Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Lomito

[Berichten afgesplitst van het "Stromer concurrentie in 2018"-topic. Stromeur.]

Vandaag ga ik een proefrit (eerste kennismaking) maken op de Klever X speed, een fietsenmaker in Zetten blijkt dealer te zijn van deze opvallende fiets, mogelijk komend weekend een afstandstest (oplaadsnelheid, actieradius enz.)... Mijn bedoeling is om een serieuze en eerlijke review te schrijven waarbij de Klever X speed wordt vergeleken met de ST1x die qua specs en prijs ongeveer op gelijk niveau zit. Mocht onze moderator daar bezwaar tegen hebben dan verneem ik dat graag.
Martin

Heel interessant, een vergelijk tussen de Stromer St1X vs Klever X speed. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. :ay :roll:
Misschien handig om hier een apart topic van te maken, maar dat laat ik graag over aan Stromeur.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb absoluut geen bezwaar tegen een eerlijke en kritische (naar beide kanten) vergelijking tussen een model van een andere fabrikant en een gelijkwaardige Stromer. In tegendeel! Het is iets dat ik in mijn zoektocht naar een geschikte speed pedelec enorm heb gemist en ik denk dat dat ook voor heel veel anderen geldt. Ontzettend leuk dat je dit wil doen Lomito.

Een apart topic aanmaken zodra er een praktijkvergelijking wordt gemaakt tussen twee modellen: uitstekend.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik ben net terug van de gezamenlijke kennismakingsrit, verkoper op mijn Es en ik op de Klever X speed... Na eerst kennis gemaakt te hebben en mijn bedoelingen uitgelegd zijn we de diverse onderdelen langsgelopen die WIJ van belang vinden, (tussen haakjes de waardes van de ST1x):

- model 2018 dus inclusief remlicht en claxon, prijs € 4.900 (€ 5.200)
- 600 Watt achterwielmotor met 41 Nm koppel (500 Watt en 35 Nm)
- 570 Wh accu (618 Wh), vanaf mrt 2018 optioneel 850 Wh voor een meerprijs van € 300 (814 Wh ...)

Ook interessant maar van lagere orde:
- voorblad 50T (52T) en cassette 11-42T 10 versnellingen Deore XT
- zelfde achterlicht Supernova backlight met remlicht/kentekenplaatverlichting
- regenererend remmen ofwel recuppen
- Racktime bagagedrager die volledig op het frame rust, maximaal 20 kg
- geveerde voorvork !!!
- banden Schwalbe Super Moto X27 5x2.4" zonder reflectiestrip

Alleen al op basis van deze specs zeg ik dat dit een geduchte concurrent voor de ST1x kan worden. Het ontwerp zal zeker de wenkbrauwen omhoog brengen, afgezien van de persoonlijke voorkeuren/smaak kan ik zeggen dat het gewaagd ontwerp is, gedurfder en cleaner dan die van Stromer.

Maar waar het allemaal uiteindelijk om draait is of de fiets ook lekker rijdt, of je die heerlijke kracht ervaart van de achterwielmotor. Vanmiddag heb een kwartiertje op de fiets gezeten en mijn eerste indruk is dat de ondersteuning anders is dan de ST1x, de beweeglijkheid en het koppel zijn vergelijkbaar met de ST2 maar mist een beetje het vertrouwde gevoel van de Stromer, waarschijnlijk een kwestie van wennen. De trekkracht van de fiets is geweldig goed, duidelijk beter dan de ST1x maar is iets te veel afgesteld op rotatie, zou wat meer op kracht moeten reageren. Van de verkoper heb ik begrepen dat dit softwarematig ingesteld kan worden.

Komende zaterdag krijg ik de fiets en oplader voor het weekend mee voor een uitgebreide test, fotoshoot, test van actieradius, laadsnelheid, stroomverbruik en de rijervaring op langere ritten. Voorlopig ben ik behoorlijk onder de indruk van deze fiets. :bf:

Voor een correcte vergelijking met de ST1x zoek ik een vrijwilliger die komende zaterdagmiddag/avond en zondag tijd heeft om samen met zijn/haar ST1x als vergelijkingsmateriaal enkele ritten af te leggen, uiteraard afwisselend op beide fietsen. Liefst met een 618 Wh accu, misschien kan onze dealer voor de juiste accu zorgen.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 862
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Chris,

alvast dank voor deze test; en uitkijkend naar de zaterdag-test.
Tot mijn spijt kan ik er niet bij zijn; zit een lang weekend in Denemarken.

