Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De 850Wh accu blijkt eindelijk leverbaar. Discussie over de accu afgesplitst naar een eigen topic. Ik ben benieuwd naar de ervaringen/actieradius:

viewtopic.php?f=23&t=1389
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
fastcooper
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 apr 2018, 17:08

Ook zit te wachten op de klever x-speed.
Heb de limited edition in bestelling staan.

Ging normaal vorige week geleverd worden....
Wacht vol ongeduld af wanneer hij er zal zijn. ;)
Klever X-speed Limited
Bartstellaard
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jul 2018, 17:13

Bestelling is geplaatst. Ben erg benieuwd wanner er geleverd gaat worden. FM verwacht oktober. Klinkt heel ver weg.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snap ik, het ís ook heel ver weg: drie maanden, en het zal kouder zijn buiten. Maar het is niet anders, de meeste grote fabrikanten hebben leverproblemen. Als je daarna maar een mooie, fijne bike hebt, dan zal dat het wachten sowieso waard zijn.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jurw
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2018, 21:05

Beste allen,

Veel dank voor alle waardevolle info; hele forum uitgespit..
Zijn er al mensen die Stromer ST2 rijden die als ze op dit moment zouden kunnen kiezen toch voor klever zouden gaan?
Ik kan een eind 2017 st2 20inch met wat korting krijgen en sta ook oip de lijst voor een x-speed limited..
Vind de looks beter bij klever.. vond Stromer ouder model st2 als een raket rijden werd er blij van, maar denk dat ook met Klever te kunnen ervaren..

Wat zou nu werkelijk de doorslag moeten geven (als de 850 accu wel geleverd wordt direct)?

Thx

Ga 23 km ww rijden 193 115kg
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Jurw schreef: 09 jul 2018, 21:36 Wat zou nu werkelijk de doorslag moeten geven (als de 850 accu wel geleverd wordt direct)?
Ik zou kiezen voor de bike waar jij het meest lekker mee rijdt. De ST2 en de X-Speed zijn namelijk niet alleen in design, maar ook in fietshouding en comfort echt twee totaal verschillende speed pedelecs en wat beter bevalt is heel erg persoonlijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Toch niet vergeten: de Klever gaat een stuk sneller dan de ST2. In stand 3 kan je op de Klever gewoon 47km/h GPS-snelheid halen, bij de ST2 is dat 45 km/h.
Zelf vond ik het display van de Klever te oubollig en de ondersteuning iets te weinig geraffineerd, en met dubbele batterij kwam de Klever even duur uit dan de Stromer.
Maar ik vermoed dat de Klever ondertussen al flink gee¨volueerd is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik lees zo her en der inmiddels ook wel wat dingetjes die nog aan de X-Speed verbeterd moeten worden. Zoals een resonantie van de motor bij een snelheid rond de 30km/u, die door eigenaren als storend wordt ervaren. (Van de ST2 is een stuk zekerder dat de kinderziektes er nu wel zo'n beetje uit zijn.) Verder kan de motor van de X-Speed niet "getuned" worden door de gebruiker, maar alleen door de dealer. Stromer heeft hiervoor de OMNI app. De accu van 850Wh i.c.m. met de wat dorstige motor van de X-Speed vind ik niet mega-indrukwekkend, en een grotere accu verwacht ik voorlopig niet. Het heeft Klever al moeite genoeg gekost om die 850Wh accu de markt op te krijgen. Maar als je op je plaats van bestemming kunt bijladen voor de terugreis dan verwacht ik geen problemen met de actieradius op jouw afstand.

Vast staat dat de X-Speed zich nog moet bewijzen in het veld en nu pas druppelen de eerste serieuze ervaringen binnen. Vast staat echter ook dat de X-Speed een leuk en interessant weerwoord is op de Stromers, vanwege het totaal andere design en hogere rijcomfort. Als je het geen probleem vindt om de rol van relatieve early adapter op je te nemen en het design en de fietshouding van de X-Speed bevallen je beter dan die van de ST2, dan zou ik persoonlijk rustig de X-Speed kopen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Tomasj schreef: 09 jul 2018, 21:50 Toch niet vergeten: de Klever gaat een stuk sneller dan de ST2. In stand 3 kan je op de Klever gewoon 47km/h GPS-snelheid halen, bij de ST2 is dat 45 km/h.
Hier ben ik het als St2 rijder niet mee eens. Ik haal met gemak 48 km per uur in stand 2 op mijn St2. Stand TWEE. Iedere keer weer. Over hele lange afstanden. Stand 3 rij ik al niet eens meer mee maar daar heb ik nog wel de 49.3 mee aangetikt en sommige St2 rijders van ons ook nog wel harder dan dat.
Met tegenwind terug vandaag trouwens standaard boven de 43 gereden, waaide weer flink hard. Kan de Klever dat ook 36 km stand 2 boven de 43 bij flinke tegenwind?
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Volgens de omni. Maar daar zit een flinke fout op.
Mijn ST2 stopt met ondersteunen op 48,5 km/h snelheid volgens de Omni

Wanneer ik dat controleer met een fiets-GPS, is dat gewoon 45 km/h.
Volgens mijn omni reed ik vandaag met een gemiddelde snelheid van 39,5 km/h naar huis, mijn GPS hield het bij 38,4 km/h.

En ik heb Continental Contact Plus City in maat 2.2 op mijn fiets, wanneer ik de banden boven de 2,5 bar oppomp schuren ze tegen de spatborden. Dus met de standaard Schwalbes gaat de werkelijke snelheid er niet op vooruit gaan.
Ik heb met mijn Stromer al effectief 55 km/h gereden, maar dat was op een lang stuk vals plat naar beneden, waarbij ik los door de ondersteuning heen trapte.
De Klever haalt dus effectief 48 km/h volgens GPS. Zo belangrijk is dat niet, het zorgt ook voor een hoger verbruik.

Die snelheden haal ik ook met de koppelsensor op 30%. De Stromer is de betere fiets, daarom koos ik ook voor een Stromer. Maar voor korte verplaatsingen is de Klever sneller.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie