar de ondersteuning als high speed vond ik onaangenaam. De standen 1 tot 5 vond goed reageren op pedaalkracht, enkel stand 5 ging maar tot 40km/h voor 42 te halen moet je een grote inspanning doen, de motor geeft het gevoel af te remmen, bij wind op kop is 40 moeilijk vol te houden. In stand 6 gaat de fiets dan weer vlot 45km/h, maar dan onaangenaam freewheelend. Op de vraag of er mogelijkheid is om deze ondersteuning bij te regelen had de dealer geen antwoord, buiten ' 45km/h ga je niet veel rijden, dat is heel snel en batterij gaat snel leeg'.
Een serieus fout (afknapper) antwoord naar mij gevoel .
Da's inderdaad een behoorlijke afknapper. Vergelijkbaar met de dealer waar ik een testrit op de X-Speed gemaakt heb. Op mijn opmerkingen wat er (demonstreerbaar) niet goed was aan de fiets kwam het antwoord: "dan doe jij iets fouts". Sure.

Afijn: ik vond de ondersteuning ook niet prettig. Er lijkt bij de lagere standen een maximale snelheid in te zitten die lager is dan 45 km/h, dat is serieus jammer. Verder vond ik het frame niet fijn zitten (maar ik ben behoorlijk lang en het is maar 1 maat) en ook niet echt stijf. Het stuur en ook de banden zijn voor mijn smaak wat smal. Vond het echt als een budget fiets aanvoelen, behalve dan dat het daarvoor een hoge prijs heeft. Alleen de remmen niet: die zijn echt goed.

Ik heb maar een redelijk klein stuk op de fiets gefietst, maar in dat stuk zakte de resterende accu capaciteit in als een kaartenhuis. Dus of die motor is nogal dorstig, de accu minder groot dan ze beloven of er was iets met die testfiets. Maar vooralsnog twijfel ik aan hoe ver je met die fiets komt met volle ondersteuning, vorst en harde wind tegen (want ook dan wil je op je werk kunnen komen). Ik gok dat als je dan 30-35km ver komt dat je dan in je handen mag klappen.

Het zal niet verbazen: ik was niet echt onder de indruk van deze fiets.

Succes met je keuze!
Freddy
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Geen 45 halen is voor mij zoiezo een afknapper, ik koop iets (zeer duur btw) dat 45 mag en dan haal je het technisch niet dat vind ik persoonlijk belachelijk (maar goed dat is mijn mening).

De Stromers waren de enige fietsen die vlot 45 gingen en daar voorbij dus mijn zoektocht was snel nogal beperkt.

Je haalt daar trouwens veel aan waar de stromer in uitblinkt door zijn instelbare koppelsensor en stand 2, je kiest volledig zelf hoe hard je gaat zweten en dat zonder te veel middenmotor gejank en een natuurlijke ondersteuning.
Oregon
Expert
Expert
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Ik sluit me bij Zebbernaut aan, als een merk 'uitpakt' met 45km/u dan moet die ook gehaald worden. Anders moeten ze aanpassen naar +/- 45km/u of 40km/u.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Indien bij de qwic in de ondersteuningstanden 4 en 5 de 45 km/h haalbaar zou zijn met een grotere inspanning ( niet in de lucht trappen zoals stand 6). Dan zou ik overwegen om deze aan te kopen. Vooral omwille van het prijsverschil met klever en stromer. Over de batterijaansluiting van de rd10 heb ik ook bedenkingen. Dit een xlr achtige stekker, grootste xlr's hebben specs 16A continu, en ze kunnen slecht tegen vonken trekken, dat lijkt me aan de krappe kant voor 36v 500w. Slijtage In de winter door dagelijks verwijderen batterij + continu schokken tijdens het rijden, ik vraag me af of veerkracht van pen bus verbinding OK blijft en niet bv. vroegtijdig gaat inbranden.
Bij de klever is dit een robuuste mesverbinding, zoals ook bij mijn panasonic, mescontacten hebben een lagere contactweerstand, geschikt voor hogere stromen, bij de stromer weet ik niet hoe het is uitgevoerd.

Het advies voor een testrit met een stromer, ga ik zeker een keer uitvoeren.
Het design van de klever vind ik wel iets hebben, clean en sober opgebouwd. De eenvoudige display en bediening van klever spreekt me meer aan dan de hightech bediening van de stromer.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Die high tech bediening van de stromer biedt je wel fe kans de ondersteuning aan te passen à la carte...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
pedelecer
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 mei 2018, 21:03
Merk SP: Qwic RD10s , Flyer upstreet6
Km-stand: 33500

Ondertussen heb ik wat meer info en specs over de batterijconnector gevonden die bij qwic rd10 word gebruikt.
Word energy bus connector genoemd, er word door bepaalde bedrijven/instanties geijverd om hier een standaard van te maken. Bevat 6 pennen, 2 voor can bus communicatie, 2 voor auxiliary voeding, en 2 vermogen aansluitingen, deze vermogen pennen zouden geschikt zijn voor maximum 50A bij max 48V. En kan onder alle omstandigheden worden onderbroken zonder defect te gaan.
Dus volgens de specificaties zou deze toch moeten voldoen.
Plaats reactie