Nuttig dat er zo maar eens een serieuze concurent-kandidaat Stromer mag wakker kietelen.

Nogmaals dank,
Reinout
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Superinitiatief Lomito. Moet te regelen zijn met een ST1x rijder lijkt me.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Stromend schreef: 06 nov 2017, 16:42 Superinitiatief Lomito. Moet te regelen zijn met een ST1x rijder lijkt me.
Mocht dat niet lukken dan denk dat onze dealer wel zo sportief is om een ST1x uit te lenen met een 618 Wh accu zodat in principe elk forumlid, dus ongeacht het eigen model, kan meedoen. Maar aangezien er hier heel wat Iksers lid zijn denk ik dat het wel gaat lukken. Het hoeft ook niet per se zaterdag EN zondag met dezelfde vrijwilliger. Ik ga sowieso ongeveer 6 ritten maken van 30-34 km (3 op zaterdagmiddag/avond en 3 ritten op zondagmorgen en -middag).

Het is nu maandag dus we hebben nog even de tijd om de vrijwilligerspool gevuld te krijgen. Ondertussen ben ik bezig met een checklist en vragenlijst voor de dealer. Als jullie nog brandende vragen hebben op voorhand dan neem ik die mee.
Gebruikersavatar
Ziggymiep
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2017, 04:35
Locatie: Diest
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 5500

Hoi Lomito,

Fijn dat je de Klever even wil uittesten. Dan hebben we een goede objectieve mening over hoe hij het er vanaf brengt.
Je kan inderdaad niet enkel afgaan op de cijfertjes met elkaar te vergelijken.
Ik zou eventueel zondag wel kunnen, maar het is wel een heel eind rijden voor mij ( Diest, Vlaams Brabant ). In Belgie zitten er momenteel slechts 6 verdelers. (Zie website Klever)
Moest er iemand in de buurt van Landen of Houthalen wonen, dan kan ik samen met enkele Belgische Stromeraars hem eventueel ook eens testrijden.

... en Lomito , ik ben ook wel benieuwd hoe de Trefecta URB Speed Pedelec zou rijden... :D
interesse? https://www.trefectamobility.com/test-drive/
ST5 20" - SHIMANO XT T-8000 SPD - Spurcycle - Ortlieb Frame-pack M - Ortlieb saddle bag L-Ortlieb Cockpit-Pack - Continental Contact Plus City
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb je gezien welke banden ze standaard bij deze bike leveren?

De door velen (m.i. onterecht) zo verfoeide Schwalbe Big Bens.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 06 nov 2017, 17:46 Als jullie nog brandende vragen hebben op voorhand dan neem ik die mee.
De specificaties van deze Klever X Speed zijn gewoon uitstekend, inderdaad vergelijkbaar met die van de Stromer ST1 X / ST2. Ik ben daarom vooral razend benieuwd naar het rijgedrag (snelheid en comfort), de actieradius en de mogelijkheden van de Connectivity App:

- Welke topsnelheid haal je en wat is een goed vol te houden cruise snelheid?
- Hoe is de actieradius bij maximale ondersteuning en op maximum snelheid?
- Hoe trekt de Klever op, en dan vooral: hoe is de balans tussen de trekkracht en het comfort?
- Hoe soepel/natuurlijk voelt de motor-ondersteuning aan? (Dat vind ik bij Stromer namelijk fenomenaal goed: je voelt meestal niet eens dat de motor er is, behalve dan dat je veel harder gaat dan op een normale fiets.)
- Welke mogelijkheden heeft de Connectivity App?
- Moet je de accu altijd uitnemen als je de fiets verlaat om te voorkomen dat die gestolen wordt?
- Hoe presteert de koplamp in het donker?
- Hoe is het algehele rijcomfort? (Voorvering *check, maar hoe voelen het achterwerk en de polsen? Bevalt de zithouding? Voelt de bike "stevig" en stijf genoeg voor de zware belasting?)
- Hoe goed grippen de pedalen bij regen?
- Hoe reageert de bike bij een noodstop?
- Piepen de remmen?
- Hoe hard gaat die toeter nou?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie