Klever X Speed versus Stromer ST1 X

Sped
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 apr 2018, 09:28
Locatie: Leuven (BE)
Merk SP: Klever X Alpha
Km-stand: 1.500

Vandaag zat eerste woon-werkverkeer erop met de Klever. Ik moet zeggen dat ik toch teleurgesteld ben over het bereik. Mijn rit is 22km enkel. Alles op hoogste stand gereden, maar moest tijdens het heengaan de laatste 3 km's op laagste stand rijden. Had slechts 5% over bij aankomst! Er was wel enorm veel tegenwind en drie kwart is in open vlakte, maar ik had toch gehoopt/gerekend op (veel) meer overschot. In het terugrijden 25% over.

Weet er iemand of dit nog verbetert als de batterij een paar keer is gebruikt en opgeladen? Ik kijk nu wel heel hard uit naar de levering van mijn 850 Wh batterij. Doel was om daarmee heen en terug te kunnen fietsen zonder laden, maar dat lijkt er niet in te zitten.

Andere ervaringen met het bereik van de Klever X Speed?
Klever X Alpha
Xspeed
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2018, 21:42

Hey Sped,
Eerst 3x batterij volledig leegrijden. Ik kom op 35 km in hoogste stand. Desalniettemin kijk ook ik uit naar de zwaardere batterij. Ik ben na 1 maand en 750 km toch zeer tevreden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sped schreef: 23 apr 2018, 20:17 Vandaag zat eerste woon-werkverkeer erop met de Klever. Ik moet zeggen dat ik toch teleurgesteld ben over het bereik. Mijn rit is 22km enkel. Alles op hoogste stand gereden, maar moest tijdens het heengaan de laatste 3 km's op laagste stand rijden. Had slechts 5% over bij aankomst! Er was wel enorm veel tegenwind en drie kwart is in open vlakte, maar ik had toch gehoopt/gerekend op (veel) meer overschot. In het terugrijden 25% over.
De X-Speed heeft een stoere motor, en momenteel nog een te kleine accu. Tegenwind is inderdaad een enorme accuvreter, ik spreek uit ervaring: vandaag met windkracht 4 in de rug door 95% open gebied op de Stromer ST2 S naar mijn werk gestoven: 30km afstand met een 983Wh accu en ik had ca. 50% accu over. Terug naar huis diezelfde 30km met inmiddels windkracht 5 vol op de kop: 31% van mijn 983Wh accu over.

Klever zelf geeft een actieradius van minimaal 30km op voor jouw 570Wh accu. En dat is op basis van een gewicht van berijder + bagage van 95-105 kilo, nauwelijks of geen wind, vlak terrein en de ideale temperatuur. Dat je met wind tegen in open gebied die 30km niet haalt, dat is balen, maar op zich niet heel erg verbazingwekkend.

Kun je op de Klever zelf of in de app toevallig ook nakijken wat het stroomverbruik (Wh/km) en de gemiddelde snelheid is?
Sped schreef: 23 apr 2018, 20:17 Weet er iemand of dit nog verbetert als de batterij een paar keer is gebruikt en opgeladen?
De Li-ion accu kent geen geheugeneffect, en net als Stromer adviseert Klever om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren. Toch wordt door veel Stromer dealers (en eerder ook in de Stromer handleiding) geadviseerd om de accu de eerste drie keer volledig leeg te rijden alvorens op te laden. Ik zou dit als ik jou was gewoon eens proberen. Baat het niet, het schaadt in ieder geval niet, MITS je de accu direct na het leeg rijden weer oplaadt om diepontlading (=zeer schadelijk voor de accu) te voorkomen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sped schreef: 23 apr 2018, 20:17 Vandaag zat eerste woon-werkverkeer erop met de Klever. Ik moet zeggen dat ik toch teleurgesteld ben over het bereik. Mijn rit is 22km enkel. Alles op hoogste stand gereden, maar moest tijdens het heengaan de laatste 3 km's op laagste stand rijden. Had slechts 5% over bij aankomst! Er was wel enorm veel tegenwind en drie kwart is in open vlakte, maar ik had toch gehoopt/gerekend op (veel) meer overschot. In het terugrijden 25% over.
Precies mijn ervaring tijdens mijn proefritten. Volgens de dealer "deed ik toch echt iets fout", maar nee hoor. Met een 600W motor die in piek nog meer gebruikt trek je een 570Wh accutje gewoon in 40-45 minuten leeg.
Dit is dan nog met warm weer, ik reed als ik het goed onthouden heb bij net wel/net niet vorst.
Als je dan ook nog eens 3 jaar verder denkt waarbij je nog 80-90% van je capaciteit over hebt dan kom je dan in de winter met flinke wind tegen krap 20km ver. En dat wordt dan in de markt gezet als Stromer killer :ck:
Ik blijf erbij: die X-Speed moet minimaal een 1kWh accu krijgen, zeker met het huidige, vrij gretige verbruik.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Sped schreef: 23 apr 2018, 20:17 Vandaag zat eerste woon-werkverkeer erop met de Klever. Ik moet zeggen dat ik toch teleurgesteld ben over het bereik. Mijn rit is 22km enkel. Alles op hoogste stand gereden, maar moest tijdens het heengaan de laatste 3 km's op laagste stand rijden. Had slechts 5% over bij aankomst! Er was wel enorm veel tegenwind en drie kwart is in open vlakte, maar ik had toch gehoopt/gerekend op (veel) meer overschot. In het terugrijden 25% over.

Weet er iemand of dit nog verbetert als de batterij een paar keer is gebruikt en opgeladen? Ik kijk nu wel heel hard uit naar de levering van mijn 850 Wh batterij. Doel was om daarmee heen en terug te kunnen fietsen zonder laden, maar dat lijkt er niet in te zitten.

Andere ervaringen met het bereik van de Klever X Speed?
Dat was tijdens mijn test ook zo, en de reden waarom ik niet voor de Klever heb gekozen. Ik kwam wel, bij koud winterweer, uit op een afstand tussen de 35-40 km, en dat was bij een gemiddelde van > 41,5 km/h, waarbij de helft van de afstand in stand 2 werd afgelegd.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Lomito schreef: 21 apr 2018, 13:34 Na de prijs speed pedelec van 2018 te hebben ontvangen tijdens de Bike X-perience in Utrecht sleept de X speed ook de prijs binnen voor beste speed pedelec in de AD E-fietsen test met als eindcijfer een 8,3... de Stromer ST2 moet het vooral afleggen door de hoge aanschafprijs en het ontbreken van de geveerde voorvork (cijfer 7,1).

https://www.ad.nl/lifestyle/dit-zijn-de ... ~a4f3c046/
De AD test was 150 meter van mijn werk. Helaas niets van meegekregen :cry:
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De oproep is hier op het forum destijds ook gedeeld. Ik heb mijzelf toen direct aangemeld, maar helaas kreeg ik pas twee dagen van tevoren een uitnodiging en toen zat mijn agenda alweer vol.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
BMartens
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 apr 2018, 08:57
Locatie: Berlaar, Antwerpen (BE)

Vandaag mijn Klever X Speed Orange opgehaald bij de fietsenmaker. Ik twijfelde tussen de ST1X en de X Speed. Heb met beiden een testrit gemaakt. Wat voor mij de doorslag gaf, was het gebrek aan voorvering bij de ST1X en de kracht van de X Speed. Actieradius van de Klever is natuurlijk kleiner, maar met de nieuwe accu binnenkort kan ik heen en weer naar het werk zonder bij te laden.

Wel laat ik binnenkort nog een verende zadelpen plaatsen voor net wat extra comfort.

Edit: Mijn zadel staat normaal niet zo scheef. Moet het nog terug goed zetten. :D
DSC_0384.JPG
DSC_0384.JPG (12.73 MiB) 3561 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Leuk, eindelijk een Klever X in het oranje, erg mooi.
Mijn fietswinkel heeft er ook een limited verkocht, die wil ik ook wel eens zien.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Prachtige bike. Heel veel plezier ermee, en laat ons vooral even weten hoe hij je bevalt! :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie